امکان پرورش 500 تن انواع ماهی با بهره‌برداری از کارگاه‌های ماسه‌شویی

5/5 - (1 امتیاز)
پرورش ماهی در کنار ماسه شویی

با تجمیع حوضچه‌های پرورش انواع ماهی و آبزیان در کنار کارگاه‌های شن و ماسه‌شویی که در کنار معادن شن و ماسه احداث می‌شود می‌توان 500 تن انواع ماهی از 100 کارگاه شن و ماسه‌شویی در استان آذربایجان شرقی تولید کرد.

به گفته‌ی مدیر شیلات و امور آبزیان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی – قاسم جعفروند، با این روش، جدای از مصرف بهینه‌ی آب، درآمد مضاعف برای صاحبان این کارگاه‌ها ایجاد می‌شود.

پرورش ماهی در کارگاه‌های شن و ماسه ‌شویی با توجه به امکانات بالقوه موجود از جمله وجود مخازن و استخرها و آب مناسب از  نظر کیفی وکمی باعث تولید ماهی با هزینه کم و استفاده دو منظوره از آب مصرفی این کارگاه‌ها می‌شود.

روش کار به این صورت است که در ابتدا، آب از استخرهای پرورش ماهی بتنی عبور کرده و آب خروجی، جهت ماسه‌شویی استفاده می‌شود و بعد از ورود به استخرهای ترسیب که جهت رسوب‌‌گیری و فیلتراسیون احداث شده‌اند می‌تواند دوباره به چرخه‌ی خود برگردد.

معادن شن و ماسه در اغلب موارد با حفر چاه، مصرف آب فراوانی دارند و یکی از راه‌های بهینه‌سازی این مصرف، تکیه بر تولید سایر محصولات و گردش مدوام آب است.

یکی از راه‌های بازیافت آب در این کارگاه‌ها، استفاده از دستگاه تینکر است که دارای مخزن ته‌نشینی و فرایند تمام اتوماتیک جهت انتقال گل بوده که باعث می‌شود 95 درصد آب مصرفی به چرخه‌ی تولید برگردد و همین دستگاه، نیاز به تاسیس استخرهای متعدد ته‌نشینی پساب را بسیار کاهش می‌دهد.

براساس جستجویی که انجام دادیم گویا این روش بهره‌برداری  از کارگاه‌های شن و ماسه ‌شویی، در همه جا رایج نیست و ما هم نتوانستیم در این زمینه، رکوردهای قابل توجهی پیدا کنیم، همچنین درباره‌ی میزان مصرف بالای آب این کارگاه ها، اعداد و ارقام قابل توجهی وجود دارد که به مصرف دو تا سه‌و نیم تن آب برای شستشوی هر تن ماسه اشاره می‌کند.

از این رو پیشنهاد می‌شود بازیافت آب در این کارگاه‌ها، در اولویت قرار گیرد و در اقدام بعدی، فعالیت‌های تولیدی دیگری چون پرورش ماهی گنجانده شود تا این فعالیت صنعتی، توجیه اقتصادی و فعالیت با رویکرد توسعه پایدار داشته باشد.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

خبرهای کشاورزی شماره 102

بینی الکترونیکی

بینی الکترونیکی چیست؟

کیک کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی

پشتیبانی مالی از زنان آفریقا

پشتیبانی مالی از کسب‌و‌کار زنان آفریقا

روغن زیتون فرابکر محامین

روغن زیتون فرابکر را از محامین تهیه کنید

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم