آینده‌ی نامعلوم ممنوعیت گلایفوسیت در اروپا

امتیاز دهید
امکان ممنوعیت آفت کش گلایفوسیت در اروپا

اتحادیه اروپا استفاده از علف کش گلایفوسیت را در سال 2017 برای پنج سال و برای یک سال دیگر در دسامبر 2022 مجاز کرد.

به گزارش یورونیوز، تصمیم بروکسل برای نشان دادن چراغ سبز به این ماده شیمیایی بر اساس نتایج گزارش سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA) است که در ژوئیه منتشر شد که نشان می‌دهد گلایفوسیت منطقه مهم نگرانی را ارائه نمی‌دهد. اما، این قطعنامه باعث بحث و نگرانی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده است.

تئو، قربانی علف‌کش

در سال 2006، سابین هنوز از باردار بودن خود در حین استفاده از گلایفوسیت در محل کار خود بی‌خبر بود. با این حال، این علف کش قدرتمند قرار بود زندگی او را برای همیشه رقم بزند.

«هر سال، به عنوان بخشی از کارم به عنوان یک سازمان دهنده اسب سواری، مجبور می‌شدم از یک علف کش مبتنی بر گلایفوسیت در میدان سوارکاری خود استفاده کنم. این منطقه شنی حدود 700 متر مربع است و هر روز چندین روز طول کشید تا این کار را انجام دهم.

این زمانی بود که تئو در شکم من بود، اوایل بارداری من بود و دقیقاً همان زمانی بود که حنجره، نای و مری تئو بدشکل شد.»

در سال 2018 ، سابین از «مونسانتو»، غول شیمیایی کشاورزی ایالات متحده که این آفت کش را می‌فروخت شکایت کرد.

ارتباط بین گلایفوسیت و ناهنجاری‌های تئو توسط یک کمیسیون جبران خسارت برای کودکان قبل از تولد در معرض آفت کش‌ها شناسایی شد.

این اولین بار در فرانسه بود که علف کش به طور رسمی به عنوان منبع احتمالی نقص مادرزادی شناخته می‌شد.

از این رو حدود 1000 یورو در ماه از حدود مارس 2023 تا مارس 2025، برای سه سال به عنوان غرامت پرداخت می‌شود و در مارس 2025، کمیسیون، پرونده تئو را مجددا بررسی خواهد کرد تا شرایط تئو دوباره بررسی شود.

سابین می‌گوید: «تئو در مری، نای و حنجره‌اش ناهنجاری‌هایی دارد. این یک سندرم چند ناهنجاری است، بنابراین او یک سری ناهنجاری‌ها دارد که نیاز به عمل‌های زیادی دارد. او در مجموع 54 عمل انجام داده است.»

حتی امروزه به دلیل پارگی مری، تئو که اکنون 16 ساله است فقط می‌تواند با تراکئوتومی نفس بکشد (سوراخی در نای ایجاد شده است.) او تا شش سالگی از طریق لوله تغذیه می‌شد.

سابین گراتالوپ به نمایندگان پارلمان اروپا می‌گوید: «آنچه می خواهم به آنها بگویم این است که بینی خود را از ارقام بیرون بیاورند، بینی خود را از ترازنامه ها و آمارهای اقتصادی خارج کنند و به خود بگویند که اگر تصمیم بگیرند که گلایفوسیت را در بازار اروپا نگه دارند، تصمیم می‌گیرند که این قربانیان وجود داشته باشند، آنها مسئول این رنج و این قربانیان آینده هستند.»

گلایفوسیت چیست؟

گلایفوسیت یک علف کش است که به طور گسترده در سراسر جهان برای از بین بردن علف‌های هرز که به محصولات کشاورزی و فضاهای عمومی حمله می‌کنند استفاده می‌شود.

این علف کش در دهه 1970، توسط مونسانتو با نام تجاری Roundup به بازار معرفی شد، اگرچه بسیاری از تولیدکنندگان دیگر نیز فرمولاسیون‌های مبتنی بر گلایفوسیت را تولید می‌کنند.

محبوبیت آن بر اساس اثربخشی غیرقابل انکار آن در کنترل علف‌های هرز، سهولت استفاده و هزینه نسبتا مقرون به صرفه آن است.

نحوه عملکرد آن مهار آنزیمی است که برای رشد گیاه بسیار مهم است و منجر به حذف می‌شود.

با این حال، گلایفوسیت به دلیل نگرانی‌های فزاینده در مورد تأثیر احتمالی آن بر سلامت انسان و محیط‌زیست، در کانون بحث‌ها قرار دارد.

به گفته  گرگلی سایمون، افسر ارشد مواد شیمیایی در شبکه اقدام آفت‌کش‌ها (PAN Europe) – یک سازمان غیردولتی که به فعالیت‌های کشاورزی پایدار و کاهش استفاده از آفت‌کش‌ها در اروپا اختصاص دارد، گلایفوسیت پرمصرف‌ترین آفت‌کش در اروپا و سراسر جهان است و اساسا یک آفت‌کش است.

طرفدران این آفت‌کش می‌گویند: « هیچ علف‌کش یا ترکیبی از علف‌کش‌های منفرد که در حال حاضر در اروپا ثبت شده‌اند، نمی‌توانند مزایای یکسانی را در زمینه کاهش خاک‌ورزی و امکان استفاده از محصولات پوششی که عناصر ضروری کشاورزی حفاظتی هستند، ارائه دهد.»

سایمون می‌گوید: «از نظر ما، EFSA  شواهد موجود از مطالعات حیوانی و اپیدمیولوژیک را در مورد اثرات گلایفوسیت که می‌تواند باعث آسیب DNA در ارگانیسم‌های خاص شود، کم اهمیت جلوه داده است، این نشان می‌دهد که گلایفوسیت می‌تواند باعث سرطان شود.

بنابراین ما معتقدیم که مطابق با دستورالعمل‌های بین المللی EPA ایالات متحده، گلایفوسیت باید به عنوان سرطان‌زا طبقه‌بندی شود که قبلا توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) و همچنین توسط سازمان بین‌المللی تحقیقات سرطان انجام شده است.

موسسه ملی بهداشت و تحقیقات پزشکی فرانسه (Inserm) هم به این نتیجه رسیده‌اند که بر اساس شواهد موجود، ارتباط احتمالی بین قرار گرفتن در معرض گلایفوسیت و ایجاد سرطان وجود دارد.»

سایمون تاکید می‌کند که خطرات را تحت هیچ شرایطی نباید دست کم گرفت. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض گلایفوسیت می‌تواند هم با اوتیسم در کودکان و هم با بیماری پارکینسون مرتبط باشد. بنابراین ما معتقدیم که این واقعیت که EFSA اعلام کرده است که هیچ پروتکل استاندارد شده‌ای برای نتیجه‌گیری در مورد سمیت عصبی گلایفوسیت وجود ندارد، باید یک حوزه مهم باشد. نگرانی که به این معنی است که گلایفوسیت نمی‌تواند آنطور که در حال حاضر است مجاز باشد.»

«علاوه بر این، تعداد زیادی شواهد نگران کننده در مورد اثرات مخرب گلایفوسیت بر میکروبیوم وجود دارد، زیرا گلایفوسیت هم یک علف کش و هم یک آنتی بیوتیک است. این ماده در درجه اول، به عنوان مثال، برای تغییر میکروبیوم خاک و همچنین انسان استفاده می‌شود.

ما می‌دانیم که خطرات سلامتی زیادی در ارتباط با تخریب میکروبیوم وجود دارد. در نهایت، EFSA  تایید کرده است که گلایفوسیت پتانسیل ایجاد اختلال غدد درون ریز را در دوزهایی که در اتحادیه اروپا بی‌خطر می‌دانند، دارد.»

کشورهای مخالف

آلمان به نفع کنار گذاشتن گلایفوسیت در اتحادیه اروپا استدلال کرده است. در سپتامبر 2023، در پایان جلسه‌ای بین نمایندگان 27 کشور عضو برای بحث در مورد پیشنهاد کمیسیون اروپا، وزیر کشاورزی آلمان نسبت به تهدیدات برای تنوع زیستی هشدار داد و بر نیاز به حذف هماهنگ شده گلایفوسیت در سطح اروپا تاکید کرد. در حالی که نسبت به سطوح نابرابر حفاظت در اتحادیه اروپا هشدار می‌دهد.

در سال 2021، دولت آلمان تصمیم خود را مبنی بر خروج گلایفوسیت از بازار تا پایان سال 2023 اعلام کرد.

فرانسه نیز به نوبه خود تلاش کرده بود اقدامات محدودکننده ای را در رابطه با گلایفوسیت اتخاذ کند. در سال 2017، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، تعهد خود را برای ممنوعیت کامل گلایفوسیت در فرانسه قبل از سال 2021 اعلام کرد.

در اوایل سال 2019، مکرون وعده خود را در جریان مناظره بزرگ دفن کرد. او گفت: «آیا می‌توانیم بگوییم که تا پنج سال دیگر گلایفوسیت وجود نخواهد داشت؟ غیرممکن است. من به شما دروغ نمی‌گویم، این درست نیست. اگر این را به شما می‌گفتم، بخش‌های خاصی را کاملاً می‌کشم.»

PAN Europe در نظرسنجی که انجام داده است دو سوم افراد مورد سوال، خواهان ممنوعیت کامل آفت‌کش‌هایی مانند گلایفوسیت شده‌اند.

افزایش ۵۳ درصدی محصولات کشاورزی آلوده به آفت‌ کش‌ ها در اروپا

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم