مشگین شهر نیازمند تقویت صنایع تبدیلی کشاورزی

امتیاز دهید

صنایع تبدیلی مشگین شهر نیازمند تقویت در حوزه محصولات باغی است، مدیر جهاد کشاورزی مشگین‌شهر یکی از ضرورت‌های انکارناپذیر بخش باغبانی این شهرستان را توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در خصوص انواع محصولات باغی دانست و گفت: در این زمینه نهایت همکاری را با سرمایه‌گذاران خواهیم داشت.

به گزارش ایرنا، به گفته عبدالله بنی‌هاشم، فراهم نشدن بازار مناسب فروش در سال‌های گذشته ضرر فراوانی به باغداران وارد کرده و باید با برنامه‌ریزی دقیق از هدر رفتن این محصول، جلوگیری و مانع از  متضرر شدن باغداران شد.

وی ظرفیت سردخانه‌های این شهرستان را حدود ۳۰ هزار تن ذکر کرد که جوابگوی نیاز باغداران نیست. شهرستان مشگین‌شهر به لحاظ موقعیت جغرافیایی، شرایط اقلیمی خاص، ارتفاع از سطح دریا و عرض جغرافیایی یکی از مهم‌ترین مناطق میوه‌خیز استان اردبیل و حتی کشور است.

محصولات باغی مشگین شهر

وی افزود: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی در روزهای بهاری انتظار می‌رود سال پربرکت و پرمحصولی از لحاظ تولید محصولات سردرختی در این شهرستان داشته باشیم.

بنی هاشم سطح زیرکشت باغات این شهرستان را حدودا  ۱۵ هزار هکتار ذکر کرد که در درجه اول سیب و در درجات بعدی هلو ، شلیل و انگور بیشترین مساحت را به خود اختصاص داده است.

مدیر جهاد کشاورزی مشگین شهر همچنین سطح باغات سیب این شهرستان را هفت هزار هکتار ، هلو و شلیل سه هزار و ۵۰۰ هکتار، سطح تاکستان‌ها را ۲ هزار هکتار و سایر محصولات باغی را ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار ذکرکرد.

وی در زمینه وضعیت تاکستان‌های این شهرستان نیز بیان کرد: این شهرستان ۲ هزار هکتار تاکستان دارد که ۳۵۰ هکتار آن به سیستم فراز روسیمی تبدیل شده و متوسط عملکرد این تاکستان‌ها به جهت مکانیزه شده و استفاده حداکثری از نور خورشید سه برابر سنتی و در حد ۴۰۰ تن در هکتار است که در صورت تخصیص تسیهلات بانکی کم‌بهره و درازمدت امکان تبدیل شدن مجموع تاکستان‌ها به حالت روسیمی میسر است.

بنی‌هاشم افزود: کل محصولات تولیدی سردرختی شهرستان در شرایط نرمال و طبیعی سه هزار و ۳۰۰ تن است که از این میزان سیب به تنهایی ۲۱۰ هزار تن، هلو و شلیل ۷۰ هزار تن و انگور ۳۵ هزار تن و سایر محصولات باغی از جمله گیلاس، آلبالو، گردو، گوجه سبز، آلو، به، گلابی و زرد آلو، فقط ۱۵ هزار تن هستند.

شهرستان مشگین‌شهر دارای ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ میوه بوده و سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن انواع محصولات سردرختی از این باغات استحصال می‌شود. از مجموع تولیدات باغی استان اردبیل حدود  ۶۰ درصد مربوط به باغات شهرستان مشگین‌شهر است.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

خبرهای کشاورزی شماره 102

بینی الکترونیکی

بینی الکترونیکی چیست؟

کیک کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم