نبود کارگاه فرآوری و بسته‌بندی زعفران، معضل اصلی چهارمحال و بختیاری

امتیاز دهید
کارگاه فرآوری زعفران

کارگاه فرآوری و بسته‌بندی زعفران در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد، این موضوع را مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه راه‌اندازی واحد بسته‌بندی زعفران در چهارمحال و بختیاری در اولویت است، بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، طهمورث فتاحی، با اشاره به اینکه سطح زیر کشت زعفران در این استان هر سال افزایش می‌یابد، بیان کرد:

«فعال‌سازی واحد صنایع تبدیلی و بسته‌بندی زعفران در این استان یک نیاز است و موجب افزایش ارزش افزوده در محصول زعفران می‌شود.»

۲۳۸ هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری زیر کشت زعفران هستند و نبود کارگاه فرآوری زعفران می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

درباره زعفران

زعفران ادویه‌ای گران‌بها است که عمدتاً در ایران، هند، اسپانیا، یونان، ایتالیا، پاکستان، مراکش و کشورهای آسیای مرکزی می‌روید.

تا همین اواخر، زعفران فقط به دلیل ارزشش به عنوان ادویه شناخته می‌شد، اما با توجه به یافته‌های تحقیقاتی اخیر که به خواص دارویی زعفران از جمله اثرات ضدمیکروبی، ضدسرطانی و آنتی‌اکسیدانی آن اشاره می‌کند، علاقه به این گیاه افزایش یافته است.

بیشتر مراحل تولید زعفران با دست انجام می‌شود، اخیراً برخی از شرکت‌های تولیدی ماشین‌آلات کشاورزی، تجهیزات و ماشین‌آلات خاصی را برای مکانیزه‌کردن فرآیند تولید زعفران از مرحله کشت پیاز گل زعفران تا مرحله خشک کردن گل زعفران ساخته‌اند.

دستگاه‌های برداشت زعفران بسته به سطح زیرکشت و وضعیت زمین دارای سطوح کارایی متفاوتی هستند. بنابراین، کشاورزان نیاز به توسعه ماشین‌های برداشت پیشرفته‌تر را متوجه شده‌اند.

دستگاه‌های زعفران‌کشی از حسگرهای طیف رنگ، هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های مدرن بهره می‌برند تا کلاله‌ها را از گل تشخیص داده و جدا کنند.

کشاورزان زعفران را به روش سنتی یا با استفاده از تجهیزات خشک‌کن زعفران خشک می‌کنند. به طور سنتی، آن‌ها از یک ورقه تمیز و سفید برای پخش کلاله‌ها در مکانی با گردش هوای آزاد استفاده می‌کنند. به این ترتیب، کلاله ها تیره‌تر می‌شوند زیرا مدت طولانی‌تری در معرض هوای آزاد قرار می‌گیرند.

در صورت عدم دسترسی به دستگاه‌های خشک‌کن اتوماتیک، برای پخش کلاله‌های زعفران توصیه می‌شود از قفسه‌های چوبی با ورقه تمیز و سفید متصل به آن استفاده کنید.

تولیدکنندگان زعفران برای خشک شدن سریعتر و قرار گرفتن غیرمستقیم در معرض گرما باید آن‌ها را در محیطی تمیز با بخاری روشن نگهداری کنند.

ساختار بازارهای وارد کننده و صادرات زعفران

الناز مولودی: هرجا زنان هستند، نظم و زیبایی آنجاست

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم