از ایران چه خبر (103)

امتیاز دهید
چرای دام در مرتع

در این شماره از ایران چه خبر  – 103 به مواردی چون توقف صادرات دام زنده به قطر، رونمایی گزارش سالیانه زیست‌بوم شرکت‌های دانش‌بنیان و پیش‌بینی رطوبت خاک با هوش مصنوعی پرداخته‌‌ایم.

پنجره واحد مدیریت زمین، پاسخ هوش مصنوعی برای رصد اراضی کشور

سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، یکی از ۲۳ پروژه اولویت‌دار دولت الکترونیک است که به منظور ایجاد سهولت در ارایه خدمات و مجوزهای زمین محور و مدیریت و پایش بهینه اراضی ایجاد و راه‌اندازی شده است.

به گزارش ایسنا، ثبت و صدور مجوزهای مرتبط با ساخت و ساز در اراضی و املاک خصوصی و استعلامات مربوطه،  ثبت و واگذاری بهره‌برداری از اراضی و املاک ملی، دولتی و وقفی، ثبت و پیگیری گزارش‌های مردمی زمین خواری و نظارت بر اجرای قوانین مرتبط با حوزه زمین، اهداف چهارگانه‌ سامانه است.

سامانه زمین، دارای دو زیرسامانه با عنوان درگاه متقاضیان و پایش اراضی است و هم اکنون به نشانی https://iraneland.ir قابل دسترس و استفاده برای کاربران است. سامانه پایش اراضی به عنوان یکی از دو بخش اصلی سامانه «پنجره واحد مدیریت زمین» با رصد کردن استان‌های اصفهان، البرز، قزوین و زنجان شروع به کار کرده است و ماموریت ویژه جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی و حفظ جنگل‌ها و مراتع را دنبال می‌کند.

رونمایی گزارش سالیانه زیست‌بوم شرکت‌های دانش‌بنیان

گزارش سالیانه زیست بوم شرکت های دانش بنیان با حضور علیرضا دبیری، دستیار ویژه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و نمایندگان صندوق توسعه ملی، وزارت اقتصاد، صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق‌های پژوهش و نوآوری، انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر و بانک‌ها رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، این گزارش گزیده‌ای شفاف از زیست بوم شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۰ است که با استناد به داده‌های صورت‌های مالی و اطلاعات اعتباری شرکت‌های دانش‌بنیان جمع آوری شده است. نتایج تحلیل این داده‌ها در ۷۰ صفحه توسط یک شرکت خصوصی به فعالان زیست بوم ارائه شده است. هدف از تهیه و انتشار این گزارش این است که آشنایی فعالان زیست بوم با وضعیت مالی و اعتباری شرکت‌های دانش‌بنیان فرصتی را برای تحلیل و بررسی شکل‌گیری زیست بوم فناوری و مسیر پیش روی بازیگران آن ایجاد می‌کند. این داده‌ها هم به شرکت‌ها در درک جایگاه واقعی خود کمک کرده و هم می‌تواند به حاکمیت و تصمیم‌سازی تصمیم گیران در تدوین نقشه راه و مسیر آینده کمک کند.
این گزارش در ۵ بخش «اطلاعات آماری»، «درآمد و دارایی»، «وام»، «ضمانت‌نامه» و «رتبه‌بندی» تهیه شده است.

پیش‌بینی رطوبت خاک با هوش مصنوعی

گروهی از محققان با همکاری پژوهشگران ایرانی با استفاده از روش های یادگیری ماشینی روشی برای پیش بینی رطوبت خاک ابداع کرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، رطوبت خاک تأثیر مستقیمی بر عملکرد اکوسیستم، پوشش گیاهی و تولید محصول، سلامت محیط و پایداری جوامع روستایی دارد.

علاوه بر آن رطوبت خاک نقش مهمی در تمام جنبه‌های فعل و انفعالات جو و زمین از جمله رویدادهای شدید مانند موج گرما، خشکسالی و سیل دارد. ماهیت پیچیده رطوبت خاک یک چالش بزرگ برای برآورد دقیق آن به حساب می‌آید. با وجود پیشرفت‌های اخیر در رصد ماهواره، وضوح زمانی و مکانی و مشاهدات کم‌عمق این ابزار مانع از آن می‌شود که نتایج رصدهای ماهواره‌ای در مدلسازی مکانیک و همچنین کاربردهای با وضوح بالا استفاده شود.

در همین راستا، گروهی از محققان با همکاری نیما شکری و سحر بخشیان با توجه به اهمیت رطوبت خاک در بسیاری از فرآیندهای هیدرولوژیکی، تحقیقی انجام دادند تا یک ابزار پیش‌بینی کننده بسازند که قادر به توصیف رابطه بین رطوبت خاک و طیف وسیعی از پارامترهای مرتبط با آب وهوا و خاک باشد.

علت افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت پیاز و گوجه در بازار

قیمت برخی از اقلام صیفی جات در هفته گذشته با افزایش روبرو شده، به طوری که قیمت پیاز سفید و شیری در مغازه‌های سطح شهر تهران به ۱۶ هزارتومان و پیاز قرمز به ۲۲ هزارتومان رسیده است. این در حالیست که هفته‌های قبل قیمت آن حدود ۱۱ تا ۱۴ هزارتومان بود.

به گزارش خبرآنلاین، افزایش قیمت ارز باعث شده که انگیزه صادرات محصولات کشاورزی بیشتر شود و روزانه تعداد زیادی تریلی محصولات کشاورزی ایرانی را به بازارهای کشورهای همسایه از جمله پاکستان و عراق حمل کنند. این موضوع باعث شده که در داخل با کمبود عرضه مواجه شویم و قیمت‌ها در برخی از محصولات تا ۱۰۰ درصد افزایش یابند.

این درحالیست که اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی استان تهران علت افزایش قیمت‌ها را تغییر فصل می‌داند و می‌گوید: «همیشه در این موقع سال محصولات دورشهری به اتمام می‌رسد و محصولات جنوب کشور به دست می‌آید که این تغییر منجر به تغییر قیمت برخی اقلام می‌شود.»

توقف صادرات دام زنده به قطر

ایران بازار قطر برای صادرات دام را در آستانه جام جهانی فوتبال از دست داد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایلنا، مدیر عامل اتحادیه دامداران ایران، مجتبی عالی در این باره گفت: «برنامه اصلی این بود که اتحادیه دامداران از طریق قرنطینه‌ بوشهر که قطری‌ها خود در آنجا سرمایه‌گذاری کرده بودند ۵۰ هزار راس گوسفند نر به این کشور صادر کند. مقدمات انجام این کار نیز فراهم شد اما متاسفانه کارت بازرگانی برای افراد زیادی صادر شده است و همین مسئله روند صادرات دام را باچالش مواجه کرده و به نوعی بازار قطر را خراب کردند.»

به گفته‌ی رئیس اتحادیه دام سبک، معاون امور دام وزارت کشاورزی تعداد مازاد دام سبک را حدود ۲ میلیون راس عنوان کرده است و اگر صادرات دام با همین روند ادامه داشته باشد تا پایان سال شاید بتوان حدود ۲۰۰ هزار راس دام صادر کنیم که این عدد فاصله معناداری با تعداد مازاد دام دارد. شرایط تولید برای دام سنگین پیچیده‌تر است چراکه عوارض سنگینی برای صادرات این دام وضع شد و همین مسئله انگیزه‌ای صادرات را سلب کرد. از سوی دیگر این گوشت نتوانست در بازار داخلی جذب شود از این‌رو شرایط این تولیدکنندگان بسیار پیچیده‌ شده است.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم