نوسان ده ساله اقیانوس آرام چیست؟

امتیاز دهید
پدیده نوسان اقیانوس آرام

طبق بررسی ها و مطالعات انجام شده مشخص شده است که پدیده نوسان ده ساله اقیانوس آرام، بر الگوهای دما  تاثیر گذاشته و با تغییرات پوشش چمن ارتباط داشته است.

علف‌های چند ساله از نظر اقتصادی و بیولوژیکی در منطقه جنوب غربی ایالات متحده مهم هستند، اما فراوانی این گیاهان می‌تواند به طور چشمگیری در طول زمان تغییر کند.

به گزارش وزارت کشاورزی آمریکا، این نگرانی وجود دارد که کاهش علف‌ها در حال رایج‌تر شدن است. دانشمندان در آزمایشگاه تحقیقاتی ارتش و محدوده آزمایشی Jornada ARS  در N.M از 100 سال اندازه‌گیری رشد علف چند ساله از سایت تحقیقات بلندمدت آگرواکوسیستم خود برای شناسایی چگونگی کنترل آب و هوا بر تغییرات ناگهانی پوشش چمن استفاده کردند.

مجموعه داده‌های بلندمدت، که به سال 1915 برمی‌گردد، اخیراً برای ساخت مدل‌هایی برای درک همبستگی بین مقیاس‌های زمانی متعدد نوسانات آب و هوا و پویایی پوشش چمن، تخریب زمین و بازسازی زمین مورد استفاده قرار گرفتند.

آن‌ها می گویند ما سال‌ها پویایی چمن را در ارتباط با محرک‌های اقلیمی مانند نوسان ال نینو-جنوبی، نوسان اقیانوس اطلس شمالی، و شاخص نوسان ده‌گانه اقیانوس آرام مدل‌سازی کردیم. دریافتیم که تغییرات پوشش چمن چند ساله در طول قرن بیستم ارتباط نزدیکی با شاخص نوسان ده ساله اقیانوس آرام دارد.

نوسان ده ساله اقیانوس آرام (PDO) پدیده‌ای است که در آن نوساناتی در اقیانوس و جو وجود دارد که بر الگوهای دما و بارش در منطقه تأثیر می‌گذارد. این شاخص از دو مرحله – مثبت و منفی – عبور می‌کند که هر کدام حدود 20 تا 30 سال طول می‌کشد.

طبق این مدل، علف‌ها در فاز PDO مثبت به خوبی عمل می‌کنند و فرصت‌هایی برای افزایش پوشش چمن ممکن است با بازگشت فاز PDO مثبت در سال‌های آینده رخ دهد.

مشاهدات اخیر، با این حال، نشان می‌دهد که تخریب زمین، از جمله تجاوز به بوته‌ها و فرسایش خاک مرتبط یا افزایش دما، ممکن است از افزایش مورد انتظار در پوشش چمن با PDO جلوگیری کند.

تیم دانشمندان امیدوار است که مدیران زمین بتوانند از پیش‌بینی‌های این مدل‌ها برای اقدامات بازیابی زمانی استفاده کنند تا با فاز مثبت PDO همزمان شود.

«براندون بستل مایر»، سرپرست تحقیقات، گفت: «مرحله مثبت PDO بعدی ممکن است بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری در شیوه‌های احیا، مانند حذف بوته‌ها یا کنترل فرسایش باشد .»

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

خبرهای کشاورزی شماره 102

بینی الکترونیکی

بینی الکترونیکی چیست؟

کیک کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم