پیرامون کشاورزی در سفر خوزستان رئیس‌جمهور چه گذشت؟

امتیاز دهید
پیرامون کشاورزی خوزستان -

در سفر ریاست جمهوری به خوزستان، صحبت‌ها و تصمیمات زیادی پیرامون کشاورزی شکل گرفت، از این رو در این یادداشت، به مرور چند تن از این موارد می‌پردازیم:

سید جواد ساداتی‌نژاد – وزیر جهاد کشاورزی در نشست شورای اداری خوزستان که روز جمعه (۵ شهریورماه) با حضور رئیس جمهور در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان قلب و قطب کشاورزی ایران است و کلکسیونی از اولین‌ها در بخش کشاورزی خوزستان وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: خوزستان سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان تولید محصولات کشاورزی دارد و حدود ۲۰۰ هزار نفر نیز در این حوزه در استان خوزستان مشغول به کار و تولید هستند، به گفته‌ی وزیر جهاد کشاورزی، مهمترین پروژه در حوزه کشاورزی خوزستان، اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری است که در این زمینه با وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه قطعا به جمع‌بندی خواهند رسید و سازوکاری برای اجرای آن خواهند یافت.

وی با بیان اینکه اگر سازوکاری برای اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری تعریف نشود، اجرای این طرح بیش ۱۰ تا ۱۵ سال به طول خواهد انجامید، افزود: با توجه به حجم بالای سرمایه‌گذاری در این طرح، سازوکاری برای اجرای فاز دوم آن پیدا خواهیم کرد. ساداتی‌نژاد گفت: اجرای این طرح زمینه‌ساز اشتغال ۲۰۰ هزار نفر خواهد شد و سالانه حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان تولید دارد که یک پروژه بسیار با ارزش برای کشور است و دارای اولویت بسیار بالایی است.

وی در خصوص کشت پاییزه در خوزستان گفت: امسال در بحث کشت پاییزه و در الگوی کشت پاییزه مدیریت خواهیم کرد و این خاطرجمعی را به وزارت نیرو خواهیم داد. در کشاورزی، بحث مدیریت آب از کشت جدا است و این مساله باعث چالش می‌شود. تلاش خواهیم کرد با همکاری وزارت نیرو این مسائل را حل کنیم تا کمتر شاهد چالش‌هایی در این زمینه باشیم. وزیر جهاد کشاورزی افزود: اگر تخصیص آب برای کشت پاییزه در زمان مقرر انجام شود، وزارت جهاد کشاورزی با الگوی کشت، کشت‌های پاییزه را مدیریت خواهد کرد تا شاهد مشکلاتی در تولید کشور به ویژه در بحث سبزی و صیفی نباشیم.

ساداتی‌نژاد با اشاره به موضوع قیمت خرما گفت: ۱۰ هزار تن خرمای مازاد در انبار داریم و از هفته آینده نیز فصل برداشت خرما در خوزستان آغاز می‌شود. اگر بازار کنترل نشود، قطعا تولیدکنندگان متضرر خواهند شد. در این زمینه دوشنبه هفته آینده تلاش خواهیم کرد مساله خرما و قیمت آن را حل کنیم.

فریدون حسنوند – نماینده اندیمشک در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه، اظهار کرد: در مورد کشاورزی، موضوع حفاظت از محیط زیست باید مورد توجه قرار گیرد. موضوع آبخیزداری در استان خوزستان نیز با توجه به سدهای موجود باید مورد تاکید قرار گیرد. آقای وزیر جهادکشاورزی، قیمت‌گذاری محصولات از جمله خرما، جای نگرانی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد تا آرامش خاطر برای کشاورزان ایجاد شود.

سید کریم حسینی – نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی  نیز با اشاره به لزوم تشکیل صندوق توسعه خوزستان، بیان کرد: حق‌آبه کشاورزی خوزستان نیز باید در یک سند از سوی وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو تدوین شود. اگر مصارف خوزستان در آب کشاورزی تعریف و تصویب شود، دیگر صحبتی از انتقال آب نخواهد شد.

سید مرتضی افقه، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز در مطلبی خطاب به سید ابراهیم رئیسی -به مناسبت اولین سفر رییس‌جمهور به استان خوزستان- که آن را در اختیار ایسنا قرار داده است، به بیان قابلیت‌ها و فرصت‌های استان خوزستان و ضعف‌ها و تهدیدها پرداخته و همچنین پیشنهاداتی برای رفع عقب‌ماندگی و توسعه استان خوزستان ارائه داده است. این استاد دانشگاه بیان می‌کند:

قریب به هشت سال پیش وقتی آقای روحانی رئیس جمهور پیشین، خوزستان را به عنوان اولین سفر استانی خود انتخاب نمود، طی نامه‌ای سرگشاده توصیه‌هایی برای بهبود شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان خوزستان به ایشان ارائه نمودم؛ آقای روحانی در سفر استانی خود به خوزستان در دی ماه ۱۳۹۲ در جمع مردم اهواز حاضر شد و انجام طرح‌های بزرگ اقتصادی در استان را به مردم وعده داد. برای من که با ساختارهای اقتصادی کشور و استان آشنایی نسبتاً مناسبی داشتم کاملاً واضح بود که انجام آن وعده‌ها در بازه زمانی ذکر شده نشدنی است. وعده رئیس جمهور را عیناً از متن سخنرانی ایشان در اهواز به نقل از رسانه‌ها ارائه می‌کنم: «اولین قدمی که دولت، قبل از این سفر بحث‌هایش را انجام داده است و به حول قوه الهی آن را شروع خواهد کرد و در دولت یازدهم به اذن پروردگار آن را به ثمر خواهد رساند، کشاورزی استان خوزستان است. برای آماده کردن و زیر کشت بردن ۵۵۰ هزار هکتار از این استان نیازمند ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان هستیم که برای این رقم، دولت پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده است. از طریق صندوق توسعه در طول ۳ سال آینده همه این زمین‌ها را آماده کشت خواهیم کرد و این کار بسیار بزرگی است که باید در این استان انجام شود.» در این سخنرانی وعده داده شد که این طرح عظیم طی ۳ سال به انجام می‌رسد. اما طبق آخرین گزارش عملکرد، بعد از گذشت حدود هشت سال از اعلام آن وعده، از ۵۵۰ هزار هکتار زمین‌های یاد شده تنها حدود ۳۰۰ هزار هکتار به بهره‌برداری نهایی رسیده و ۲۵۰ هزار هکتار یعنی حدود ۴۵ درصد هنوز در مرحله مطالعاتی قرار دارد. در همان سال به یکی از مدیران وزارت کشاورزی اعتراض کردم که چرا بدون آگاهی از موانع پیدا و پنهان پیشرفت و توسعه، این وعدۀ نشدنی را به رئیس جمهور توصیه کرده‌اید؟ وی با اعتماد به نفس کامل پاسخ داد: «ما با تخصیص یک و نیم میلیارد دلار از محل صندوق توسعۀ ملی، این کار را طبق وعده انجام خواهیم داد.»

مرتضی افقه با بیان موضوع فوق ادامه می‌دهد: واقعیت آنست که یکی از مشکلات بسیاری از مدیران و حتی بسیاری از اقتصاددانان، وجود نگرش مهندسی و مکانیکی بر تصمیمات آنان است که تصور می‌کنند برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی تنها با تأمین منابع مالی طبق برنامه قابل انجام‌اند. در نوشته‌های زیادی تأکید کرده‌ام که، اگرچه وجود منابع مالی برای انجام طرح‌های اقتصادی لازم هستند، اما شرط کافی برای به نتیجه رسیدن آن‌ها وجود ده‌ها عامل دیگر است که در شرایط فعلی کشور وجود ندارند. در واقع آنچه مدیران با تفکر مهندسی و مکانیکی توجه نمی‌کنند، وجود موانع ساختاری متعددی است که انجام بسیاری از وعده‌ها را با مشکل جدی مواجه می‌کند. امیدوارم مسئولان جدید کشور و استان، در اعلام وعده‌های بی‌پشتوانه به مردم کشور و استان احتیاط کنند زیرا شاید این آخرین شانس برای خروج از بن‌بست‌های فعلی در کشور باشد.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
آبسه کبدی گاو

همکاری دانشمندان برای مطالعه علت و ایجاد آبسه کبدی در گاو

سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم