کشت دو هزار مترمربع گل همیشه بهار در کبودرآهنگ

4/5 - (1 امتیاز)
گل همیشه بهار

مدیر تعاون روستایی استان همدان از کشت  ۲۰۰۰ متر مربع گیاه دارویی گل همیشه بهار توسط اتحادیه تعاونی تولید استان همدان در شهرستان کبودرآهنگ خبر داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی تعاون روستایی استان همدان، مجید مسلمی راد افزود: در سالجاری اتحادیه  شرکت‌های تعاونی تولید روستایی استان همدان برای اولین بار در راستای توسعه و ترویج کشت و پرورش گیاهان دارویی و فراهم کردن بستر برای احداث و راه‌اندازی واحدهای صنایع تبدیلی، اقدام به کشت گیاه دارویی گل همیشه بهار در سطح ۲۰۰۰ مترمربع در شهرستان کبودرآهنگ به‌صورت مزرعه الگویی و نمایشی کرده و در مرحله برداشت محصول است.

وی افزود: گل همیشه بهار از گیاهان بسیار با ارزش در صنایع دارویی است که علاوه بر درمان انواع بیماری‌ها، از عصاره این گیاه با نام هلنالین در ساخت پمادهای ضدالتهاب، بهبودزخم  و سوختگی استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اقلیم متنوع استان همدان گیاهان دارویی تولید شده در این استان از تنوع و کیفیت بالایی برخوردار بوده و به دلیل کم آب بَر بودن بسیاری از گیاهان دارویی کشت این گیاهان در شرایط خشکسالی و کمبود آب می‌تواند به منبع درآمد خوبی برای کشاورزان عمدتاً کشاورزان خُرده پا تبدیل شود.

مدیر تعاون روستایی استان همدان یادآور شد: اتحادیه تعاونی تولید روستایی استان همدان با هدف ترویج کشت گیاهان دارویی و احداث واحدهای فرآوری گیاهان دارویی در آموزشگاه آزاد کشاورزی فنی و حرفه ای اقدام به برگزاری دوره های آموزشی نظری و عملی برای متقاضیان فعالیت در این حوزه، سعی دارد زمینه را برای اشتغال‌آفرینی سودآور و پایدار در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی وابسته فراهم کند.

به گزارش کافه‌کشاورز، گل همیشه بهار، گونه‌ای گیاهی از خانواده دیزی است. آن را با نام گل همیشه بهار نیز می‌شناسند اما نباید آن را با گیاه گلدار معمولی به همین نام اشتباه گرفت.

گل همیشه بهار دارای فواید مغذی برای پوست است و به دلیل خواص تسکین‌دهنده و ضد میکروبی که دارد به صورت موضعی برای درمان زخم‌ها استفاده می‌شود. این گیاه دارای خواص ضدالتهابی و ضدتوموری است.

منشاء گل همیشه بهار، جنوب اروپا و نواحی مدیترانه شرقی است و مدت طولانی است که کشت می‌شود و قرن‌هاست که از آن برای طیف وسیعی از اهداف آشپزی و دارویی استفاده می‌شود.

ساقه‌های این گل، پوشیده از کرک‌های ظریف است و برگ‌ها چسبنده و معطر هستند، این گل‌ها، معمولاً به رنگ نارنجی یا زرد روشن هستند اما برخی از ارقام سفید و به دو رنگ توسعه یافته‌اند.

گل همیشه بهار به راحتی در هر خاکی با زهکشی خوب در آفتاب کامل رشد می‌کند، بذرها را می‌توان مستقیماً قبل از آخرین یخبندان در باغ، کاشت، اما باید برای شکوفه دادن زودتر، بذرها را در داخل خانه حدود شش تا هشت هفته قبل از آن کاشت.

کاشت‌های پی‌در‌پی باعث می‌شود تا گیاهان تازه و شکوفا در طول فصل فراهم شود، بهتر است از  دانه‌های تازه استفاده شود چون قابلیت زنده‌مانی در انبار کاهش می‌یابد. نور از جوانه‌زنی جلوگیری می‌کند، بذرها باید بین 5 تا 15روز، جوانه بزنند، هنگامی که گیاهان حدود ده سانتی‌متر بلند شدند، جوانه‌های رویشی را  باید بچسبانید تا گیاهان بوته‌دار رشد کنند.

گیاهان زمانی بهترین گل را می‌دهند که به  آن‌ها، کود زیادی نداده شده باشد و آبیاری بصورت متوسط انجام شده باشد.

این گیاه آفات کمی دارد، اما ممکن است با شته‌ها، سفیدک پودری و گاهی اوقات ویروس موزاییک خیار درگیر شوند، گیاهان ممکن است در هوای گرم تابستانی طولانی از بین بروند اما معمولاً با بازگشت هوای خنک‌تر بهبود می‌یابند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم