روسیه، سهمیه‌ واردات گوجه‌فرنگی ترکیه را افزایش می‌دهد

امتیاز دهید
صادرات گوجه فرنگی ترکیه به روسیه

بر اساس گزارش‌ها، ممکن است روسیه سهمیه واردات گوجه فرنگی از ترکیه را پنجاه هزار تُن افزایش دهد، خبرگزاری روسی «اینترفاکس» اعلام کرد که این کشور ممکن است سهمیه واردات گوجه‌فرنگی از ترکیه را که در حال حاضر، 300 هزار تُن است، به 350 هزار تُن افزایش دهد.

در این گزارش آمده است که وزارت کشاورزی روسیه در حال آماده‌سازی پیش‌نویس جدیدی در خصوص واردات گوجه‌فرنگی از ترکیه است، نمایندگان بخش ترکیه مدت‌ها است که استدلال می‌کنند این سهمیه باید به طور کامل برداشته شود.

کشور ترکیه، 363 میلیون دلار (4.89 میلیارد لیره) درآمد از 623000 تن صادرات گوجه فرنگی در سال 2021 به دست آورده که حدود نیمی از این صادرات به روسیه بوده است.

روسیه اولین بار در سال 2015، پس از سرنگونی یک هواپیمای جنگی روسی توسط ترکیه که به گفته‌ی این کشور، حریم هوایی ترکیه در نزدیکی مرز سوریه را نقض کرده بود، این سهمیه را اعمال کرد.

اما بعد از این ماجرا، مسکو ممنوعیت واردات گوجه‌فرنگی را در نوامبر 2017 به دلیل کاهش تنش بین دو کشور، لغو کرد به ویژه پس از راه‌اندازی خط لوله‌ی ترک استریم که گاز روسیه را به ترکیه انتقال می‌داد، با این وجود، روسیه باز هم، محدودیت‌ها را بصورت کامل لغو نکرد.

روند افزایش سهمیه‌ی صادرات گوجه‌فرنگی ترکیه به روسیه چنین بود که مسکو ابتدا این سهمیه را از 50 هزار تُن در فوریه 2020 به 200 هزار تُن افزایش داد و سپس در اقدام بعدی، آن را به 250 هزار تُن رساند.

در آوریل 2021، وزارت کشاورزی روسیه، این سهمیه را با پنجاه هزار تُن، به 300000 تن افزایش داد.

البته دولت روسیه قبلا اقدامی شبیه به این مورد هم در قبال کشور آذربایجان انجام داده بود چنانکه در دسامبر 2020، ورود گوجه‌فرنگی از کشور آذربایجان را با عنوان جلوگیری از واردات و گسترش آفت‌کش‌ها به روسیه ممنوع کرد، ولی گویا اصل ماجرا، چیز دیگری بوده است چرا که این تحریم و ممنوعیت ورود گوجه‌فرنگی به روسیه را پاسخ روسیه به رژه پیروزی آذربایجان هم قلمداد کردند.

رژه پیروزی آذربایجان، روزی است که این کشور، رژه نظامی گسترده‌ای را به نشانه‌ی پیروزی بر متحد روسیه، ارمنستان در جنگ شش هفته‌ای بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ برگزار کرد، ارمنستان یکی از واردکنندگان کلیدی تسلیحات از روسیه بود و به گفته‌ی «گوباد عباداوغلو»، تحلیلگر سیاست در مرکز تحقیقات اقتصادی باکو، رژه تجهیزات نظامی ارمنستان که در طول جنگ توقیف شده بود، مجموعه صنعتی نظامی روسیه را بی‌اعتبار می‌کرد.

به گفته‌ی خبرگزاری‌های روسیه، آذربایجان در سال 2020، بزرگترین تامین‌کننده گوجه‌فرنگی روسیه بود و بیش از 30 درصد واردات را به خود اختصاص می‌داد. اکثر صادرات آذربایجان را فرآورده‌های نفتی تشکیل می‌دهند و گوجه‌فرنگی تقریباً یک درصد از صادارت این کشور بوده که بازار اصلی آن هم، روسیه است.

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
آبسه کبدی گاو

همکاری دانشمندان برای مطالعه علت و ایجاد آبسه کبدی در گاو

سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم