افزایش دما در خاورمیانه دو برابر میانگین جهانی است

امتیاز دهید
افزایش دما در خاورمیانه - یک مرد محلی در بیایان

بر اساس یک مطالعه جدید آب‌و‌هوایی، افزایش دما در خاورمیانه تقریباً دو برابر میانگین جهانی  است که خبر از تأثیرات مخربی بر مردم و اقتصاد منطقه می دهد.

به گزارش دیلی صباح،  در گزارشی که پیش از کنفرانس تغییرات آب‌و‌هوایی سازمان ملل در سال 2022، منتشر شد، آمده است که بیش از 400 میلیون نفر با موج گرمای شدید، خشکسالی‌های طولانی و افزایش سطح آب دریاها مواجه هستند.

این مطالعه بر اساس داده‌های سال‌های 1981 تا 2019، میانگین افزایش 0.45 درجه سانتی‌گراد (0.9 درجه فارنهایت) در هر دهه را در سراسر خاورمیانه و منطقه مدیترانه شرقی نشان می‌دهد که طی آن، میانگین جهانی افزایش 0.27 درجه سانتی‌گراد در هر دهه بوده است.

بنا بر این گزارش، پیش‌بینی می‌شود که منطقه تا پایان قرن، 5 درجه سانتیگراد گرم شود که احتمالاً از «آستانه‌های بحرانی سازگاری انسان» در برخی کشورها فراتر خواهد رفت.

«جوس للیولد» از مؤسسه شیمی ماکس پلانک و مؤسسه قبرس که هر دو از این تحقیق حمایت کردند، می گوید مردم با چالش‌های بهداشتی و خطرات معیشتی بزرگ، به‌ویژه جوامع محروم، سالمندان، کودکان و زنان باردار مواجه خواهند شد.

این مطالعه، منطقه‌ای را در بر می‌گیرد که از یونان و مصر در غرب تا لبنان، سوریه و عراق و کشورهای خلیج فارس چون بحرین، کویت و امارات متحده عربی و همچنین ایران در شرق امتداد دارد.

طبق گزارشی که برای اولین بار در ژوئن در مجله Reviews of Geophysic منتشر شده است، خاورمیانه نه تنها به شدت از تغییرات آب و هوایی آسیب می بیند، بلکه به یکی از عوامل اصلی آن تبدیل شده است.

این مطالعه نشان می‌دهد که خاورمیانه نفت‌خیز در مسیر تبدیل شدن به یکی از منابع اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان است و ظرف چند سال از اتحادیه اروپا پیشی می‌گیرد.

«جورج زیتیس»، نویسنده اصلی این مقاله نوشت که «مسیرهای تجاری برای آینده» مناطق خشک آب و هوایی را گسترش می‌دهد و بالا آمدن دریاها به چالش‌های شدیدی برای زیرساخت‌های ساحلی و کشاورزی منجر می‌شود و به‌ویژه بر دلتای پرجمعیت نیل مصر تأثیر می‌گذارد.

بر اساس این گزارش، تقریباً همه‌ی مناطق زندگی، تحت تأثیر شرایط آب و هوایی گرمتر و خشک‌تر قرار خواهند گرفت که به طور بالقوه به افزایش نرخ مرگ و میر و تشدید نابرابری بین جمعیت‌های مرفه‌تر و فقیرتر منطقه کمک می‌کند.

از این رو قرار است نمایندگانی از نزدیک به 200 کشور در ماه نوامبر در شهر تفریحی شرم الشیخ مصر در دریای سرخ دیدار کنند تا توافقنامه پاریس 2015 را پیگیری کنند که طبق آن کشورها وعده داده بودند گرمایش جهانی را به زیر 2 درجه سانتیگراد  محدود کنند و به سقف ایمن 1.5 درجه با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای برسند.

در ماه مه، سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل متحد اعلام کرد که این احتمال وجود دارد که هدف 1.5 درجه سانتیگراد در پنج سال آینده نقض شود.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
کشاورز موفق هندی

معرفی کشاورز موفق هندی

تولید آرد از ساقه گندم

استفاده از ساقه گندم برای تولید آرد

صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی آمریکا – قسمت اول

خبرهای کشاورزی شماره 102

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی آمریکا – قسمت اول

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم