پتانسیل و محدودیت‌های تجاری غذاها و نوشیدنی‌های تخمیری عراق

امتیاز دهید
باستورما - غذاها و نوشیدنی های تخمیری عراق

غذاها و نوشیدنی‌های تخمیری به دلیل داشتن محتوای بالای مواد مغذی و پروبیوتیک‌های زیست‌در دسترس و فواید سلامتی، شناخته شده‌اند.

غذاهای تخمیر شده با ایفای سهم عمده‌ای در تغذیه عمومی، نقش مهمی اجتماعی-اقتصادی در کشورهای در حال توسعه ایفا می‌کنند.

تخمیر می‌تواند ماندگاری محصولات غذایی را که فقط در فصول خاص در دسترس هستند را حفظ و افزایش داده و ضایعات غذا در طول برداشت را کاهش دهد.

پیشرفت‌های بیشتر در فناوری تخمیر، امنیت غذایی محلی و منطقه‌ای را تقویت می‌کند و فرصت‌های شغلی را در مراحل رشد غذا (کشاورزی) و تولید غذا (تولید مواد غذایی) افزایش می‌دهد، غذاها و نوشیدنی‌های تخمیری سنتی عراق از تمدن‌های مختلف باستانی مشتق شده‌‌اند و از طریق تکنیک‌های تخمیر شناخته‌شده تولید می‌شوند.

تولیدکنندگان مواد غذایی محلی در عراق قرن‌ها است که غذاهای تخمیر شده و نوشیدنی‌های سنتی تولید می‌کنند و برندهایی را که در سطح محلی شناخته شده هستند را توسعه داده‌اند.

محدودیت‌های مواد غذایی و نوشیدنی‌های تخمیر شده محلی در عراق شامل دانش ناکافی برای اجرای بهداشت مواد غذایی، نبود فناوری‌های مدرن تولید و ذخیره‌سازی، فقدان تکنیک‌های پیشرفته بسته‌بندی و آژانس‌های صدور گواهی محدود برای مطابقت با استانداردهای بین‌المللی کیفیت مواد غذایی است. تولیدکنندگان نوشابه مانند کوکاکولا و پپسی، حضور خود را در سرتاسر جهان تثبیت کرده‌اند و محصولاتشان به دلیل بازاریابی تهاجمی جایگزین نوشیدنی‌های سنتی می‌شوند. با این حال، تقاضای فزاینده مصرف‌کننده برای غذاها و نوشیدنی‌های سالم می‌تواند باعث تجاری‌سازی غذاها و نوشیدنی‌های تخمیر شده سنتی شود که سالم‌تر از بسیاری از برندهای شناخته شده در سطح جهانی هستند.

بسیاری از مطالعات نقش غذاها و نوشیدنی‌های تخمیر شده سنتی را در تقویت ایمنی نشان داده‌اند و تغییر مصرف به سمت سبک زندگی سالم می‌تواند تجاری‌سازی غذاها و نوشیدنی‌های تخمیری سنتی عراق  به‌ویژه در کشورهایی که عادات غذایی – فرهنگی مشترک دارند مانند کشورهای واقع در خاورمیانه، اروپای شرقی، شمال آفریقا و آسیای جنوب شرقی را تسریع کند.

غذاها و نوشیدنی‌های سنتی به دلیل سالم بودن می‌توانند برای مصرف‌کننده مدرن جذاب باشند اگر بازاریابی موثر اعمال شود، غذاها و نوشیدنی‌های سنتی می‌توانند فرصت سرمایه‌گذاری را حتی در بازارهای مصرف مواد غذایی معتبر اروپای غربی و آمریکای شمالی پیدا کنند.

محدودیت های واردات غذاهای تخمیر شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا و سازمان ایمنی غذای اروپا اتحادیه اروپا، گسترش مواد غذایی و نوشیدنی‌های تخمیری را در کشورهای توسعه یافته محدود کرده است.

علاوه بر این، بیشتر غذاها و نوشیدنی‌های تخمیر شده تولید شده در کشورهای در حال توسعه از بسته بندی ناکارآمد و در نتیجه ماندگاری کوتاه رنج می‌برند. این امر لجستیک مواد غذایی و نوشیدنی‌های تخمیر شده را از تولید تا مصرف پیچیده می‌کند.

با این حال، چندین غذا و نوشیدنی تخمیر شده مانند کیمچی و تمپه از کشورهای در حال توسعه به کشورهای توسعه یافته صادر شده و به شدت مورد قبول و مصرف قرار گرفته‌اند.

اینها از تمدن‌های مختلف باستانی مشتق شده‌اند و تکنیک‌های تهیه آن‌ها طی قرن‌ها از نسلی به نسل دیگر به ارث رسیده است. اگرچه غذاها و نوشیدنی‌های تخمیری سنتی عراق از رژیم‌های غذایی باستانی سرچشمه می‌گیرند، اما امروزه در بین مردم محلی محبوب هستند.

البته هیچ مطالعه‌ای برای ارزیابی خطر غذاها و نوشیدنی‌های تخمیر شده سنتی در عراق برای سلامت عمومی و ارتباط آنها با شیوع بیماری انجام نشده است. این یک کاستی بزرگ است زیرا غذاها و نوشیدنی های تخمیر شده سنتی عراق با توجه به مزایای سلامتی و طعم دلپذیرشان، دارای پتانسیل تجاری‌سازی قابل توجهی هستند.

از نظر چشم انداز تحقیقات آینده، مطالعات باید شناسایی سطوح قابل قبول ایمنی و بهداشت مواد غذایی مورد نیاز برای تهیه غذاها و نوشیدنی‌های سنتی و ایجاد داده‌ها در مورد بارهای میکروبیولوژیکی آن‌ها باشد.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
آبسه کبدی گاو

همکاری دانشمندان برای مطالعه علت و ایجاد آبسه کبدی در گاو

سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم