فرایند تولید کنسانتره آب پرتقال

امتیاز دهید
کنسانتره پرتقال

پرتقال جزو میوه‌های پرطرفداری هست که فرآورده‌های آن نیز طرفداران خاص خود را داراست و مورد پذیرش اکثریت افراد با سلیقه‌های مختلف قرار می‌گیرد.

1. حمل و نقل پرتقال

پرتقال از باغات تا کارخانه بوسیله کامیون‌ها و وانت‌ها منتقل و به کارخانه برده می‌شود. وانت های حامل پرتقال به قسمت توزین رفته و پس از توزین  به بخش تخلیه و سپس به قسمت سیلو یا انبار انتقال داده می‌شوند.

۲.سیلو گذاری و انبار

انبارها معمولاً سیلو‌های فلزی هستند و در کارخانه‌های امروزی، از جهت تهویه، مناسب طراحی می‌شوند، با این حال، مدت زمان نگهداری میوه در سیلوها محدود است به همین دلیل، حداکثر زمان نگهداری میوه‌ها در سیلوها به مدت ۶۱ تا ۴۲ ساعت قبل از فرآیند است.

۳.حوضچه تخلیه و شستشو

پرتقال‌هایی که قرار است آبگیری شوند در داخل استخر پرآب، گل‌ولای چسبیده‌شان پاک شده و در ته استخر، ته‌نشین می‌شود که بعدا آن را پاکسازی می‌کنند.البته استخر‌های شستشو، دارای شرایط و ساختار ویژه جهت شستشوی مناسب هستند.

۴.درجه‌بندی اولیه

پرتقال‌ها پس از شستشو و زدودن گل‌و‌لای، بر روی نوار نقاله قرار می‌گیرند و کارگران در دو طرف، پرتقال‌های له شده و صدمه دیده را از سالم ها جدا کرده و این کار بصورت دستی انجام می‌شود.

۵.قسمت برس‌زنی

در این قسمت، دستگاه برس‌زن با برس‌های مخصوص وجود دارد که با گردش برس‌ها و پاشش آب، بقایای سمپاشی را پاک و کاملاً تمیز می‌کند.

۶.درجه‌بندی ثانویه

بعد از برس‌زنی و شستشو، پرتقال‌ها به وسیله نوار نقاله به سمت بالا برده شده و با عبور از یک میز مخصوص مورد برسی مجدد قرار می‌گیرند و پرتقال‌های نامناسب جدا شده و از خط تولید نیز جدا می‌شوند، پرتقال های سالم روی نوار نقاله کج قرار می‌گیرند. این نوار نقاله در طول مسیر خود در بعضی قسمت ها کج‌شده که در زیر آنها مجراهایی وجود دارد و پرتقال‌ها به سه اندازه کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می‌شوند. البته علت این دسته‌بندی، وجود دستگاه آبگیری مخصوص هر اندازه است.

۷.استخراج کننده آب پرتقال

استخراج کننده‌ها، دو دسته مدل براون(Brown) و  مدل F.M.Cهستند،امروزه از استخراج‌کننده‌های F.M.Cدر اکثر مرکبات استفاده می‌شود،

۸.فینیشینگ

در این قسمت، تمام مواد موجود در آب پرتقال از آن جدا می شود. زواید جدا شده در این مرحله وارد مجرای تفاله پرتقال می‌شود و از آنجا برای خوراک دام انتقال می‌یابد و آب پرتقال نیز بقیه مراحل را طی خواهد کرد.

۹.سانترفیوژ

در این قسمت، دستگاه سانترفیوژ آب پرتقال را سانترفیوژ کرده و باعث ته‌نشین و جدا کردن ذرات جامد باقی مانده شده و سپس برای تغلیظ آماده و برای اپراتور فرستاده می‌شود.

10.هواگیری آب پرتقال

پس از طی مراحل قبلی، آب پرتقال هواگیری می‌شود زیرا حاوی هوای محبوس شده است و برای تخلیه هوای آن، آن را به داخل یک هواگیر تحت خلا می‌فرستد.

از مزایای این مرحله می توان به جلوگیری از انهدام ویتامین c و سایر تغییرات مربوط به اکسیژن اشاره کرد.

۱۱.تلغیظ آب پرتقال در اپراتور

در این مرحله، تلغیظ و پاستوریزاسیون با هم انجام می‌گیرند، با این حال، در بعضی سیستم‌ها این دو عمل از هم مجزا هستند، در این قسمت چهار مرحله وجود دارد که آب پرتقال در هر مرحله دمای متفاوتی را تحمل می‌کند

12.خنک کردن

آب پرتقال پس از تغلیظ در برج لواپتور یک مبدل حرارتی صفحه‌ای (پلیتی) ماشین از 90 درجه سانتی‌گراد به ۵- درجه می رسد. با این عمل شوک حرارتی به محصول داده می شود که باعث می شود محلول عاری از میکروب گردد.  آب پرتقال پس از رسیدن به دمای ۵- درجه به مخازن انتقال داده می‌شود و در بشکه های 220 لیتری پر و دربندی می‌گردد و در سردخانه نگهداری می‌شود.

13.انبار و سردخانه

انبار در جوار سالن تولیدات احداث و سردخانه دارای دمای  منفی 18 درجه سانتی‌گراد بوده و دارای شرایط بهداشتی است.

منبع

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم