لبنیات بدون حیوانات چیست؟

5/5 - (2 امتیاز)
لبنیات بدون حیوانات

فناوری تخمیر دقیق اجازه می‌دهد تا بدون استفاده از حیوانات، پروتئین‌های لبنی بیولوژیکی مانند آب پنیر یا کازئین تولید شود.

کازئین در شیر پستانداران یافت می‌شود و حدود 80 درصد از پروتئین‌های موجود در گاو  و 20 تا 60 درصد از پروتئین‌های موجود در شیر انسان را تشکیل می‌دهد (شیر گوسفند و گاومیش دارای محتوای کازئین بالاتری نسبت به سایر انواع شیر هستند.)

کار را با رمزگذاری توالی DNA پروتئین لبنی بر روی میکروارگانیسم‌هایی مانند مخمر یا قارچ‌ها انجام می‌دهند و سپس آنها را در مخازن تخمیر قرار می‌دهند، جایی که مخمر/قارچ مواد مغذی و قندهای گیاهی ساده را برای رشد می‌خورد، در طول فرآیند تخمیر، این میکروب‌های منتخب، پروتئین‌هایی تولید می‌کنند که مشابه پروتئین‌های موجود در شیر گاو است.

گوشت‌های کشت سلولی مانند مرغ و گوشت کشت سلولی با نمونه‌برداری کوچک از یک حیوان زنده شروع می‌شوند، در حالی که این محصولات  از طریق تخمیر دقیق در میکروفلور، ایجاد می‌شوند.

میکرو فلور اصلاح شده ژنتیکی، قندها را به پروتئین، یعنی بتاکازئین و همچنین لاکتوگلوبولین و لاکتالبومین (که اکثر پروتئین آب پنیر را تشکیل می‌دهند) تبدیل می‌کند. در نهایت، پروتئین‌ها از طریق فرآیند جداسازی مکانیکی از میکرو فلورا برداشت و به پودر پروتئین خشک تبدیل می‌شوند. سپس پودر پروتئین را می‌توان به عنوان ماده تشکیل‌دهنده برای محصولاتی که برای مصرف‌کنندگان لبنیات سنتی و غیرسنتی خوش طعم هستند مانند شیر، ماست یا بستنی بدون منشاء حیوانی استفاده کرد.

لبنیات بدون حیوانات

«پرفکت‌دی» شرکت مستقر در کالیفرنیا از قارچ‌ها برای تولید پروتئین لبنی استفاده می‌کند که از نظر مولکولی مشابه پروتئین موجود در شیر گاو است یعنی می‌توان از آن برای تهیه محصولات لبنی مانند پنیر و ماست استفاده کرد.

این نوع پروتئین آب پنیر، دارای مشخصات غذایی و عملکرد آشپزی مشابه پروتئین آب پنیر شیر گاو است، اما فاقد لاکتوز، کلسترول و هورمون‌هاست و ردپای محیطی کوچکتری نسبت به ایزوله پروتئین آب پنیر معمولی دارد.

در سال 2019، شرکت پرفکت‌دی یک بسته‌ی محدود با 1000 پینتی(یک واحد ظرفیت مایع یا خشک برابر با نیم کوارت(تقریبا نیم لیتر)) بستنی گیاهی راه‌اندازی کرد تا نشان دهد که پایه گیاهی آن برای خوراک‌ های منجمد مشابه لبنیات ساخته شده است، علیرغم قیمت بالای 20 دلاری هر پینت، این پینت‌ها در کمتر از 24 ساعت فروخته شدند.

این شرکت، پروتئین‌های خشک‌شده را با چربی‌های گیاهی، آب، ویتامین‌ها و مواد‌معدنی ترکیب می‌کنند تا محصولی بدون لاکتوز بسازند که همان ویژگی‌ها، طعم، قوام و تجزیه تغذیه‌ای شیر را دارد.

پرفکت‌دی تجسم مجدد پروتئین لبنیات بدون گاو است و محصولات لبنی  بدون جنبه‌های منفی کشاورزی تولید می‌کند، پروتئین‌های لبنیات بدون حیوان با پروتئین‌های موجود در شیر گاو یکسان است، طعم و بافت خامه‌ای، ذوبی، ابریشمی و بافت لبنیات معمولی را ارائه می‌دهد که جایگزین‌های گیاهی نمی‌توانند با آن مطابقت داشته باشند.

مهندسی ژنتیک بخشی از این فرآیند است، اما موجودات اصلاح شده ژنتیکی یا هر ماده ژنتیکی قابل شناسایی در این پروتئین وجود ندارد.

نام شرکت «پرفکت‌دی» از یک آهنگ  الهام گرفته شده است، دو دانشمند لبنیات دریافتند که گاوهای آرام و شاد، بیشترین شیر را تولید می‌کنند و گاوها وقتی به موسیقی گوش می‌دهند شادتر می‌شوند، یکی از آهنگ‌هایی که باعث شد گاوها بیشترین شیر را تولید کنند، آهنگ “Perfect Day” بود.

این محصولات، گزینه‌ی عالی برای گیاهخواران است زیرا هیچ حیوانی در آن دخیل نیست، دلایل زیادی برای پیروی از رژیم غذایی و سبک زندگی وگان وجود دارد، البته این محصول برای کسانی که به شیر حساسیت دارند مناسب نیست زیرا پروتئین این محصولات با پروتئین های گاو یکسان است، محصولات ساخته شده با پرفکت‌دی دارای برچسب «حاوی: پروتئین شیر» هستند.

محصولات حیوانی واقعی که بدون پرورش و کشتار حیوانات رشد می‌کنند. این اصطلاح اشاره‌ای به «انرژی پاک» دارد. در واقع، با ترکیب این پروتئین‌ها با چربی‌های گیاهی، محصولات لبنی تولید می‌شود که مانند شیر حیوانات بدون نیاز به دامداری عمل می‌کند و با توجه به اینکه محصولات، فاقد هورمون و آنتی بیوتیک هستند، مصرف‌کنندگان می‌توانند انتظار مزایای سلامتی بیشتری داشته باشند.

محصولات لبنی  عاری از حیوانات را می‌توان با استفاده از فناوری موجود به دلیل ساختار شیمیایی ساده شیر تولید کرد، ساختار مولکولی شیر از نیم دوجین پروتئین و هشت اسید چرب تشکیل شده است. می‌توان با تغییر نسبت پروتئین‌ها به اسیدهای چرب، لبنیات دیگری مانند پنیر و شیر بز تولید کرد.

بهره‌مندی «ترتل‌تری» از کشت سلولی برای تولید پروتئین‌های شیر مادر

ایمنی مصرف شیرخام

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم