مروری بر صنایع غذایی در جهان

امتیاز دهید
صنایع غذایی در جهان

یکی از قدیمی‌ترین صنعت ها در جهان صنایع غذایی است که سرشار از نوآوری است. از محصولات جدید گرفته تا تکنیک‌های تولید با حجم بالاتر و هزینه کمتر، این صنعت همیشه به دنبال راه‌های جدیدی برای تولید مواد غذایی مورد نظر مصرف‌کنندگان با بهترین قیمت ممکن است.

البته تجهیزات حیاتی در هر مرحله وجود دارد. از اجاق‌های ساده و تسمه‌های نقاله گرفته تا ماشین‌های پیچیده بطری‌سازی و بسته‌بندی، صنعت غذا و نوشیدنی به تجهیزات تولید مواد غذایی در مقیاس صنعتی وابسته است.

صنعت غذا و آشامیدنی شامل تمام شرکت‌هایی است که در تبدیل کالاهای خام کشاورزی به محصولات غذایی مصرفی نقش دارند.

زنجیره تامین کلی صنعت شامل فرآوری، بسته‌بندی و توزیع مواد غذایی است. این تولید مواد غذایی خام را که در صنعت کشاورزی مرتبط است، پوشش نمی‌دهد.

این صنعت شامل مواد غذایی تازه، مواد غذایی بسته‌بندی شده و نوشیدنی‌ها (اعم از الکلی و غیرالکلی) است. از مواد غذایی فروخته شده در فروشگاه‌های مواد غذایی گرفته تا غذاهای پخته شده در رستوران‌ها، موسسات و رویدادها، این صنعت به طیف وسیعی از خرده‌فروشی‌ها خدمات می‌دهد.

نقاط درد صنعت غذا و نوشیدنی

در حالی که دسته‌های مختلف مواد غذایی به فرآیندهای تولید بسیار متفاوتی نیاز دارند، برخی از چالش‌ها به طور گسترده در صنایع غذایی در جهان ، مشترک است.

صنعت غذا و نوشیدنی وظیفه دارد برخی از چالش‌های تجاری منحصر به فرد را حل کند:

  • یک زنجیره تامین حساس به زمان که در آن محصول می‌تواند به سرعت خراب شود. این واقعیت به این معنی است که شرکت‌های مواد غذایی همیشه در یک برنامه زمان‌بندی هستند، نیاز به برنامه‌ریزی برای ذخیره‌سازی و حمل‌و‌نقل تخصصی دارند و باید کنترل دقیق موجودی را انجام دهند.
  • یک محیط تولیدی با خواسته‌های منحصر به فرد برای بهداشت و حمل‌و‌نقل ایمن مواد غذایی است که این الزام شامل همه چیز است، از الزامات کامل تمیز کردن تجهیزات گرفته تا کنترل‌های دقیق و آلرژن‌های بالقوه.
  • یک صنعت بسیار تنظیم شده که باید به دقت اطمینان حاصل کند که شیوه‌های تولید مطابق با کد هستند.
  • فرآوری مواد غذایی می‌تواند شامل طیف گسترده‌ای از شرایط دمایی باشد، از فریزر فلاش گرفته تا سرخ کن یا فر در مقیاس صنعتی. مواد باید به دقت انتخاب شوند تا ویژگی‌های عملکردی در این دماهای افراطی انتخاب شوند.
  • افزایش نیاز به تمیز کردن تجهیزات فرآوری و بسته بندی مواد غذایی به این معنی است که باید از مواد پاک‌کننده بسیار قوی استفاده شود.
  • این مواد شیمیایی پاک کننده آنقدر سوزاننده هستند که می توانند به بسیاری از مواد آسیب برسانند. مواد باید به دقت انتخاب شوند تا منعکس کننده مواد تمیز کننده مورد استفاده باشند.
  • درمان با اشعه ماوراء بنفش یکی دیگر از فرآیندهای تمیز کردن بالقوه مضر است. انتخاب مواد مناسب برای جلوگیری از آلودگی ناشی از گریس، اطمینان از سازگاری با مواد شیمیایی پاک‌کننده سوزآور و اجتناب از مواد بیش از حد متخلخل که میکروب‌ها می‌توانند پنهان شوند، مهم است.
  • محصولات غذایی خشک مانند غلات، حبوبات و شکر در برابر سخت افزار و مواد ساینده هستند. ذرات معلق همچنین می‌توانند در تولید مواد غذایی از انواع مختلفی تولید شوند.
  • این گرد و غبار غذا می‌تواند به راحتی وارد کار داخلی ماشین‌های در معرض دید شود و باعث آسیب و کاهش قابلیت اطمینان شود.
  • گریس چسبنده برای یاتاقان‌های فلزی سنتی می‌تواند این مشکل را تشدید کند و تقریباً مانند کاغذ پروازی برای آلاینده‌ها عمل می‌کند.

بلبرینگ برای صنایع غذایی و آشامیدنی

بلبرینگ ها (به همراه اجزای مرتبط مانند بوشینگ‌ها و پدهای سایش) اجزای ضروری در تجهیزات صنایع غذایی در جهان هستند. آنها نمونه‌ای عالی از یک جزء حیاتی هستند که باید به دقت به هر یک از نقاط درد ذکر شده در بالا پرداخته شود و در عین حال به تجهیزات کمک کنند تا تا حد امکان به طور موثر عمل کنند.

بلبرینگ برای کاربردهای غذایی یاتاقان های فلزی سنتی باید مرتباً با گریس روغن‌کاری شوند. این روان‌کننده هم نیاز به تعمیر و نگهداری منظم، هم آهنربایی برای ذرات معلق و هم یک خطر مزمن برای آلودگی دارد.

در همین حال، پلاستیک‌های نامناسب می‌توانند به سرعت در برابر عوامل پاک‌کننده سوزآور خراب شوند.

تجهیزات پردازش مواد غذایی

صنایع غذایی در جهان از طیف عظیمی از تجهیزات تخصصی برای تبدیل مواد غذایی خام به محصولات غذایی در مقیاس استفاده می‌کند. از آنجایی که انواع مختلفی از فرآوری مواد غذایی وجود دارد، ماشین‌های درگیر می‌توانند تنش‌های عملیاتی بسیار متفاوتی را بر یاتاقان‌ها و اجزای مشابه وارد کنند.

برخی از این ماشین‌ها تقریباً 24 ساعته کار می‌کنند: این تنها راه برای به حداکثر رساندن تولید در این صنعت با حجم بالا است. این به این معنی است که توقف برای تعمیر و نگهداری، خرابی‌های بحرانی و مشکلات آلودگی، همگی تهدیدهای جدی برای تولید کارآمد برای برآورده کردن تمام سفارشات به موقع هستند.

مثال‌های تجهیزات پردازش مواد غذایی: راه‌حل‌های بلبرینگ

بلبرینگ‌های کامپوزیتی برای مخلوطکن‌های مواد غذاییT سیستم های انجماد سریع محصولات غذایی را به سرعت از طریق یک تونل نوار نقاله از دمای اتاق به -112 درجه فارنهایت می رساند.

برای روانکاری نمی توان به بلبرینگ‌های داخل تونل دسترسی داشت. این بلبرینگ‌ها به عنوان تکیه گاه غلتک تسمه در حین حرکت غذا در تونل عمل می‌کنند، یک ماده یاتاقان خودروان‌کننده، یک راه‌حل قدرتمند ارائه می‌دهد.

میکسرهای مواد غذایی بسته به محیطی که مخلوط می‌شوند از پلیمرهای مختلفی استفاده می‌کنند. پلیمرهای TriStar مقاومت عالی در برابر اثرات سایش طولانی مدت دارند.

برای یاتاقان‌های ثابت محور در مواد غذایی خشک و ساینده، پلی اولفین‌های ویژه را می‌توان در کاربردهای 40 تا 180 درجه فارنهایت استفاده کرد.

در میکسرهای غذا یا نوشیدنی داغ بالای 300 درجه فارنهایت می‌توان از بلبرینگ رولون استفاده کرد. میکسرها همچنین از پدال‌های مخلوط پلیمری استفاده می‌کنند که بدون سایش در مقابل دیواره مخازن ضد زنگ قرار می‌گیرند.

اجاق‌ها بخش بزرگی از بسیاری از انواع پخت نقاله‌ای هستند که محصولاتی مانند تورتیلا، پوسته پیتزا، کلوچه‌ها و نان درست می‌کنند. همه این کوره‌ها از یاتاقان‌های داخل تونل فر برای پشتیبانی از تسمه نقاله استفاده می‌کنند.

تجهیزات بسته‌بندی مواد غذایی

بلبرینگ‌های پلاستیکی برای کاربردهای بسته بندی مواد غذایی از کارتن تخم‌مرغ تا ظروف غذای منجمد را شامل می‌شود تا از دستکاری یا آلودگی ناشی از منابع بیولوژیکی، شیمیایی یا فیزیکی محافظت کند.

نوآوری در فناوری‌های بسته‌بندی ادامه دارد. برخی از نمونه‌های اخیر شامل بسته‌بندی محلول در آب برای مایعات (مانند «غلاف» مواد شوینده)، فناوری نانو مبتنی بر خاک رُس برای بسته‌بندی فیلم با تخریب سریع برای مواد غذایی، بسته‌بندی خوراکی و بسته‌بندی ضد میکروبی هستند.

تجهیزات نقش کلیدی در ورود مواد غذایی به داخل بسته‌بندی آن در حجم تولید بالا دارند و باید این کار را تمیز و مطابق با الزامات قانونی ، درست مانند خود تجهیزات تولید مواد غذایی انجام دهند.

پاسخ به چند چالش

چالش: یک تولید کننده بزرگ تجهیزات پخت با خرابی بلبرینگ فولاد ضد زنگ نوار نقاله دونات دست و پنجه نرم می‌کرد.

راه‌حل: TriStar تشخیص داد که یاتاقان‌های فولادی به دلیل ترکیب روغن‌های داغ و پاک‌کننده‌های قوی خراب می‌شوند. فلز رطوبت را جذب می‌کرد و تا حد شکست منبسط می‌شد.

آن ها، یک ماده پاک‌شده با تحمل دمای بالا را برای یاتاقان‌های نوار نقاله توصیه کردند.

چالش: تولیدکنندگان لبنیات همواره بر افزایش سرعت تولید فشار می‌آورند و با سرعت بیشتر، سایش بیشتر و دمای بالاتر می‌آیند.

راه‌حل: TriStar از موادی که برای تولید غذا ساخته شده‌اند، مانند Ertalyte و TIVAR HOT در اجزای مختلف از راهنماهای زنجیره تا پیستون‌های پرکننده دوغ استفاده کرده است.

این مواد با موفقیت سرعت تولید بالاتری را فعال کرده‌اند، انطباق‌های کلیدی مانند A3 را حفظ کرده‌اند و نیاز به روغن‌کاری خارجی را از بین برده‌اند.

 چرا فناوران مواد غذایی پراهمیت هستند؟

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم