هوش مصنوعی راهکار ترکیه برای مبارزه با آتش سوزی جنگل‌ ها

5/5 - (1 امتیاز)
آتش سوزی جنگل در ترکیه

وزارت کشاورزی و جنگلداری ترکیه در نظر دارد فناوری هوش مصنوعی (AI) را برای مقابله با آتش‌سوزی‌های جنگلی که سال گذشته در این کشور، زمین‌های زیادی را به نابودی کشاند، پیاده کند.

با این اوصاف، از هوش مصنوعی در سامانه‌ی هشدار آتش زودهنگام بوسیله‌ی تشخیص دود از راه دور که توسط خود این وزارتخانه توسعه داده شده، استفاده و پاسخ سریع‌تر به آتش‌سوزی را امکان‌پذیر خواهد ساخت.

به گفته‌ی «بکیر پاکدمیرلی»، وزیر جنگل‌داری، این فناوری در دوربین‌های بالای برج‌های دیده‌بانی جنگل‌ها نصب می‌شوند، این دوربین‌ها می‌توانند دود را از فاصله‌ی 20 کیلومتری (12.4 مایلی) از طریق «درک دود» تشخیص داده و زمان تشخیص را به دو دقیقه کاهش دهند.

این سامانه در حال حاضر در آنتالیا و موغلا، دو استان مدیترانه‌ای که صدها هکتار از جنگل‌ها را در اثر آتش‌سوزی‌های ویرانگر تابستان 2021 از دست دادند، نصب شده است.

هوش مصنوعی آن‌ها را قادر می‌سازد تا دود را دنبال کرده و تیم‌های خود را در اسرع وقت مستقر کنند. این وزارتخانه دارای 76 برج دیده‌بانی «هوشمند» است که به طور کامل بدون کارکنان کار می‌کنند و 103 برج نیز مجهز به دوربین نصب شده است. دوربین‌ها، از طریق هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، می‌توانند سیگنال‌های هشدار را از طریق پیام متنی یا چندرسانه‌ای پس از تشخیص دود به مرکز ارسال کنند.

هر برج می‌تواند مساحتی بالغ بر پنجاه هزار هکتار را در دو دقیقه اسکن و مختصات دقیق آتش‌سوزی را ارسال کند. آتش‌سوزی جنگل‌ها که به دلیل بحران آب‌وهوایی در حال افزایش است یکی از نگرانی‌های اصلی ترکیه به شمار می‌رود که در دو دهه‌ی گذشته، سعی کرده است پوشش جنگلی خود را گسترش دهد.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه در یک نشست خبری بیان کرد که آنها برای تقویت زیرساخت‌ها برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها تلاش می‌کنند و تعداد هواپیماهای بدون سرنشین ساخت داخل این کشور را به هشت فروند، تعداد هواپیماهای آتش‌نشانی را به 20 فروند و بالگردها را به 55 فروند خواهند رساند.

در سال گذشته، ترکیه از ۲۱۰۵ آتش‌سوزی جنگلی رنج برده که بدترین آن‌ها در آنتالیا و موغلا روی داده است. وزش باد و دمای شدید، تلاش برای اطفای حریق را برای آن‌ها مشکل می‌سازد. این کشور شاهد افزایش بی‌سابقه آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها از هفته آخر جولای 2021 بود، دوره‌ای که بیشترین تعداد آتش‌سوزی همزمان جنگل‌ها را با خود همراه داشت و حدود دو هفته طول کشید تا آن ها بتوانند 240 آتش‌سوزی جنگلی را که در سراسر این کشور شعله‌ور شده و صدها نفر را مجبور به تخلیه کرده بود، خاموش کنند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
آبسه کبدی گاو

همکاری دانشمندان برای مطالعه علت و ایجاد آبسه کبدی در گاو

سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم