کشت خردل اتیوپی در آمریکا برای تولید سوخت جت

5/5 - (1 امتیاز)
دانه های خردل در کنار گیاه خردل

انتشار دی‌اکسید‌کربن از بخش هوانوردی، حدود 2.5 درصد از انتشار این گاز در جهان را تشکیل می‌دهد. یکی از راه‌های کاهش ردپای کربن، جایگزینی سوخت معمولی هوانوردی (به‌دست‌آمده از پالایش نفت خام) با سوخت حمل‌ونقل هوایی حاصل از مواد اولیه زیستی است. کاریناتا یا همان خردل اتیوپی،  یک دانه روغنی است که می‌تواند در طول زمستان در سراسر جنوب ایالات متحده آمریکا رشد کند.

خردل اتیوپی، گیاهی استوایی است که ارتفاع آن حدود 100 تا 180 سانتی‌متر بوده و در آفریقا، از دانه‌های آن به عنوان تسکین درد معده استفاده می‌شود. ساقه‌ی آن مومی شکل، برگ‌ها به رنگ سبز روشن و گل آن زرد است.

این گیاه طعم ملایمی دارد و دارای سطوح بالایی از گلوکوزینولات‌های نامطلوب و اسید اروسیک است، از این رو به عنوان سوخت زیستی هوانوردی برای موتورهای جت مورد استفاده قرار می‌گیرد چنان‌که در سال 2012، اولین هواپیمای جت با سوخت زیستی استفاده شده از خردل اتیوپی به پرواز درآمد. از کنجاله‌ی این گیاه نیز برای خوراک دام استفاده می‌کنند، همچنین آن را می‌توانند به عنوان کود سبز، کشت کنند.

کاریناتا  با سرعتی سریع تا 1 متر  رشد می‌کند، این گیاه هرمافرودیت، توسط زنبورها گرده‌افشانی می‌شود و خود بارور است. خردل اتیوپی، خاک‌های سبُک (شنی)، متوسط (لومی) و سنگین (رسی) و خاک با زهکشی خوب را برای رشد، ترجیح می‌دهد و مناسب خاک‌های اسیدی ملایم، خنثی و بازی بوده و در نیمه‌سایه (در جنگل‌های روشن) یا بدون سایه رشد کرده و خاک مرطوب را ترجیح می‌دهد.

روغن بدست آمده از دانه‌های خرد شده کاریناتا را می‌توان برای تولید سوخت پایدار هوانوردی (SAF) تصفیه کرد. بر اساس یافته‌های یک مطالعه موسسه ملی غذا و کشاورزی آمریکا، بهره‌مندی از این سوخت می‌تواند تا 68 درصد از انتشار کربن را در مقایسه با یک واحد سوخت معمولی هوانوردی کاهش دهد.

کاریناتا با محصولات تابستانی که در جنوب آمریکا کشت می‌شود رقابت نمی‌کند و به طور بالقوه می‌تواند فرصت‌های درآمد بیشتری را برای کشاورزان فراهم کند. کیفیت آب را بهبود می‌بخشد، از فرسایش خاک جلوگیری کرده و از سلامت خاک حمایت می‌کند. پالایش روغن کاریناتا، محصولات زیستی ارزشمند دیگری مانند گازوئیل تجدیدپذیر و نفتا را تولید می‌کند.

البته تولید این سوخت زیستی بیش از سوخت معمولی هوانوردی برای آمریکا هزینه دارد و این کشور درصدد است تا با ورود سرمایه‌گذاران برای ایجاد زنجیره تامین، تقاضا برای محصول را افزایش داده و کشاورزان را برای رشد کاریناتا در این منطقه ترغیب کند.

مقاله‌ی این پژوهش توسط پژوهشگران آن، پونیت دوویدی، آسیفول علم و فرهاد معصوم در مجله‌ی جهانی زیست‌شناسی بیوانرژی منتشر شده است.

همچنین بر اساس پژوهشی که زهرا سلیمان نژاد، احمد عبدل‌زاده و حمیدرضا صادقی‌پور درباره‌ی گیاه‌پالایی خردل اتیوپی در خاک‌های آلوده به فلزات سنگین به ویژه روی و کادمیوم انجام داده‌اند، این گیاه قادر به تحمل  و تجمع این فلزات سنگین است.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم