امنیت غذایی جهان عرب، موضوع نشست وزرای کشاورزی کشورهای عربی

امتیاز دهید
جهان عرب - امنیت غذایی

وزرای کشاورزی سوریه، لبنان، اردن و عراق در نشست چهارجانبه در بیروت شرکت کردند، در این نشست، «میشل عون» – رئیس جمهور لبنان بر تلاش‌های هماهنگ جهان عرب برای رویارویی با موضوع امنیت غذایی و تولید محصولات کشاورزی برای کشورهای عربی تاکید کرد.

به گزارش سانا، عون خواستار راه‌اندازی بازار مشترک جهان عرب برای بهبود مبادلات تجاری و رفع کمبود مواد غذایی به منظور دستیابی به یکپارچگی مواد غذایی و امنیت غذایی است و نسبت به تکمیل یک تفاهم‌نامه جامع کشاورزی در بخش‌های گیاهی و دامی، ابراز امیدواری کرد.

«محمد حسن قطنا»، وزیر کشاورزی و اصلاحات ارضی سوریه نیز در این نشست گفت که هدف از این نشست، غلبه بر مشکلات پیش روی مبادله محصولات کشاورزی در چهارکشور است، وی بر لزوم یکسان‌سازی رویه‌های اداری مربوط به قرنطینه نباتات، قرنطینه دامپزشکی، موضوع ترانزیت، مشخصات استاندارد و رویه‌های مختلف فنی و اداری که تبادل کشاورزی بین چهار کشور را تسهیل می‌کند، تاکید کرد.

به عقیده‌ی قطنا، زمانی که به یک برنامه کاری واحد بین چهار کشور در زمینه افزایش نسبی محصولات کشاورزی وجود داشته باشد، ارزش افزوده‌ای برای کشاورزان ایجاد و در عین حال، تبادل تولید بین کشورها حاصل می‌شود.

احیای روابط میان لبنان، سوریه، اردن و عراق از دیگر اهداف این نشست بوده است. همچنین به عقیده‌ی «علی عبدالکریم»- سفیر سوریه در لبنان، سوریه یک سبد غذایی قابل توجه است و در طول جنگ، کشاورزی عاملی قوی در افزایش مقاومت مردم این کشور به شمار می‌آمده است.

گسترش کشت پنبه و افزایش سطح زیر کشت ذرت زرد برای تامین نیازهای محلی و پروژه‌های خشک کردن ذرت زرد جزو برنامه‌های اصلی کشاورزی سوریه است.

همچنین، در نشست‌های پیشین بین سوریه و صربستان، تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه در زمینه کشاورزی امضا شده که این تفاهم نامه به امضای محمد حسن قطنا، وزیر کشاورزی سوریه و برانیسلاو ندیموویچ، وزیر کشاورزی صربستان رسیده است.

این تفاهم‌نامه شامل تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های تحقیقات علمی کشاورزی و معرفی فناوری‌های نوین در حوزه کشاورزی، گیاهی و دامی و تدوین سیاست‌های کیفی در کشاورزی و راه‌های اجرای آن از طریق تبادل تجربیات و اجرای دوره‌های آموزشی است.

وزیر کشاورزی سوریه بر اهمیت افزایش سطح مبادلات تجاری بین دو کشور سوریه و صربستان از جمله واردات علوفه و مبادله محصولات کود فسفاته و نیتروژنی تاکید داشته است.

وزیر صربستان نیز به نوبه خود بر اهمیت ارتقای روابط اقتصادی، کشاورزی و تجاری به سطح روابط سیاسی بین دو کشور تاکید کرده و بر لزوم بهره‌مندی از توانایی طرف صربستان در صادرات بسیاری از محصولات کشاورزی مازاد از جمله گندم، ذرت و روغن آفتابگردان، کود و علوفه اشاره کرده است.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم