فقدان امنیت غذایی در نوار غزه

امتیاز دهید
نوار غزه

بمباران شدید اسرائیل به نوار غزه، یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق جهان، باعث کشته شدن 10328 فلسطینی از جمله 4237 کودک از زمان آغاز جنگ در 7 اکتبر شده است. بیش از 1400 نفر در همین مدت در اسرائیل کشته شده‌اند.

به گزارش الجزیره، وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که تعداد مجروحان به 25965 نفر افزایش یافته است.

در 9 اکتبر، ارتش اسرائیل محاصره کامل منطقه محاصره شده، از جمله ممنوعیت آب و غذا را اعلام کرد. دو روز بعد برق را قطع و ورود کمک و سوخت را محدود کرد.

تخمین زده می شود که حدود 1.5 میلیون نفر آواره شده‌اند که وضعیت آن‌ها به دلیل فقدان تدارکات ضروری بیش از پیش مخاطره آمیزتر است.

کمبود شدید آب

گروه های حقوق بشر سال ها در مورد وخامت وضعیت آب در نوار غزه هشدار داده‌اند. در سال 2021، موسسه جهانی آب، محیط زیست و سلامت و ناظر حقوق بشر اروپا مدیترانه، آب غزه را «غیرقابل شرب» توصیف کردند که 97 درصد از آب آن برای مصرف نامناسب است.

اکنون، کمبود برق به این معنی است که کارخانه‌های نمک‌زدایی و تصفیه فاضلاب نمی‌توانند کار کنند و دسترسی به آب آشامیدنی سالم را بیشتر به خطر می‌اندازند.

در 4 نوامبر، اسرائیل یک مخزن آب در شمال غزه و همچنین یک مخزن آب عمومی که چندین محله در جنوب را تامین می‌کرد، منهدم کرد.

بسیاری از مردم به امید به دست آوردن آب آشامیدنی، آب آلوده و شور می‌نوشند و ساعت‌ها در صف می‌ایستند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) می‌گوید که بین 50 تا 100 لیتر آب برای هر نفر در روز مورد نیاز است – اما میانگین مصرف روزانه در غزه را برای تمام نیازهای روزانه، از جمله نوشیدن و بهداشت، تنها سه لیتر اعلام کرده است.

ننوشیدن آب کافی چه تاثیری دارد؟

کمبود آب ابتدا بر کلیه‌ها و در نهایت بر قلب تأثیر می‌گذارد. کم آبی برای کودکان به سرعت پیش می‌رود و اغلب می‌تواند کشنده باشد.

یک فرد می‌تواند احساس سبکی سر و ضربان قلب تند داشته باشد زیرا قلب برای حفظ اکسیژن باید سریعتر پمپاژ کند. آب حدود 60 درصد از بدن انسان را تشکیل می‌دهد. کم آبی می‌تواند نوزاد را در یک محیط استرس‌زا در عرض چند ساعت و یک بزرگسال سالم را در عرض دو تا چهار روز بکشد.

آیا غذا برای خوردن کافی است؟

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) می‌گوید که 80 درصد از جمعیت نوار غزه پیش از شروع حملات در 7 اکتبر از امنیت غذایی برخوردار بودند چنانکه تقریبا نیمی از جمعیت 2.3 میلیون نفری به کمک‌های غذایی آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی متکی بودند.

قبل از 7 اکتبر، روزانه به طور متوسط حدود 500 کامیون اجازه ورود به غزه را داشتند.

به گفته دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل (OCHA)، از 21 اکتبر، حداقل 451 کامیون وارد غزه شده‌اند که از این تعداد 158 کامیون مواد غذایی شامل کنسرو ماهی، ماکارونی، آرد گندم، کنسرو رب گوجه فرنگی و کنسرو لوبیا را حمل می‌کردند.

نانوایی‌هایی که هنوز فعال هستند باید شش برابر ظرفیت معمول خود تولید کنند و ساکنان آن 4 تا 6 ساعت در صف منتظر بمانند تا نان تهیه کنند و همچنین خود را در برابر حملات اسرائیل آسیب پذیر می‌کنند.

کمبود تغذیه چگونه به کودکان آسیب می‌رساند؟

بدن هر انسانی برای حفظ عملکرد مطلوب نیاز به یک رژیم غذایی متعادل غنی شده با ویتامین‌ها دارد. در کودکان، محرومیت از غذا می‌تواند سریعتر احساس شود، زیرا رشد و رشد مغز آنها به تغذیه‌ای که دریافت می‌کنند بستگی دارد.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، محرومیت از غذا یا سوءتغذیه در کودکان منجر به توقف رشد، کاهش وزن و مشکلات مربوط به کمبود وزن می‌شود. سوء تغذیه کودکان را از دستیابی به توانایی‌های فیزیکی و شناختی خود باز می‌دارد و آن‌ها را در برابر بیماری و مرگ بسیار آسیب‌پذیر می‌کند.

تغذیه ناکافی در دوران بارداری نیز می‌تواند خطر به دنیا آوردن نوزادی با رشد کوتاه مدت را افزایش دهد.

عدم دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید زنان و کودکان بار سنگین بمباران تاسیسات بهداشتی غزه و کمبود تدارکات را به دوش می‌کشند.

زنان در هر کجا که می‌توانند نوزاد را به دنیا می‌آورند، نمی‌توانند به امکانات بهداشتی برای زایمان در یک محیط بهداشتی دسترسی داشته باشند و پزشکان مجبورند سزارین را بدون بیهوشی انجام دهند.

حداقل 180 زن در روز زایمان می کنند. مرگ و میر مادران و نوزادان به دلیل عدم مراقبت‌های ویژه افزایش یافته است.

سازمان جهانی بهداشت حداقل 22500 مورد عفونت حاد تنفسی و 12000 مورد اسهال را گزارش کرده است که می‌تواند در کودکانی که از کم آبی و کمبود غذا رنج می‌برند کشنده باشد.

پزشکان مجبور بودند از سرکه به عنوان ضدعفونی کننده و پیچ و سوزن خیاطی برای جراحی استفاده کنند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم