نوآوری‌های ماشین‌سازی باسکار

3.1/5 - (2040 امتیاز)
ماشین سازی باسکار

کارگاه ماشین سازی باسکار در دی ماه 1401 تحت پوشش مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) و باشگاه نوآفرینی توسکانو قرار گرفت و پس از استقرار و حمایت‌های مرکز و راهنمایی اساتید، شرکتی به عنوان باسار – ماشین‌سازان نوین با مدیرعاملی مهندس هاشمی تاسیس و به صورت عملی، فعالیت خود را آغاز کرد.

این مجموعه در طول 9 ماه فعالیت خود، ابزارها و ماشین‌آلات مختلفی را جهت خدمت به بخش کشاورزی طراحی و  تولید کرده است که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته می‌شود:

  • ساخت ابزار برداشت گل‌های ریز گیاه دارویی مانند بابونه : برداشت گیاهان دارویی، فعالیتی سخت، طاقت‌فرسا و زمان‌بر است که به نیروی انسانی زیادی برای برداشت نیاز دارد، از این رو وجود چنین ابزاری می‌تواند نیاز به نیروی انسانی را کاهش داده و به تبع آن، دستمزد پرداختی را نیز کاهش دهد.

برداشت گل های ریز دارویی

با این ابزار ساده، یک کشاورز گیاهان دارویی می‌تواند در یک زمان مشخص، بین چهار تا پنج برابر بیشتر از زمان برداشت با دست، محصول را جمع‌آوری کند و یک نیروی انسانی به جای چهار تا پنج نفر، کارکرد داشته باشد.

  • طراحی و ساخت اولین بلندر پروبیوتیک دامی
  • طراحی و ساخت اولین دستگاه اسیدی فایر برای تولید داروهای دامی در ایران: این دستگاه از استیل‌های ضداسید ساخته شده که پیش از این، کارشناسان در داخل کشور قادر به تولید انژکتور و نازل‌های ضد اسید آن نبودند که به لطف خدا و حمایت مرکز آموزش عالی امام خمینی، نه تنها پمپ و نازل و اسپری‌های اسید آن در ایران ساخته شده بلکه کل دستگاه که پیش از آن از آلمان و از کشور چین وارد می‌شد در ایران کاملا بصورت داخلی و بومی‌سازی شده ساخته شده است.

اسیدی فایر - ماشین سازی باسکار

توضیح اینکه اسیدی فایر داروهایی را تولید می‌کند که این داروها در داخل روده دام باز شده و با اسیدی کردن ناحیه موردنظر از رشد و تجمع باکتری‌های مضر جلوگیری می‌کنند.

  • اجاق روستایی: یکی از مشکلات کشاورزان و باغداران، دسترسی آسان و انرژی ارزان و در دسترس است، با توجه به دور بودن روستاها از شهر و سخت بودن تامین منابع انرژی چون نفت و گازوئیل و همچنین سوخت‌های دیگر چون گاز که قیمت یک کپسول کوچک گاز برای پخت‌و‌پز به بیش از هشتصد هزار تومان رسیده است، نیاز به یک راه‌حل و روش جدیدی برای تامین نیاز روستاییان احساس می‌شد.

اجاق روستایی

از این رو، این اجاق بر این اساس تهیه شده که از سرشاخه‌های هرس درختان استفاده کند چنان‌که شاخه‌های نازک برای تامین انرژی و حتی زغال خوب مناسب نیستند اما این اجاق بصورتی طراحی شده که با کمی چوب بی‌ارزش و سرشاخه بتواند به آسانی یک کتری آب را بجوشاند و یا برای پخت‌و‌پز غذا استفاده شود.

از دیگر مزایای این اجاق این است که حتی در شدیدترین بادها به کار خود ادامه می‌دهد و با مقدار کمی چوب کار می‌کند و گرمای خود را دقیقا بر نقطه‌ای که نیاز به انرژی دارد متمرکز می‌کند.

این دستگاه برخلاف آتش‌هایی که با هیزم روشن می‌‌شوند و مقدار زیادی گرما هدر می‌دهند، گرما به نقطه موردنظر هدایت می‌شود بنابراین مصرف گرما کم و بصرفه است.

حمل‌ونقل این دستگاه آسان بوده چون از یک کپسول گاز سبک‌تر است و قیمت آن تقریبا برابر با یک کپسول گاز است و نیاز به پرکردن ندارد.

  • طراحی و ساخت بخاری مادون قرمز عمودی: کاربرد این بخاری در کارخانه‌ها، دامداری‌ها، مرغداری‌ها و کارگاه‌های بسته‌بندی و فرآوری مواد کشاورزی است.

این بخاری با مصرف کمتر از نصف سایر بخاری‌های هم‌سطح و هم‌سان خودش می‌تواند همان انرژی را تولید کند و به این دلیل، مصرف آن کم است که در این بخاری به جای خروج گازها بصورت مستقیم که در تمام بخاری‌های تابشی رایج است گازهای خروجی که حامل گرما هستند در سه لایه رفرکتور به دام می‌افتند.

بخاری مادون قرمز عمودی - ماشین سازی باسکار

چنانکه پس از استخراج کامل گرما بعد از سرد شدن از مرحله نهایی از رفلکتور، رفلکتور از این گرما برای تابش بیشتر در طول موج کوتاه استفاده می‌کند.

به همین دلیل این بخاری با مصرف نصف بخاری‌های دیگر می‌تواند همان گرما را تولید کند این بخاری بصورت عمودی بوده و در کارگاه تولید قارچ نیز قابل استفاده است.

  • کسب رتبه اول رقابت‌های طراحی قطعات خودرو: مدیرعامل شرکت باسار ماشین‌سازان نوین مستقر در مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) در بهمن ماه سال گذشته، موفق به کسب رتبه اول رقابت‌های طراحی قطعات خودرو و آبشن با حضور داوران ایران خودرو، سایپا و مدیران خودرو شد.
  • ساخت ابزار برداشت گل‌های درشت گیاه دارویی مانند سرخارگل یا اکیناسه: گل‌های درشت گیاهان دارویی به دلیل بزرگ و چوبی بودن، روش برداشت کاملا متفاوتی دارند که این ابزار می‌تواند در این زمینه، کارایی خوبی داشته باشد.

گل های درشت دارویی

  • ساخت کانوایر کانتینیوس تمام برقی خشک‌‌کن گیاهان دارویی: این دستگاه برای مناطقی که دسترسی به انرژی فسیلی و گاز وجود ندارد و تنها منبع انرژی آنها برق  است  طراحی شده این خشک‌کن گیاهان دارویی که به صورت تونلی ساخته شده با دمای عملیاتی 120 درجه سانتیگراد و سیستم سیرکولیشن بسیار دقیق ساخته و در مرکز آموزش عالی امام خمینی، تست و راه‌اندازی و به بخش خصوصی جهت فرآوری گیاهان دارویی تحویل گردیده است.

خشک کن گیاهان دارویی

  • کسب رتبه سوم رویداد کاهش ضایعات کشاورزی: از دیگر افتخارات شرکت باسکار، کسب رتبه سوم رویداد کشوری فنی و مهندسی در زمینه مکانیزاسیون برای کاهش ضایعات کشاورزی است که با طراحی و ساخت دستگاه سورت برای جداسازی دانه‌های گوجه‌فرنگی از تفاله کارخانجات رب کسب گردید.

سمینار مهندسی کاهش ضایعات کشاورزی

توضیح اینکه دانه‌های گوجه‌فرنگی، حاوی روغن بسیار باارزشی هستندکه کاربرد آن در مکمل‌های دارویی و محصولات آرایشی است اما به دلیل سبک بودن و چند وزنی تفاله و پیچیدگی روش‌های جداسازی و عدم دسترسی به مکانیزم و روش‌های اصولی جداسازی دانه از پوسته، امکان روغن کشی از تفاله میسر نبود و از آن بهره‌برداری بهینه صورت نمی‌گرفت.

همچنین چون امکان روغن‌کشی وجود نداشت  تفاله کارخانجات رب، مستقیما به مصرف خوراک دام می‌رسید اما با طراحی یک دستگاه سورت چندمرحله‌ای، این امکان به وجود آمد که دانه از تفاله و پوسته‌ها جدا شود تا امکان روغن‌کشی دانه حاصل شود چنانکه این کار باعث ایجاد ارزش افزوده بسیار بالایی برای کشاورز و کارخانجات رب شده است.

  • از دیگر فعالیت‌های باسکار در 9 ماه گذشته، پذیرش و چاپ دو مقاله علمی، یکی در کنگره گیاهان دارویی، مکانیزاسیون و فرآوری و دیگری در چهارمین کنگره بین‌المللی علوم و صنایع غذایی ایران بوده است.

کشاورزی هیدروپونیک، علاجی برای خشکسالی در لیبی

لزوم تغییر شیوه‌های کشاورزی در اروپا

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم