مشکل کم‌آبی مراکش از کجا آب می‌خورد؟

امتیاز دهید

مراکش آب ندارد و این در حالی است که در شرایط خشکسالی، کشاورزان مراکشی انگشت اتهام را به سمت سوءمدیریت منابع آبی باقی مانده که از مسیر طبیعی خود منحرف شده و برای توسعه صنایع کنار گذاشته شده است، نشانه می‌روند.

به گزارش الجزیره، سه صنعت در جنوب شرقی مراکش بیشترین مصرف آب را دارا هستند، شرکت‌های معدن، کشت‌های تک‌کشاورزی و بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان، که انرژی حرارتی را از طریق فرآیند تبخیر تولید می‌کند.

جمال صدوق، نماینده اتاک مراکش، یکی از معدود انجمن‌هایی که بر روی پیامدهای صنعت استخراج در جنوب شرقی کار می‌کند، می‌گوید: «جوامع محلی از اثرات بحران آب‌و‌هوا رنج می‌برند و حتی از این پروژه‌های بزرگ، بهره نمی‌برند، ما در کنار معادن طلا، نقره، سرب و کبالت زندگی می‌کنیم، اما در نهایت به این باور رسیدیم که منطقه ما حاشیه‌نشین و فقیر است.»

بر اساس مصاحبه اخیر «لیلا بنعلی» – وزیر انتقال انرژی و توسعه پایدار، شرکت‌های مراکش سالانه سه میلیون تن مواد معدنی تولید می‌کنند. گروه «ماناگم» یک شرکت مراکشی که در زمینه استخراج فلزات گرانبها و کبالت فعالیت می‌کند، صاحب سایت‌های اصلی در منطقه است.

این مورد در مورد معدن «ایمیدر»، بزرگترین معدن در آفریقا است که از آنجا مواد‌معدنی گرانبهایی مانند برگ نقره به کشورهای خلیج و اروپایی می‌رسد.

به گفته‌ی برخی، این شرکت هنوز در حال پمپاژ آب، حفر چاه‌های عمیق است، به همین دلیل در سال 2011 تصمیم گرفتند تا خط لوله‌ای را که معدن را به مخزن آب متصل می‌کند مسدود کنند.

این شرکت در وب سایت خود توضیح می‌دهد که صنعت معدن برای بازیابی فلزات گران‌بها از سنگ معدن به آب نیاز دارد. کشاورزان مراکشی معتقد به سوءمدیریت منابع آبی هستند و مدعی‌اند که برای توسعه‌ی صنایع منحرف شده است.

در ژوئن 2022، توافقنامه‌ای بین شرکت ماناگِم و گروه رنو برای استخراج 5000 تن سولفات کبالت برای باتری‌های خودروهای الکتریکی به مدت هفت سال از سال 2025 امضا شد.

کشاورزی فشرده نیروگاه نور که از سال 2016 در حال فعالیت است، بزرگترین مجتمع خورشیدی ترمودینامیکی جهان است. مردم محلی می‌گویند که آب برای فاز خنک‌کننده در تاسیسات هدایت می‌شود.

میانگین بارندگی در این فصل به کمترین میزان خود در بیش از 40 سال گذشته رسیده است، به گزارش بانک جهانی، مراکش یکی از کشورهایی است که بیشترین تنش آبی در جهان را داراست. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، با سرانه 600 متر مکعب (21200 فوت مکعب) آب سالانه، این کشور در حال حاضر، بسیار زیر آستانه کمبود آب 1700 متر مکعبی (60000 فوت مکعب) است.

در واقع 85 درصد از آب مصرفی ملی به جای اینکه به طور مساوی بین جمعیت توزیع شود، توسط کشاورزی فشرده بلعیده می‌شود که بیشتر برای محصولات بازار مانند هندوانه، آووکادو، بادام و مرکبات است.  این محصولات پرمصرف آب هستند و عمدتاً برای صادرات در نظر گرفته شده‌اند.

انتخاب‌های پادشاهی در زمینه سیاست کشاورزی در سال 2008 از طریق برنامه مراکش سبز به عنوان یک استراتژی 10 ساله با هدف قرار دادن بخش کشاورزی در اولویت توسعه اجتماعی-اقتصادی کشور، مشخص شده بود.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
کاهش ضایعات ماهی

کاهش ضایعات ماهی در جهان ، قدمی رو به جلو در اقتصاد دایره ای

صنعت کشاورزی در آمریکا

صنعت کشاورزی در آمریکا – قسمت دوم

کشاورز موفق هندی

معرفی کشاورز موفق هندی

تولید آرد از ساقه گندم

استفاده از ساقه گندم برای تولید آرد

صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی آمریکا – قسمت اول

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم