کشاورزی در نوار غزه قبل از جنگ

امتیاز دهید
چینش زیتون در نوار غزه

درختان زیتون برای مردم فلسطین یک نماد ملی هستند که همراه با جنگ رخ داده در نوار غزه ، آینده کشاورزی این درختان در سایه‌ای از ابهام قرار گرفته است.

ماه‌های اکتبر و نوامبر، زمانی که زیتون برداشت می‌شود، برای فلسطینی‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا این برداشت را یک مناسبت ملی می‌دانند که رابطه و پیوند آنها با سرزمین را جشن می‌گیرد.

به گزارش الجزیره، در فصل چیدن زیتون، کشاورزان با خانواده و دوستان خود زیتون می‌چینند. ترانه‌های محلی فضای جشن ایجاد می‌کند. غذا در زیر درختان پخته و خورده می‌شود.

سپس زیتون‌ها را فشار می‌دهند تا روغن زیتون استخراج شود، کیفیت آن بستگی به آب و هوا و خاک دارد.

اما با جنگ اخیر اسرائیل علیه غزه، که در 7 اکتبر پس از حملات حماس به جنوب اسرائیل آغاز شد، کشاورزان مجبور به ترک زمین و خانه‌های خود شدند.

حتی قبل از جنگ، فصل چیدن زیتون به طور فزاینده‌ای با خشونت خدشه دار شده بود. در کرانه باختری اشغالی، شهرک‌نشینان اسرائیلی به فلسطینی‌ها در زمین‌هایشان حمله می‌کنند، زیتون‌هایشان را می‌دزدند و نخلستان‌هایشان را به آتش می‌کشند.

«بلال صالح»، کشاورز فلسطینی زیتون، در ماه اکتبر هنگام برداشت محصول خود در نزدیکی نابلس به ضرب گلوله یک شهرک نشین کشته شد.

در نوار غزه، چالش‌ها از جانب ارتش اسرائیل است که یا در زمان جنگ زمین‌های کشاورزی را هدف قرار داده و بمباران می‌کند یا با سم پاشی روی آن‌ها، محصولات کشاورزی را از بین می‌برد و خاک را برای کشاورزی نامناسب می‌کند.

در نزدیکی شهر جنوبی خان یونس، زمین‌های کشاورزی به وسعت بیش از 4000 هکتار (9884 جریب) در شرق شهر در اطراف شهرهای نزدیک حصار مرزی اسرائیل قرار دارند، به گفته وزارت کشاورزی در نوار غزه، 7000 مزرعه در استان خان یونس وجود دارد.

«احمد ابورجیله»، 40 ساله، به طفره رفتن از گلوله‌ها عادت دارد. او می‌گوید: «من با سه برادرم علی‌رغم خطراتی که هر روز از اشغال اسرائیل با آن روبه‌رو بودیم، به سرزمینم در عباسان الجدیده می‌رفتم و برای خروج به سمت ما تیراندازی می‌کردند.»

او می‌گوید: «من صدها درخت زیتون دارم و قرار بود خانواده و دوستانم آنها را بچینند و در بازار بفروشند یا در دستگاه‌های آسیاب زیتون پرس کنند.

او همچنین محصولات فصلی در گلخانه‌ها دارد. من هزاران مثقال را برای این فصل خرج کردم و اگر این جنگ ادامه یابد و دسترسی من به سرزمینم ممنوع شود، سرمایه‌ام بازگشتی نخواهد داشت.»

به گفته وزارت کشاورزی غزه، بمباران مستمر شرق خان یونس منجر به کشته شدن نزدیک به 20 کشاورز و زخمی شدن تعدادی دیگر شده است.

ارتش رژیم صهیونیستی در هفته گذشته به سمت زمین‌های کشاورزی در شرق شهر الفخاری که کشاورزان در تلاش بودند به زمین‌های خود برسند تا محصولات خود را جمع آوری کرده و در بازارها بفروشند، تانک آتش گشود.

او می‌گوید که کشاورز بودن در یک روز عادی در غزه می‌تواند شغلی تهدیدکننده زندگی باشد و افزود که نیروهای اسرائیلی با وارد کردن خسارات انسانی، مادی و اقتصادی «خلاقانه در تخریب مشاغل کشاورزان» عمل کرده‌اند.

او می‌گوید: «در طول سال‌های گذشته، زمین‌هایی که من کشت می‌کنم مورد تجاوزات مختلفی از سوی سربازان اسرائیلی قرار گرفته است. من چندین بار در معرض تیراندازی قرار گرفته‌ام. ارتش همچنین زمین را با بولدوزر تخریب کرده و برای از بین بردن محصولات، آن‌ها را سمپاشی کرده است.»

سال گذشته، وزارت کشاورزی تعیین کرد که مساحت زمین‌های کاشته شده با درختان زیتون در نوار غزه حدود 4400 هکتار (10800 جریب) است و تخمین زد که آنها می توانند 35000 تن زیتون تولید کنند.

بخش کوچکی از آن، حدود 9 درصد (9000 تا 10000 تن)، در خانه‌ها یا کارخانه‌ها ترشی می‌شود، اما اکثریت آن برای تبدیل آن به روغن به کارخانه‌های زیتون فرستاده می‌شود.

حدود 40 دستگاه پرس روغن زیتون وجود دارد که 32 دستگاه مجهز به تجهیزات مدرن اتوماتیک، 6 دستگاه نیمه اتوماتیک و دو دستگاه به صورت دستی در آسیاب‌های سنگی قدیمی کار می‌کنند.

«فیاض فیاض»، مدیر شورای زیتون فلسطین، می‌گوید میانگین سالانه تولید زیتون در فلسطین، 100000 تن تخمین زده می‌شود که تا 20000 تن روغن زیتون تولید می‌کند.

«نسرین ابودقا» از خزاعه می‌گوید: «دل‌های ما بر سرزمینمان می‌سوزد. ما در تمام طول سال منتظر فصل زیتون هستیم که زیباترین فصل است، اما اسرائیلی‌ها عمدا درختان ما را با استفاده از موشک‌ها و گلوله‌های تانک خود سوزانده‌اند.»

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم