از کارآفرینی در روستا تا تحصیلات والا؛ آذر رنجبر را بیشتر بشناسیم

1.5/5 - (93 امتیاز)
آذر رنجبر - زن کارآفرین کشاورزی

«آذر رنجبر روزبهانی»، دانشجوی دکترای میکروبیولوژی است، او از سال 1395، مدیرعامل صندوق خُرد زنان روستایی روستای شهید محمد بروجردی در استان لرستان شده است.

فعالیت‌های مختلف او در زمینه‌های دامپروری،کشاورزی، قالی‌بافی، پرورش مرغ خانگی و تولید محصولات غذایی سنتی از قبیل کلوا، ترخینه، ترشی، انواع سبزی خشک و آبغوره، چنان گسترده است که برای آشنایی بیشتر با این بانو و معرفی وی به عنوان عضوی از زنان کشاورز لرستان به سراغش رفتیم تا داستان زندگی کاری این بانوی فعال و تحصیلکرده را جویا شویم. خانم رنجبر در این رابطه می‌گوید:

«سال 95 از طریق جهاد کشاورزی پیشنهاد داده شد تا مدیرعامل یک صندوق خُرد شوم، جریان به این صورت است که بانوان روستا با توجه به علاقه و تعداد ساکنین روستا عضو می‌شوند و مبلغی را ماهیانه در اختیار صندوق قرار می‌دهند، صندوق روستای ما هم در سال 95، با تصمیم جمعی، مبلغ 10 هزار تومان را  برای پرداخت ماهیانه اعضاء تصویب کرد و ‌هم‌اکنون، مبلغ بیست هزار تومان را بانوان به صندوق تحویل می‌دهند و با چهل میلیون تومان وامی که صندوق کارآفرینی امید، صندوق را شارژ کرده است، وام اشتغالزایی در اختیار بانوان قرار می‌گیرد.

بنابراین با چهل میلیون وام که ماهیانه، نُهصد هزارتومان، قسط آن است و باید به صندوق کارآفرینی امید عودت داده شود، همراه با آورده‌ای که بانوان داشتند، شروع به ارائه وام‌های خوداشتغالی کردیم.

راه‌اندازی کارگاه‌های کلواپزی و بادام‌شکنی در سال پیش و کارگاه قالی‌بافی در سال 96، فعالیت‌های جمعی اعضا به شمار می‌روند.

در مورد کارگاه قالی‌بافی باید بگویم که  در سال 96 با وام 500 هزار تومانی که به اعضا داده می‌شد امکان خرید دار و سایر ملزومات، وجود داشت ولی در حال حاضر شرایط کاملا متفاوت شده است.

فرایند کار به این صورت است که اول در کارگاه، آموزش قالی‌بافی داده می‌شود و بعد به بانوان، وام خرید دار داده شده و عضو وام‌گرفته شروع به بافت قالی یا تابلو فرش می‌کند و بعد از فروش محصول خود، قسط وام را به صندوق پرداخت می‌کند.

الان با توجه به شرایط کرونایی، آموزش‌ها در کارگاه بصورت گروهی انجام نمی‌شود و مربیان، به منازل بانوان برای پیگیری فرآیند آموزش تشریف می‌برند.

البته وام‌های دیگری در قالب وام یک میلیونی برای کشت زعفران؛ وام پرورش گوسفند برای خرید چند بره به اعضا داده شده که بازپرداخت قسط وام یک میلیون تومانی برای هر ماه، هشتاد هزار تومان و برای وام پانصدهزارتومانی، ماهی چهل هزار تومان است.

کارگاه بادام‌شکن هم حدود یکسال است که راه‌اندازی شده است که بادام از کشاورز خریداری می‌شود و اعضا با کارکردن در کارگاه و انجام فعالیت‌هایی شکستن بادام، پاک‌کردن و کار با دستگاه، علاوه بر دریافت مزد، از سود فروش بادام هم بهره می‌برند.

در مورد فرآوری محصولات کشاورزی، فعالیت‌هایی چون درست کردن ترشی، خشک کردن کشمش، آبغوره و .. با توجه به تجربه و سلیقه‌ی هر عضو تهیه شده و بعد، برچسب خورده و بفروش می‌رسانیم. البته قبل از کرونا، با شرکت کردن در نمایشگاه‌ها، عرضه عمومی داشتیم ولی الان با توجه به کرونا، سفارش می‌گیریم و محصولات را به دست مشتریان می‌رسانیم.»

بانو آذر رنجبر در سال ۹۶ به عنوان تسهیلگر نمونه استان لرستان شناخته شده و با کارآفرینی‌هایی که در این روستا داشته، چهره‌ای شناخته شده برای بانوان دیگر است.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آیدا نظری
آیدا نظری
17 آذر 1400 0:46 ق.ظ

دست مریزاد، شما الگوی خوبی برای بانوان تحصیل کرده و توانمند هستید

دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم