پنیر موزارلا، دریچه‌ای نو برای امرار معاش زنان روستایی ترکیه

5/5 - (1 امتیاز)
زنان ترکیه ای در حال یاد گرفتن - پنیر موزارلا - نحوه درست کردن پنیر موزارلا

گروهی از زنان در جنوب شرقی ترکیه آرزو دارند که برند خود در زمینه‌ی تولید پنیر موزارلا را به جهانیان شناسانده و درآمد بیشتری کسب کنند.

«ماندارلا» که از کلمه‌ی ترکی گاومیش نامگذاری شده است، در حال حاضر فقط در استان دیاربکر در جنوب شرقی این کشور موجود است اما به زودی یک تعاونی زنانه با تمرکز بر تولید آن ایجاد خواهد شد تا پنیر را به جهان عرضه کند.

به گزارش دیلی صباح، با همکاری اتحادیه محلی پرورش دهندگان گاومیش، دانشگاه دیکله و مرکز تحقیقات کشاورزی استان دیاربکر ترکیه، این زنان در زمینه تولید موزارلا آموزش می‌بینند.

در حال حاضر، 48 زن 18 تا 45 ساله تحت آموزش برای این پروژه هستند که هدف آن تقویت تولید شیر در دیاربکر، مرکز مهم پرورش گاومیش در ترکیه است. زنانی که برای این پروژه انتخاب می‌شوند از محله‌های روستایی هستند که از طریق تولیدات کشاورزی و دامداری رونق می‌گیرند تا پس از اتمام دوره آموزشی به تعاونی بپیوندند.

پروفسور «آیدین وورال»، رئیس دانشکده علوم دامپزشکی دانشگاه دیکل می‌گوید که آنها می‌خواهند کارآموزان به استانداردهای کیفی در تولید پنیر دست یابند و پس از آموزش، واجد شرایط کافی برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود یا کار در مشاغل دیگر باشند.

« خداوند اوزون اوغلو» نیز که دامپزشک و هماهنگ‌کننده این پروژه است در ادامه می‌گوید که بیشتر زنان پنیرساز، تازه‌کار بوده و در حال یادگیری تولید موزارلا هستند.

به گفته‌ی دامپزشک، هدف این است که حداقل نیمی از شیر گاومیش تولید شده در دیاربکر را ظرف سه سال به موزارلا تبدیل کرده و به بازارهای داخلی و بین المللی عرضه کنند. البته قرار است در کنار تولید، نحوه تأسیس و اداره تعاونی نیز به زنان آموزش داده شود.

البته لازم به ذکر است که ماندارلا ممکن است در قفسه‌های فروشگاه‌های ایتالیا نیز موجود باشد.« آیتن کاتار» که از دوران کودکی‌اش درگیر پنیرسازی بوده، این آموزش او را «حرفه‌ای» کرده است.

او می‌گوید ما در تولید طعم‌های محلی خوب هستیم و اکنون در مورد موزارلا، یاد می‌گیریم. تا اینجای کار، کارمان خوب است. خانم‌ها وقتی یاد بگیرند می‌توانند در هر کاری موفق باشند.

«هاتیسه باکار» نیز از خانواده‌ای پرورش‌دهنده گاومیش می‌گوید که این آموزش به او فرصت جدیدی برای بهبود مهارت‌هایش داده است، او می‌گوید: «اگر ایتالیایی‌ها می‌توانند این کار را انجام دهند، ما هم می‌توانیم انجامش دهیم.»

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
کشاورز موفق هندی

معرفی کشاورز موفق هندی

تولید آرد از ساقه گندم

استفاده از ساقه گندم برای تولید آرد

صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی آمریکا – قسمت اول

خبرهای کشاورزی شماره 102

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی آمریکا – قسمت اول

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم