نقش پایه‌های گوجه فرنگی در مقابله با تنش گرما و خشکی

امتیاز دهید
پرورش گوجه فرنگی در مقابله با تنش و خشکی

بدون توجه به مکان، گیاهان هم چون محصول گوجه فرنگی می‌توانند استرس و تنش را تجربه کنند. این می‌تواند در باغ خانه یا در یک مزرعه کیلومترها دورتر باشد. تنش‌ها شامل گرما یا خشکی است و عملکرد گیاه را محدود می‌کند.

گیاهان کمتر برای مراقبت از خود در شرایط محیطی چالش برانگیز مانند گرما و خشکسالی مناسب هستند.

پایه‌های محصول گوجه فرنگی اغلب ویژگی‌های وحشی اجداد غیراهلی خود را حفظ می‌کنند. این بدان معنی است که گوجه فرنگی ها می‌توانند در مدیریت شرایط استرس‌زای محیطی و تنش مناسب‌تر باشند. به این دلایل، پیوند یک رقم مطلوب به یک پایه قوی، رویکردی است که ارزش تحقیق و بررسی دارد.

همچنین پیوند یک تکنیک رایج است که برای رشد انواع مختلف میوه‌ها و سبزیجات استفاده می‌شود. برای گوجه فرنگی، یک پیوندک میوه‌دار (شاخه) در بالای پایه (ریشه‌ها) قرار می‌گیرد که حاوی برخی ویژگی‌های مطلوب دیگر است.

این ویژگی می‌تواند تحمل استرس یا مقاومت در برابر بیماری باشد. انسان عمل پیوند را انجام می‌دهد و نتیجه آن یک گیاه پیوندی جدید با ویژگی‌های مورد نظر پرورش‌دهنده است.

دقیقاً چگونه سیستم ریشه جدید به بهبود عملکرد در شرایط تنش مانند گرما و خشکی کمک می‌کند؟ و چه ویژگی‌هایی را می‌توانند از اجداد وحشی حفظ کنند؟

برخی از پایه‌ها ممکن است عملکرد گیاه را با افزایش مقدار زیست توده ریشه مورد استفاده برای حمایت از عملکرد ساقه (که اغلب به عنوان نسبت ریشه به ساقه نامیده می‌شود) بهبود بخشند.

داشتن ریشه بیشتر در هر شاخه به این معنی است که در شرایط استرس‌زا، شاخه‌ها می‌توانند در گرم‌ترین قسمت‌های روز و گرم‌ترین روزهای سال به کار خود ادامه دهند.

پایه‌ها می‌توانند معماری ریشه را تغییر دهند، به این معنی که ممکن است ریشه‌های جانبی کوچکتری را ترجیح دهند.

به ازای وزن، ریشه‌های جانبی کوچک سطح بیشتری در تماس با آب و خاک دارند. این بدان معنی است که آنها در جذب آب و مواد مغذی بهتر از ریشه‌های اولیه ضخیم هستند و می‌توانند توانایی سیستم ریشه در حفظ نیاز آبی گیاه را بهبود بخشند.

ریشه‌هایی که تماس با آب و خاک را افزایش می‌دهند، جذب مواد مغذی را نیز بهبود می‌بخشند.

جذب بهتر مواد مغذی می‌تواند میزان رشد گیاهان را در واحد آب از دست رفته افزایش دهد. پایه‌ها همچنین می‌توانند با کاهش جذب و تجمع نمک در پیوندک عملکرد را بهبود بخشند.

نمک‌های اضافی تنش اسمزی را که گیاهان با آن مواجه می‌شوند افزایش می‌دهد و زمانی که با شرایط گرما و خشکی همراه می‌شود، می‌تواند بسیار مضر باشد.

مزیت نهایی استفاده از پایه‌ها تنظیم هورمونی است. گیاهان از هورمون‌ها برای برقراری ارتباط بین اندام‌های مختلف استفاده می‌کنند.

پایه‌های مختلف می‌توانند هورمون‌ها را به طور متفاوتی در پاسخ به شرایط استرس تنظیم کنند. این بدان معنی است که پایه‌هایی که به طور موثرتری به شرایط متغیر محیطی پاسخ می‌دهند می‌توانند عملکرد گیاه را در آن شرایط نیز بهبود بخشند.

«چارلز ریک» یک باغبان بود که بسیاری از گونه‌های گوجه فرنگی وحشی آمریکای جنوبی را در دهه 1950 جمع آوری کرد. مشارکت‌های او در این مجموعه اطلاعات فراوانی را در اختیار پرورش‌دهندگان گوجه فرنگی امروزی قرار داده است.

گیاهان گوجه‌فرنگی وحشی امروزه به حیات خود ادامه می‌دهند زیرا پاسخ‌های موثری به شرایط محیطی دارند. (البته میوه‌های آنها اغلب کوچک و تلخ است.) اما گوجه‌فرنگی‌های اهلی با شرایطی که توسط انسان فراهم شده است سازگار شده است. داشتن گیاهی که به باغ‌های ما پاسخ می‌دهد، همانطور که یک گیاه وحشی به محیط خود پاسخ می‌دهد، راه مهمی است که پایه‌ها می‌توانند با بهبود عملکرد گیاه در شرایط گرما و خشکی به تولیدکنندگان کمک کنند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم