معرفی همه گرایش‌های مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی

امتیاز دهید
کاشت قطعه ای از گیاه در خاک در زیر میکروسکوپ

انجمن علمی دانشجویی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی دانشگاه رازی، جلسه‌ای با موضوع معرفی گرایش‌های رشته تحصیلی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی برگزار می‌کند.

به گزارش باشگاه دانشجویان ایسنا، این جلسه با حضور دکتر سعید جلالی هنرمند (متخصص فیزیولوژی گیاهی)، دکتر محمود خرمی‌وفا (متخصص اکولوژی گیاهی)، دکتر دانیال کهریزی (متخصص ژنتیک) شنبه ۲۳ مرداد ساعت ۲۱ به صورت زنده در اینستاگرام برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای شرکت در این جلسه می‌توانند به صفحه اینستاگرام انجمن  مراجعه کنند.

رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی، یکی از شاخه‌های مجموعه مهندسی کشاورزی است که بر پایه «به‌کارگیری اصول علوم زراعی و ژنتیک در تولید محصولات غذایی» استوار است. تمرکز این رشته بر حفظ منابع طبیعی و محیط زیست و بهره‌برداری مطلوب از نهاده‌های کشاورزی است.

مهندسی ژنتیک یک ژن یا ژن‌ها را از یک موجود زنده با ویژگی مورد نظر کپی می‌کند و ژن یا ژن‌ها را به یک سلول گیاهی در آزمایشگاه اضافه می‌کند. یک گیاه جدید از سلول گیاهی حاوی DNA اضافه شده تولید می شود.

برای بهبود امنیت غذایی، تحقیقات زیست‌شناسی گیاهی با هدف بهبود عملکرد محصول و تحمل به تنش‌های زنده و غیرزیستی و همچنین افزایش محتوای مواد مغذی غذا انجام می‌شود.
سیستم های اصلاحی مرسوم به پرورش دهندگان این امکان را می دهد که انواع بهبود یافته بسیاری از محصولات را تولید کنند. به عنوان مثال، محصولات غلات هیبریدی بهبود چشمگیری در عملکرد نشان می دهند.
با این حال، بسیاری از چالش‌ها باقی مانده‌اند و فناوری‌های نوظهور پتانسیل مقابله با بسیاری از این چالش‌ها را دارند. به عنوان مثال، نوکلئازهای خاص مکان مانند TALENs و سیستم‌های CRISPR/Cas، که مهندسی ژنوم با کارایی بالا را در میان گونه‌های یوکاریوتی امکان‌پذیر می‌کنند، تحقیقات بیولوژیکی و کاربردهای آن در گیاهان زراعی را متحول کرده‌اند.
این نوکلئازها در گونه‌های مختلف گیاهی برای ایجاد طیف گسترده‌ای از اصلاحات ژنوم خاص سایت از طریق استراتژی‌هایی که شامل جهش‌زایی هدفمند و ویرایش برای کاربردهای مختلف بیوتکنولوژی کشاورزی است، استفاده شده‌اند.
علاوه بر این، نمایشگرهای گسترده ژنوم CRISPR/Cas امکان کشف صفات جدید، گسترش دامنه صفات و تسریع توسعه صفت در محصولات هدف را که برای امنیت غذایی کلیدی هستند، می‌سازد.
Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
آبسه کبدی گاو

همکاری دانشمندان برای مطالعه علت و ایجاد آبسه کبدی در گاو

سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم