مشکل انرژی، دردسر بزرگ کشاورزان اروپایی

امتیاز دهید
مشکل انرژی در اروپا - دو کشاورز اروپایی مرد در کنار زمین های خود

در سراسر اروپای شمالی و غربی، تولیدکنندگان سبزیجات به دلیل آسیب مالی ناشی از بحران انرژی اروپا، به توقف فعالیت‌های خود فکر می‌کنند.

به گزارش دیلی صباح، افزایش قیمت برق و گاز بر محصولاتی که در طول زمستان در گلخانه‌های گرم شده مانند گوجه‌فرنگی، فلفل و خیار و محصولاتی که نیاز به نگهداری در سردخانه دارند مانند سیب و پیاز تأثیر می‌گذارد.

آندیوها به ویژه تشنه انرژی هستند. پس از برداشت پیازها در پاییز، آنها را در دمای زیر صفر نگهداری می‌کنند و سپس در ظروف با دمای کنترل شده مجدداً کاشته می‌شوند تا امکان تولید در طول سال فراهم شود.

یک کشاورز بنام «لوفور» در محلی که آندیوهایش بسته‌بندی می‌شوند به رویترز گفت: «ما واقعاً نمی دانیم که آیا زمستان امسال، همه آنچه را که در مزارع هست را برداشت کنیم یا نه؟»

کشاورزان اروپایی نسبت به کمبود هشدار می‌دهند. ضربه پیش‌بینی‌شده به تولید و جهش قیمت‌ها به این معنی است که سوپرمارکت‌ها ممکن است کالاهای بیشتری را از کشورهای گرم‌تر مانند مراکش، ترکیه، تونس و مصر تهیه کنند.

با افزایش هزینه‌های انرژی، گفته می‌شود که کاشت در مزارع و کشت گلخانه‌ای در اروپا تا 40 درصد کاهش یافته است و برای رفع کمبودها، بسیاری از سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای و تامین‌کنندگان از اروپا مذاکراتی را با تولیدکنندگان استان آنتالیا در جنوب ترکیه که مرکز تولید زمستانی این کشور نامیده می‌شود، آغاز کرده‌اند.

«اومیت میرزا چاووش اوغلو»، انجمن صادرکنندگان مدیترانه غربی (BAIB) می‌گوید: مذاکرات بسیار جدی در مورد قراردادهای همه محصولات غذایی به ویژه میوه‌ها و سبزیجات تازه، برای زمستان امسال در آنتالیا ادامه دارد.

زنجیره‌های بزرگ بازار در حال انجام تحقیقات و مصاحبه‌ها در آنتالیا و اطراف آن هستند. البته اولویت ترکیه، تامین نیازهای غذایی این کشور و ارزیابی مازاد تولید با صادرات است و هدف آن، افزایش ورود ارز به کشور با تولید و صادرات هر چه بیشتر است.

دو کشاورز فرانسوی که قراردادهای برق خود را برای سال 2023 تمدید کردند می‌گویند که قیمت آنها بیش از 10 برابر قیمت سال 2021 است. «بنجامین سیمونوت دی‌ووس» که در جنوب پاریس، خیار، گوجه فرنگی و توت فرنگی می‌کارد، می‌گوید: «در هفته‌های آینده برای فصل برنامه‌ریزی خواهم کرد اما نمی‌دانم چه کاری انجام دهم. اگر به همین منوال باقی بماند، هیچ فایده ای برای شروع یک سال دیگر وجود ندارد.»

البته در سمت جنوب، کشاورزان فقط با قیمت‌های مارپیچ انرژی مبارزه نمی‌کنند، هزینه‌ی کود، بسته‌بندی و حمل‌و‌نقل همگی در حال افزایش است و حاشیه‌ها را به خطر می‌اندازد.

«یوهانس گروس»، معاون مدیر فروش تعاونی آلمانی Reichenau-Gemuse که گلخانه‌های آن حدود 60 هکتار (148 هکتار) را پوشش می‌دهند، می‌گوید: «ما با افزایش کلی هزینه تولید با حدود 30 درصد مواجه هستیم و انرژی بین نیم تا دو سوم این هزینه‌های اضافی را تشکیل می‌دهد.»

برخی از کشاورزان به این فکر می‌کنند که گلخانه‌های خود را خالی بگذارند تا هزینه‌ها را تا حد امکان پایین نگه دارند. هیچ کس نمی‌داند سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟

گروه صنعت گلخانه Glastuinbouw Nederland می‌گوید 40 درصد از 3000 عضو آن در مضیقه مالی هستند و  حتی در کشورهای آفتاب‌گرفته مانند اسپانیا، کشاورزان میوه و سبزیجات با افزایش ۲۵ درصدی هزینه‌های کود، دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گفته‌ی «جک وارد»، مدیر اجرایی انجمن پرورش‌دهندگان بریتانیا، این امر اجتناب‌ناپذیر است که تولید میوه و سبزیجات به آب‌و‌هوای گرم‌تر، تغییر کند و تولید را به سمت جنوب از طریق اسپانیا و به مراکش و بخش‌هایی از آفریقا منتقل خواهند کرد.

بهبود تولید ذرت در چین

اختصاص بیش از ۹ میلیارد تومان برای تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز در ایلام

گیاه پوششی شاهی و تولید بیودیزل

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

خبرهای کشاورزی شماره 102

بینی الکترونیکی

بینی الکترونیکی چیست؟

کیک کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم