وبینار تخصصی «گسترش قلمرو گیاهی؛ پراکنش بذر» برگزار می‌شود

امتیاز دهید
چکاندن یک قطره آب بر روی گیاه در خاک با انگشت دست - پراکنش بذر

انجمن علمی دانشجویی زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه تهران با همکاری انجمن علمی بذر ایران، وبینار تخصصی «گسترش قلمرو گیاهی؛ پراکنش بذر» را برگزار می‌کند.

به گزارش باشگاه دانشجویان ایسنا، معرفی بانک بذر (زمینی – هوایی) ، انواع ریزش بذر (سریع- تدریجی- دیرشکوفایی) ، پراکنش بذر (حیوان گسترد- باد) و گسترد- آب گسترد- خودگسترد- پراکنش ثانویه و … از جمله مباحث و سرفصل‌هایی است که  در این دوره ارائه خواهد شد.

این برنامه با تدریس  محمد شاهین دانشمندی ـ متخصص بیوشیمی و فیتوشیمی گیاهان و بذرهای دارویی و نماینده انجمن ملی بذرایران در استان خراسان رضوی، روز پنج‌شنبه  ۱۴مرداد، ساعت ۱۸، به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۳۷۸۷۴۳۵۸۸ در واتساپ تماس برقرار کنند.

انواع روش های پراکندن بذر

گیاهان بذرهایی می‌سازند که می‌توانند به گیاهان جدید تبدیل شوند، اما اگر دانه‌ها فقط در زیر گیاه مادر به زمین بیفتند، ممکن است آفتاب، آب یا مواد مغذی کافی از خاک دریافت نکنند.
از آنجایی که گیاهان نمی توانند راه بروند و دانه های خود را به مکان های دیگر ببرند، روش های دیگری  برای پراکنش بذر و (حرکت) دانه های خود توسعه داده اند. متداول ترین روش ها شامل باد، آب، حیوانات، انفجار و آتش هستند.

پراکندگی باد

آیا تا به حال روی سر قاصدک دمیده‌اید و به شناور شدن دانه‌ها نگاه کرده‌اید؟

این پراکندگی باد است، دانه‌های گیاهانی مانند قاصدک، گیاهان قو و درختان پنبه‌ای سبک هستند و می‌توانند توسط باد در فواصل طولانی حمل شوند.برخی از گیاهان مانند درختان کائوری و افرا، دانه های بالدار دارند، آنها شناور نمی‌شوند بلکه روی زمین بال می‌زنند. با پراکندگی باد، دانه‌ها به سادگی در اطراف دمیده می‌شوند و در انواع مکان‌ها فرود می‌آیند.

این گیاهان برای کمک به شانس خود که حداقل تعدادی از بذرها در مکانی مناسب برای رشد فرود آیند، باید بذرهای زیادی تولید کنند.

پراکندگی آب

بسیاری از گیاهان دارای دانه‌هایی هستند که از آب به عنوان وسیله‌ای برای پراکندگی استفاده می‌کنند، دانه‌ها به دور از گیاه مادر، شناور می‌شوند.

درختان کوای نیز از پراکندگی آب استفاده می‌کنند، آنها یک پوشش دانه سخت دارند که به آنها اجازه می‌دهد در رودخانه‌ها شناور شوندف این یکی از دلایلی است که درختان کووای معمولاً در سواحل رودخانه‌ها یافت می‌شوند.

پراکندگی حیوانات

بیش از 70 درصد از گیاهان جنگل‌های چوبی، در نیوزیلند، میوه‌های گوشتی دارند که توسط پرندگان خورده می‌شود.

مواد شیمیایی موجود در سیستم گوارشی پرندگان بومی به ضعیف شدن پوشش‌های سخت اطراف این دانه‌ها کمک می‌کند، پرندگان اغلب دورتر از گیاه مادر پرواز می‌کنند و دانه‌ها را در فضولات خود پراکنده می‌کنند.

انفجارها

این روش پراکندگی بذر، آنقدرها که به نظر می‌رسد، هیجان انگیز نیست. برخی از گیاهان، مانند نخود فرنگی، غوره و کتان دارای غلاف بذر هستند که پس از رسیدن دانه‌ها خشک می‌شوند.

وقتی خشک شد، غلاف‌ها باز می‌شوند و دانه‌ها پراکنده می‌شوند، اگر خوش شانس باشید، در یک روز گرم تابستانی که در کنار یک بوته، قدم می‌زنید، صدای باز شدن غلاف بذر را خواهید شنید.

آتش

گیاهان نمی‌توانند از آتش فرار کنند، بنابراین برخی از گیاهان راهی برای کمک به بقای دانه‌های خود ایجاد کرده‌اند، برخی از گونه‌های درخت کاج هستند که قبل از باز شدن مخروط‌هایشان و آزاد شدن دانه‌ها، به گرمای آتش نیاز دارند.

جزیره‌ی «هاینان»، مرکز تولید بذر چین

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

خبرهای کشاورزی شماره 102

بینی الکترونیکی

بینی الکترونیکی چیست؟

کیک کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم