غیرفعال‌کردن ویروس کووید 19 بر روی سطوح بسته‌بندی موادغذایی

امتیاز دهید
ویروس کرونا

کنسرسیومی از شرکت‌ها برای غیرفعال کردن کووید 19 در سطوح بسته‌بندی مواد غذایی، به یک فیلم بسته‌بندی مواد غذایی با خواص ضد قارچی و ضد باکتری و اثربخش در مقابل ویروس کووید 19 دست یافته‌اند.

فیلم شفاف پی وی سی که برای بسته بندی مواد غذایی طراحی شده و در اصل توسط نانوکس تولید شده‌است، دارای ویژگی‌های ضد قارچی و ضد باکتری است.

در آزمایشگاه، سیلیس موجود در ترکیب فیلم به عنوان یک نیمه هادی رفتار می‌کند که با افزودن ریز ذرات نقره فلزی فعال می‌شود و این مولکول‌های اکسیداتیو تولید می‌کند که تقریباً 80٪ ویروس کرونا را فقط در سه دقیقه و 99.99٪ ویروس را در 15 دقیقه غیرفعال می‌کند.

به دنبال برخی اصلاحات، توسعه دهندگان معتقدند که این فیلم می‌تواند علاوه بر بسته‌بندی مواد غذایی، روی سطوح نیز اعمال شود.

برای تماس با نویسنده این مقاله ، به این آدرس، mdonlon@globalspec.com ایمیل بزنید.

پس از همه‌گیری کووید-19، مصرف‌کنندگان در حال حاضر، بیشتر نگران ایمنی و بهداشت مواد غذایی هستند. بسته بندی ضد میکروبی با کاهش آلودگی سطوح مواد غذایی برای ارائه غذای باکیفیت و ایمن و در عین حال حفظ ماندگاری، توجه بیشتری را به خود جلب کرده است.

مواد بسته بندی فعال برای کاهش آلودگی یا مهار فعالیت ویروسی در غذاهای بسته‌بندی شده و روی سطوح بسته‌بندی عمدتاً با استفاده از ریخته‌گری حلال تهیه می‌شوند.

اما مواد بسیار کمی بر روی غذاهای با منشاء حیوانی که در رژیم غذایی انسان مهم هستند، فعالیت ضد ویروسی نشان می‌دهند.

ترکیب نانوذرات نقره، اسانس‌ها و عصاره‌های گیاهی طبیعی به عنوان عوامل ضد میکروبی در/روی ماتریس‌های پلیمری خواص ضد قارچی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی بهبود یافته‌ای را ارائه می‌دهد.

یک مقاله، پیشرفت‌های اخیر در بسته‌بندی ضد قارچ، ضد باکتری و ضد ویروسی حاوی ترکیبات طبیعی یا مصنوعی را با استفاده از روش‌های آماده‌سازی از جمله اکستروژن، ریخته‌گری با حلال و درمان اصلاح سطح برای پوشش سطح و کاربردهای آنها در چندین غذا (مانند محصولات نانوایی، میوه‌ها و سبزیجات، گوشت و محصولات گوشتی، ماهی و غذاهای دریایی و شیر و لبنیات) را نشان می‌دهد.

یافته‌ها نشان می‌دهد که مواد ضد میکروبی به‌عنوان فیلم‌ها، فیلم‌های پوشش‌داده‌شده، پوشش و کیسه‌ها، فعالیت ضدمیکروبی کارآمدی را در شرایط آزمایشگاهی اما فعالیت کمتری در سیستم‌های غذایی واقعی از خود نشان می‌دهند.

فعالیت ضد میکروبی بستگی به اجزای غذایی قطبی یا غیر قطبی، برهمکنش بین ترکیبات ضدمیکروبی و مواد پلیمری و برهمکنش بین شرایط محیطی و فیلم‌های فعال یعنی رطوبت نسبی، اکسیژن و نفوذپذیری بخار آب و دما دارد که بر مهاجرت یا انتشار ترکیبات فعال در غذاها تأثیر می‌گذارد.

پلیمرهای ضد میکروبی را می‌توان به طور موثر برای توسعه مواد ضد میکروبی چند منظوره که می‌تواند از محصولات غذایی و سطوح بسته‌بندی در برابر آلودگی کووید 19 محافظت کند، استفاده کرد.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم