الناز مولودی: هرجا زنان هستند، نظم و زیبایی آنجاست

امتیاز دهید
الناز مولودی - کارآفرین زن - کشاورز زن

الناز مولودی متولد پاییز 1369، ساکن زیباترین روستای شهرستان میاندوآب به نام سوگلی تپه از شمالغرب کشور، کارشناس ارشد علوم و تکنولوژی بذر زیر شاخه زراعت است.

معرفی  این بانو، یکی دیگر از معرفی‌هایمان به عنوان عضوی از زنان کشاورز آذربایجان غربی است چنانکه برای شروع آشنایی با او، وی درباره‌ی خودش می‌گوید:

«از وقتی که خودم را شناختم در دنیای متفاوت‌تری نسبت به هم‌سن‌و‌سال‌هایم بودم . افکارم متفاوت‌تر از بقیه بود و بیشتر با تصورات و ساخته‌های ذهنی که داشتم، سر می‌کردم.

فرزند اول خانواده بودم و با نگاهی که به دوستانم داشتم خودم را متفاوت‌تر حس می‌کردم آزادی عمل زیادی داشتم، راحت با پدر و مادرم صحبت می‌کردم و خانواده همیشه مامن امنی برای خواسته‌ها و بیان حرف‌هایم بوده و هست، این باعث شده تا بتوانم به خود باوری و مسئولیت‌پذیری برسم.

هیچوقت مورد غضب یا سرزنش نبودم مگر در موارد خاص. همین باورها و حمایت‌های پدر و مادرم باعث شد خود ساختگی و شهامت انجام خیلی از کارها را داشته باشم تا جایی‌که اولین عضو خانم در شورای اسلامی روستای سوگلی تپه از توابع شهرستان میاندوآب شدم و پا به عرصه فعالیت‌های بزرگتر گذاشتم.

اینکه می دیدم گاهی محدودیت‌ها و ناآگاهی‌ها مانع پیشرفت می‌شوند و دختران هم‌سن و‌سالم قبل از رسیدن به خودآگاهی و قدمی در جهت پیشرفت با مانعی عقب می‌روند خیلی ناراحت می‌شدم البته خیلی از اگرها، شایدها و … جای خود را به تاسف دادند از این رو، با خودم تصمیم گرفتم روزی، روحیه از دست رفته را به جامعه زنان برگردانم.

وقتی در رشته کشاورزی قبول شدم پدرم با شجاعت گفت کشاورزی شغل اجدادی ماست و هرچه نوین‌تر بهتر و از من قول گرفت تا در این زمینه موفق باشم.

با جهاد کشاورزی شهرستان از سال 1392 فعالیت خود را به عنوان تسهیلگر شروع کردم در سال 1395 با خانم فیروزی کارشناس زنان شهرستان که در بخش زنان اداره ترویج میاندوآب مشغول بودند آشنا شدم و این آشنایی منجر به تشکیل صندوق خرد در روستای سوگلی تپه شد.

بانوان به عنوان گروه هدف انتخاب شدند حتی تصور اینکه آرزوهای کودکیم در حال تحقق بود شگفت‌انگیزترین اتفاقی بود که داشت می‌افتاد و زنان فرصتی برای بیان پیدا می‌کردند.

گاهی در روستاها حضور بانوان تا حدودی محدود می‌شود اما گاهی خط شکنانی هستند که قدرت بدست آوردن را دارند کم‌کم با حمایت‌های خانواده و باورهای اهالی، توانستم عضو شورای اسلامی روستا شوم این باعث شناخته شدن و محبوبیتم شد که در دور ششم انتخابات شورا بدون کوچیک‌ترین تبلیغی باز با محبت مردم، مجددا جزو اعضای شورای اسلامی انتخاب شدم.»

النازبانو با  شرکت در کلاس‌های ترویجی جهادکشاورزی و برگزاری کلاس‌های بهبود کسب‌وکار از طرف وزارت جهاد کشاورزی توانست مشاوره‌های قوی و قدرتمندی برای ارتقاء کسب‌و‌کارهای خُرد بانوان روستا ارائه دهد. او در این‌باره می‌گوید:

« همیشه کمبودها روزنه‌ای برای پیشرفت هستند تا زمانی که نیاز احساس نشود قدرتی برای به دست آوردن نخواهیم داشت. هربار، بانوی موفقی را می‌بینم که روزی از من مشاوره گرفته یا با او آشنا بوده‌ام به تمام بانوان کارآفرین ِشجاع افتخار می‌کنم.

همیشه دلم می‌خواهد الگوی خوبی باشم تا وقتی دختری از آرزوهایش حرف می‌زنند فکر نکنند که رسیدن به آرزوها سخت هست و محدودیتی وجود دارد.

خانم مولودی درباره‌ی کلاس‌های بهبود کسب‌و‌کار و تاثیر آن بر فعالیت‌هایش می‌گوید:

«آموزش‌های تسهیلگری و برنامه‌ریزی مشارکتی و در ادامه، کلاس‌های بهبود کسب‌و‌کار، یک سکوی پرش عالی برای من بود تا با شناخت بازار، بازاریابی و برندسازی با تجاری‌سازی آشنا بشوم و بتوانم آن را در توسعه کسب‌و‌کارهای خرد زنان روستا و ایجاد فعالیت‌های خُرد روستایی به کار گیریم.

این‌ها باعث شدند تا در چندین روستای شهرستان میاندوآب اقدام به برگزاری کلاس‌ها بکنیم که از دستاوردهای آن، تشکیل صندوق‌های متعدد و کارگاه‌های تولیدی و فرشبافی است که به زنان قدرت بیان و حضور داده شد. خدا را شاکرم که چراغی را روشن کرده‌ایم که  خاموش نخواهد شد و راه را برای آیندگان روشن خواهد ساخت.»

خانم الناز مولودی دارای یک واحد نیکوکاری در سوگلی‌تپه است و حداقل دو بار در سال جهیزیه و چندین مرحله، سبدکالا جمع‌آوری و توزیع می‌شود.

این بانو تصمیم گرفته است تا با زنان سرپرست خانوار، یک تعاونی و تولیدی تشکیل دهد که بخاطر کرونا دست نگه داشته است  وی قصد دارد تا ماهیگیری را به این زنان یاد دهد تا مستقل شوند. این بانو درباره‌ی سایر فعالیت‌هاش می‌گوید:

«علاقه به پیشرفت زنان باعث شده تا علیرغم فعالیت در برگزاری کلاس‌ها، تشکیل صندوق‌ها، برگزاری نمایشگاه‌ها، شرکت در سمینارها و نشست‌های تخصصی؛ با مشارکت زنان اقدام به معرفی محصول و حمایت از تولیدات داخلی کنیم.

ایجاد شبکه‌ای منسجم از بانوان در روستاهای مختلف خود یک امتیاز بزرگ است. در این راستا با مشارکت بانوان از بخش‌های مختلف شهرستان و تخصصی‌کردن کارها با تجربیات متفاوتی که دارند سعی کردیم نظام نوینی از همکاری را در شهرستان با کمک جهاد کشاورزی رونق بخشیم.

در روند همین مشارکت‌ها و حمایت‌ها بود که به عنوان تسهیلگر برتر شهرستان و استان معرفی شدم حتی نام جوان برتر شهرستان میاندوآب در سال 97 را از طرف جهادکشاورزی و فرمانداری به خود اختصاص دادم.»

به گفته‌ی الناز مولودی، کشاورزان بیشتر در بحث سموم و آبیاری دچار مشکل هستند، از این رو، وی از سال 96 با بسیج مهندسین همکاری دارد و به عنوان مروج و کارشناس کشاورزی در روستاهای شهرستان با برگزاری کلاس‌های متنوع برای مردان در جهت مصرف بهینه آب و استفاده صحیح از سموم و کودها فعال است.

این بانو درخصوص کشت گیاهان دارویی، تلاش‌های زیادی کرده  تا جایی که خود با شراکت دوستانش، اقدام به کشت زعفران کرده است.

کشت گیاهان دارویی و فرآوری آن یکی دیگر از کارهای خانم مولودی جهت رونق بخشی به تولید محصولات گیاهی و دارویی است که در کنار برداشت‌های گیاهان دارویی از مراتع به بانوان در کلاس‌های متفاوت از اهمیت محیط زیست و حفظ نژاد گیاهان آموزش داده و بر بذر‌پاشی در مراتع تاکید و خود نیز مشارکت داشته است.

النازبانو درباره‌ی مسیر موفقیت می‌گوید: «در طی این مسیر یاد گرفتم با اصول و قاعده جلو برم و برنامه‌ریزی داشته باشم و با یک زمان‌بندی مناسب، صبور باشم. تحمل‌پذیری و افزایش مهارت‌های مثبت‌اندیشی همراه با روحیه‌ی نقدپذیری، ثمره‌ی فعالیت‌هایم بود.

در بین بانوان یاد گرفتم به چیزی که علاقه دارم با یک سوال محکم، چرایی آن را از خود بپرسم سپس با تمام توانم برای بدست آوردن آن تلاش کنم.

زنان نیمی از جامعه روستایی که در آن زندگی می‌کنند را تشکیل می‌دهند اگر خوب نگاه کنیم، زنان علاوه بر تربیت فرزند و خانه‌داری، پا به پای مردان در حال کشاورزی و دامداری هستند و مسئولیت بیشتری بر روی دوش بانوان هست

اما چون صاحب ملک نیستند و پول ندارند، کم‌رنگ دیده می‌شوند. هرجا، زنی فعال بوده نظم و زیبایی هم بوده. زنان با خود امنیت و آرامش به ارمغان می‌آورند.

زنان در کارزار فعالیت‌های‌شان با چند مورد تاثیرگذار روبرو هستند اول اینکه اعتماد به نفس و خودباوری را ندارند. گاها مورد توجه نیستند. نقدینگی خاصی برای خودشان ندارند. بیشتر فقط به دید زن خانه‌دار به آنها نگاه می‌شود البته این در حالی است که تحویل دادن فرزند صالح خود نشان از بزرگی روح آنهاست و بزرگترین نعمت برای جامعه به شمار می‌رود.

نبود روحیه کار جمعی و همکاری. تحمل ناپذیری برخی بانوان در مقابل موفقیت‌های بقیه. نادیده‌گرفتن خویش، در اولویت قرار ندادن خود (زنان به دلیل احساسی بودن و خصلت زنانگی همیشه سعی می‌کنند به عنوان ناجی مخصوصا برای فرزند عمل کنند که این بعدا به وظیفه تبدیل می‌شود.

هرچه قدر زن به مقام و آراستگی خویش اهمیت دهد همانقدر محبوب است. دوست داشتن را باید از خود شروع کنیم تا دیگران را هم دوست داشته باشیم) از سایر مواردی است که فعالیت را برایشان سخت می‌کند.»

تهیه کننده:

سمیرا انواری، رئیس گروه کارآفرینی و بهبود کسب‌و‌کار زنان وزارت جهاد کشاورزی

معرفی چند تولیدکننده دستگاه کشاورزی در خانه

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
آبسه کبدی گاو

همکاری دانشمندان برای مطالعه علت و ایجاد آبسه کبدی در گاو

سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم