بهره‌برداری از سردخانه ۳۵ هزار تنی بروجن در فروردین ۱۴۰۰

امتیاز دهید
سردخانه

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه  سردخانه  ۳۵ هزار تُنی در فرادنبه از توابع بروجن در زمینی به مساحت ۱۳ هزار متر مربع و زیربنای ۹ هزار مترمربع احداث شده است، اضافه کرد که این سردخانه در  فروردین ۱۴۰۰، به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری مهر، طهمورث فتاحی بیان کرد که این پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد ریال راه‌اندازی می‌شود که مبلغ ۱۷۰ میلیارد ریال آن، آورده متقاضی است.

چهارمحال و بختیاری از ظرفیت‌های بالقوه در بخش کشاورزی، زراعت و باغبانی و سرمایه‌گذاری در بخش صنایع تبدیلی برخوردار است و اقلامی از جمله میوه و سیب زمینی، گوشت مرغ و قرمز را می‌توان در سردخانه‌ها نگهداری کرد.

مزیت‌های سردخانه

سردخانه، موثرترین فضا برای جابجایی عمده کالاهای فاسدشدنی به ویژه میوه‌ها و سبزیجات در فاصله تولید و بازاریابی است.

برای نگهداری چنین کالاهایی در حالت تازه با کنترل گازهای مختلف، حفظ دما و رطوبت کافی در سیستم ذخیره‌سازی استفاده می‌شود. ذخیره‌سازی سرد در صنایع غذایی و بخش‌های مختلف دیگر مانند داروسازی، بیوتکنولوژی و زمینه‌های پزشکی کاربرد دارد.

در دنیایی که با جهانی شدن احاطه شده است، مصرف محصولات و کالاهای مختلف به شدت افزایش یافته است. مزایای زیادی برای نگهداری کالا در سردخانه وجود دارد و برخی از آن‌ها به تفصیل در زیر بیان شده است.

افزایش ماندگاری میوه‌ها و سبزیجات

همانطور که از نام آن پیداست، روشی است که در آن کالاهای فاسد شدنی در دمای پایین‌تر از حد متوسط نگهداری می‌شوند و این کار به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. تبرید انبار، ذخیره اتمسفر کنترل شده وجود دارد که در آن گازهای مختلف مانند اکسیژن، دی‌اکسیدکربن، مونوکسیدکربن، نیتروژن از طریق دستگاه‌های دقیق و ابزار خاص تنظیم می‌شود تا محصول پس از برداشت تا حد امکان تازه بماند.

ذخیره‌سازی اتمسفر کنترل شده با کاهش سطح اکسیژن انجام می‌شود که به کاهش تنفس در میان میوه‌ها و سبزیجات و افزایش دی‌اکسید‌کربن کمک می‌کند.

رطوبت نقش مهمی ایفا می‌کند و اکثر سیستم‌های تبرید دارای تنظیماتی برای حفظ کنترل دمای کافی هستند. میوه‌های فصلی که فقط در چند ماه تولید می‌شوند، به لطف فناوری ذخیره‌سازی سرد، عمر بیشتری دارند.

 کنترل دما

امکانات ذخیره‌سازی سرد در مورد ترجیحات گزینه‌های زیادی را در اختیار مشتری قرار می‌دهد. ذخیره‌سازی سرد کنترل‌های دما را به راحتی در دسترس دارد که می‌تواند برای انواع مختلف محصولات مانند میوه‌ها، سبزیجات، داروها و غیره استفاده شود.

سیستم‌های سردخانه را می‌توان سفارشی کرد و با کنترل‌های دما که می‌توان از راه دور کنترل و تغییر داد نصب کرد همچنین با توجه به نیاز محصول مشتری، کنترل‌های دما را می‌توان بر این اساس تنظیم کرد.

مقرون به صرفه

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های سردخانه فله، صرفه‌جویی زیادی در هزینه مشتری است. برای صنایع غذایی، نگرانی اصلی در مورد مقرون به صرفه بودن و طول عمر محصول است.

از آنجایی که سردخانه‌ها فساد محصولات را به حداقل می‌رساند، در هزینه‌های زیادی صرفه جویی می‌کنند. اخیراً پیشرفت‌های زیادی در فناوری ذخیره‌سازی سرد صورت گرفته است و یکی از آن‌ها، ذخیره‌سازی کنترل‌شده با گاز است که فشار را تا 0.8 بار پایین نگه می‌دارد که باعث صرفه‌جویی زیادی در مصرف انرژی می‌شود.

حمل‌و‌نقل محصولات

سردخانه‌های قابل حمل یک مزیت بزرگ برای تمام صنایعی است که نیاز دارند محصولات خود را در دمای پایین نگهداری و حمل کنند. طیور، محصولات لبنی، مواد غذایی منجمد و غیره باید از انبارها به فروشگاه‌های توزیع و خرده‌فروشی منتقل شوند و این کار در دمای معمولی امکان‌پذیر نیست.

حتی یک تغییر جزئی دما می‌تواند باعث خراب شدن و غیرقابل فروش شدن چنین محصولاتی شود. این واحدهای سردخانه قابل حمل همچنین برای انتقال مواد شیمیایی بسیار واکنش‌پذیر که در غیر این صورت حمل‌ونقل غیرممکن است، استفاده می‌شود. حمل‌ونقل ایمن چنین موادی بدون این فناوری امکان پذیر نبود.

 فضا را آزاد می‌کند

مدیریت محصولات عمده‌فروشی می‌تواند یک چالش طاقت فرسا باشد، اما در مورد کالاهای فاسدشدنی که به دما حساس هستند، این امر حتی بیشتر است.

نگهداری کالاهای فاسدشدنی در خرده‌فروشی‌ها چالش‌برانگیز است زیرا فضای زیادی را در یک فروشگاه اشغال می‌کند.

افزودن سیستم‌های تبرید در خرده‌فروشی یا سایر مناطق کوچکتر زمین بسیار بیشتری را اشغال می‌کند که در دراز مدت مقرون به صرفه نیست.

از این رو، انبارهای سردخانه یک راه حل یک مرحله‌ای برای نگهداری تمام محصولات غذایی فله قبل از رفتن به فروشگاه‌های خرده‌فروشی است.

ذخیره همه آن کالاها در یک مکان به تجمیع موجودی کمک می‌کند و پیگیری خرید و فروش را امکان‌پذیرتر می‌کند. همچنین تنظیم دما و اتمسفر در سردخانه آسان‌تر از انجام این کار در فروشگاه‌های خرده‌فروشی است.

ذخیره‌سازی مواد شیمیایی

در صنایع شیمیایی، بسیاری از مواد، مستعد واکنش‌های فرار هستند و باید در دمای ثابت نگهداری شوند. در بسیاری از واکنش‌های شیمیایی، حلال‌ها استفاده می‌شوند و تنها زمانی می‌توان آن‌ها را ذخیره کرد که در دمای پایین متراکم شوند.

مزایای دیگر شامل امکان نگهداری برخی از ترکیبات مانند مواد منفجره و لاستیک طبیعی برای مدت طولانی در دمای پایین است، در غیر این صورت ممکن است چنین ترکیباتی در دمای اتاق تجزیه یا تبخیر شوند.

ذخیره‌سازی سرد برای صنایع غذایی یک موهبت بوده و باعث شده است که از مواد غذایی اضافی پس از برداشت به نحوی استفاده شود که در غیر این صورت ممکن نبود. صنایع غذایی و بسیاری از زمینه‌های دیگر از فناوری تبرید در مقیاس بزرگ بهره‌مند شده‌اند و امکان دسترسی به مزایا را در سراسر کشورها فراهم کرده‌اند. محصولات خام، غذاهای فرآوری شده و گوشت تنها چند نمونه از مواد غذایی موجود در طول سال به دلیل نگهداری سرد هستند.

این فرآیند دسترسی آسان را امکان‌پذیر کرده و گزینه‌های غذایی زیادی را ارائه می‌دهد که آن را سودآور کرده است.

 نگهداری انار در کازرون به روش سنتی در غیاب سردخانه صنعتی

مشکل انرژی، دردسر بزرگ کشاورزان اروپایی

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم