انواع شیر هموژنایزر

امتیاز دهید

شیر هموژنایزر مهمترین بخش مجموعه هموژنایزر بوده و انواع مختلفی دارند. هر نوع مزایا و معایب خاص خود را داراست که آن ها را برای یک کاربرد خاص مناسب می کند. در زیر انواع شیرهای هموژنایزر آورده شده است.

شیر پخش کننده شعاعی

شیر پخش کننده شعاعی

شیر پخش کننده شعاعی هموژنایزر به عنوان شیر استاندارد نیز شناخته می‌شود زیرا بیشترین استفاده را در صنایع مختلف دارد. از یک دوشاخه و یک صندلی تشکیل شده است. یک طرح معمولی دارای یک صندلی متحرک برای تنظیم شکاف بین دو قسمت است.

در این نوع شیر هموژنایزر، سیال پیش مخلوط ابتدا به صورت محوری جریان می‌یابد و با زاویه 90 درجه توسط پلاگین منحرف می‌شود.

این باعث می‌شود سیال به صورت شعاعی در امتداد شکاف کوچک جریان یابد. پس از خروج از شکاف، جریان سیال به یک سطح حلقوی به نام حلقه ضربه یا سایش برخورد می‌کند.

مزیت اصلی شیر پخش کننده شعاعی توانایی آن در کنترل فشار همگن با تنظیم تنها اندازه شکاف در حالی که سرعت جریان ثابت هست، است.

شیر جریان محوری

شیر جریان محوری

یک دریچه جریان محوری شبیه یک شیر روزنه‌ای است. شکاف کوچک توسط یک روزنه، یک ونتوری یا یک لوله کوتاه ایجاد می‌شود. سایر طرح‌های شیر جریان محوری دارای یک سوزن متحرک هستند که برای تنظیم شکاف استفاده می‌شود.

شکاف بین سوزن و نشیمنگاه به صورت محوری جهت گیری شده است، از این رو به این نام می‌گویند. به نوعی، این شبیه به یک شیر پخش کننده شعاعی است که از یک پلاگین استفاده می‌کند.

پیش مخلوط در حین عبور از دهانه به صورت محوری در جریان باقی می‌ماند. برش، کاویتاسیون و آشفتگی نیز در داخل شکاف کوچک اتفاق می‌افتد. به محض خروج از شکاف، جت سیال بدون محفظه ضربه منبسط می‌شود برخلاف آنچه در یک دریچه پخش کننده شعاعی دیده می‌شود.

طراحی دریچه های جریان محوری بسته به نحوه کنترل فشار همگن متفاوت است. طرح‌هایی که فقط از اجزای ساکن استفاده می‌کنند، فشار همگن را با تغییر نرخ جریان کنترل می‌کنند. طرح هایی که دارای یک سوزن متحرک هستند، فشار را با تنظیم اندازه شکاف کنترل می کنند.

شیر جت شمارنده

شیر جت شمارنده

جریان ورودی سیال پیش مخلوط با استفاده از میکروکانال به دو یا چند جریان تقسیم می‌شود. این میکروکانال‌ها به عنوان شکافی برای همگن کردن سیال پیش مخلوط عمل می‌کنند.

به محض خروج، جریان‌ها با سرعت بالایی هستند و به گونه‌ای ساخته می‌شوند که به یکدیگر برخورد کنند. میکروکانال ها جریان‌ها را به ناحیه کوچکی به نام محفظه تعامل هدایت می‌کنند.

این شرها قابلیت اطمینان بیشتری نسبت به شیرهای پخش کننده شعاعی دارند. علاوه بر این، به دلیل برخورد مداوم سیال، هیچ حلقه ضربه‌ای در طول زمان سایش ندارد.

با این حال، اشکال وابستگی آن به سرعت جریان برای کنترل فشار همگن است. علاوه بر این، از آنجایی که جریان پیش مخلوط را با استفاده از کانال های متعدد تقسیم می‌کند، برای عملکرد صحیح به سرعت جریان بالایی نیاز دارد. این فشار یکنواختی به دست آمده توسط شیر را محدود می‌کند.

میکروسیال ساز

با یک میکروسیال، محصول از طریق یک مخزن ورودی وارد می‌شود و به یک سیستم پمپاژ کشیده می‌شود که آن را با فشار تا 30000 psi به داخل یک محفظه تعامل فشار می‌دهد.

در محفظه، محصول در معرض نرخ‌های برشی بالا، اتلاف انرژی و نیروهای ضربه‌ای قرار می‌گیرد که از طریق میکروکانال‌ها رانده می‌شود، جایی که با دیواره‌ها و ذرات آن برخورد می‌کند. اعمال مداوم نیروهای مختلف سلول ها را برای کاهش اندازه قطرات یکنواخت مختل می کند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم