مرکز نوآوری صنعت غذا و کارویژه‌ی حل مسائل صنایع غذایی کشور

5/5 - (1 امتیاز)

صنایع غذایی، چالش‌های مختلفی دارند از تامین مواد اولیه گرفته تا عرضه‌ی مواد فرآوری‌شده، همه یک مهم را می‌طلبد و آن پایش مسیر تولید است تا بتواند با شناسایی چالش‌های بالفعل و بالقوه، امنیت غذایی کشور را تامین کند.

در این راستا، مرکز نوآوری صنعت غذا، خود را مکلف به این پایش و تسهیلگری می‌داند از این رو، گفتگویی با علی شفیعی، مدیر اجرایی مرکز نوآوری صنعت غذا انجام داده‌ایم که در ادامه به آن می‌پردازیم.

کافه کشاورز: ضمن سپاس از انجام این گفتگو، لطفا از بانیان اصلی تاسیس مرکز برای‌مان بگویید که توسط چه کسانی و با چه دیدگاهی شکل گرفت؟

این مرکز با همت مرحوم دکتر شیخ‌زین‌الدین -معاون دکتر ستاری و جناب دکتر کریمی وثیق – رئیس کانون هماهنگی دانش صنعت و بازار زنجیره‌ی آرد، گندم و نان در جوار سیلوی تهران، میدان بهمن در آذرماه 99 تاسیس شد و با حضور دکتر ستاری، شهردار تهران (دکتر حناچی) و معاون وزارت صمت افتتاح شد.

طراح اصلی این مرکز، مرحوم دکتر شیخ زین‌الدین بوده که متاسفانه قبل از افتتاح مرکز، فوت کردند و سردرب مرکز هم با یادبود این عزیز مزین شده‌است.همچنین کمک‌های دکتر علیرضا کریمی وثیق و دکتر ارشادی – مدیر محترم اداره غله، بازرگانی  استان تهران که مدیریت سیلوی تهران را هم بر عهده دارد، شامل حال مرکز بوده است.

سیاست ما از مزرعه تا سفره هست البته رویکرد عمیق‌تری هم وجود دارد یعنی پیش از مزرعه و بعد از سفره را هم در نظر می‌گیریم. در واقع مباحثی چون اصلاح بذر، هواشناسی و هر طیفی که  به چرخه غذایی، امنیت غذایی و محیط زیست ربط داشته باشد در این مجموعه مورد استقبال قرار گرفته و حمایت می‌شود.

در موضوعات پس از سفره هم مباحثی چون بازیافت مواد غذایی، اصلاح الگوهای مصرف غذایی، ذائقه‌سازی‌ها و نگاه آموزشی مطرح هستند و موضوعاتی چون مواد بسته‌بندی، بسته‌بندی، آب و کشاورزی هوشمند، فناوری‌های نوینی چون بلاکچین، اینترنت اشیا و فناوری‌های  کاشت، داشت و برداشت هم مورد توجه است، در واقع هیچ محدودیتی برای طرح مسئله قائل نیستیم.

کافه‌کشاورز: در حال حاضر، مرکز چه فعالیت‌هایی را برعهده دارد و اقدامات شاخصی انجام شده است؟

در مرکز نوآوری صنعت غذا، ازشتابدهنده‌های تخصصی صنعت غذا دعوت بعمل می‌آید تا حضور پیدا کنند و هم‌افزایی داشته باشند.

به دلیل کرونا در سال 99 و ابتدای 1400، عملکرد قابل قبولی به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌هایی که وجود داشت ارائه نشد ولی خوشبختانه با استقرار دولت جدید و حمایتی که از طرف سازمان‌ها، اتاق بازرگانی، شرکت‌ها، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت «مهدتجارت‌گستران‌عطار» انجام می‌شود امیدواریم با یاری آن‌ها، قدم‌های مثبت و متوالی در جهت فعال‌تر و پویاکردن مرکز، برداشته شود. همچنین با حضور شتابدهنده‌های فعال در حوزه‌های کشاوری، صنایع غذایی و محیط‌زیست بتوانیم در جذب و فراخوانی تیم‌ها نیز کارآ عمل کنیم.

در سال پیش، دو رویدادبزرگ با کمک شتابدهنده «سریر» و بنیاد «برکت» و همچنین به همت جناب دکتر «علی اکبر فرجادیان» – مدیرعامل شتابدهنده سریر و مدیر راه اندازی مرکز نوآوری صنعت غذا برگزار شد که از این دو رویداد، یک فراخوان در زمینه‌ی «اقتصاد دریا» با رویکرد شیلات و آبزی‌پروری با عنوان «دریای برکت» بود که طرح‌های زیادی به ما ارجاع داده شد و فرآیندهای آن در مرکز انجام شد.

رویداد دیگر هم بررسی چالش‌های صنعت غلات، آرد و ماکارونی بود که در مرکز  نوآوری برگزار شد، در این رویداد، چالش‌ها بیان شدند و بر اساس فراخوان، از تیم‌هایی که این چالش‌ها را می‌توانستند رفع کنند، دعوت به عمل آمد.

در واقع ما در مرکز، رویکرد مسئله‌محور، مدنظرمان هست چالش‌هایی که صنایع می‌توانند به ما ارجاع دهند از طریق فراخوان و ورود تیم‌ها برطرف شود و مرکز نوآوری هم از تیم‌ها و استارتاپ‌هایی که بتوانند در این حوزه حضور داشته باشند حمایت داشته باشد.

کافه‌کشاورز: آیا مرکز، طرح جدیدی در آینده برای هم‌افزایی مجموعه‌های فعال در زمینه‌ی صنایع غذایی در نظر دارد؟

طرح ناحیه نوآوری سیلو را  نیز پیش‌رو داریم که این طرح در جهت ایجاد یک منطقه نوآوری با محوریت غذا، کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست خواهد بود و مانند ناحیه نوآوری شریف ولی با رویکردی کاملا متفاوت، عمل خواهد کرد.

چشم انداز مرکز این است که بتواند در حوزه امنیت غذایی، کشاورزی، صنایع غذایی و محیط زیست کشور، قطب نوآوری شده و در بلندمت هم، هاب منطقه باشد.

مرکز، رابط تسهیل‌گر بین تیم‌ها، سرمایه‌گذارها، کارخانه‌ها و سازمان‌های دولتی است و با ورود ایده‌ها، از تیم‌ها حمایت می‌شود تا به مرحله‌ی بهره‌برداری و تجاری‌سازی برسند و  یا اینکه اگر تجاری شدند تسهیلاتی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به آن‌ها تعلق گیرد.

ما در مرکز، شبکه منتورینگ تخصصی که شامل افراد با تجربه‌ی کارآفرینی و یا متخصص درحوزه‌های مختلف هستند را داراییم و حل مسائل حوزه‌‌های لجستیک، بسته‌بندی و آب از طرح‌های اصلی مرکز به شمار می‌آیند.

مرکز نوآوری صنعت غذا

 

سالن مرکز نوآوری غذا

 

حضور داوران برای داوری طرح دریای برکت

 

اختتامیه رویداد دریای برکت

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تورج
تورج
29 آبان 1401 8:48 ق.ظ

استارتآپ صنایع غذایی در حوزه ویفر آبنبات و تافی در شرکت صنعتی مینو درحال ارائه فراخوان بوده که 22 آذر سال 1401 به صورت حضوری عملیاتی می شود لذا از این مرکز دعوت می شود در این رویداد شرکت نمایند

دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم