برگزاری کنفرانس بین‌المللی تنوع زیستی در مونترال

امتیاز دهید
تنوع زیستی

از دست دادن تنوع زیستی و اقداماتی که می‌توان برای معکوس کردن آن انجام داد مسئله‌ای است که کنفرانس بین‌المللی تنوع‌زیستی را درگیر خود کرده است.

به گزارش الجزیره، برای سال‌ها، کارشناسان زنگ خطر را به صدا درآورده‌اند که چگونه تغییرات آب‌و‌هوایی و عوامل دیگر منجر به کاهش «بی‌سابقه» در حیوانات، گیاهان و سایر گونه‌ها شده و اکوسیستم‌های مختلف را تهدید می‌کنند.

در این زمینه، کنفرانس تنوع زیستی سازمان ملل متحد، معروف به COP15، در هفتم دسامبر، جلسات خود را روز چهارشنبه در مونترال با هدف ارائه طرحی برای مقابله با از دست دادن تنوع زیستی جهانی در دهه آینده و پس از آن آغاز کرد.

«اندرو گونزالس»، استاد بخش زیست‌شناسی در دانشگاه مک‌گیل در مونترال و مدیر مؤسس مرکز علوم تنوع زیستی کبک، می‌گوید این به طور بالقوه یک لحظه تاریخی برای تنوع زیستی است.

تنوع زیستی چیست؟

به اشکال مختلف حیات روی زمین، از حیوانات، گیاهان و گونه‌های میکروبی گرفته تا زیستگاه‌ها و کل اکوسیستم‌ها چون جنگل‌های بارانی و صخره‌های مرجانی اشاره دارد.

چرا تنوع زیستی مهم است؟

سازمان ملل توضیح می‌دهد که این مهم بر همه چیز از سلامت جهانی و امنیت غذایی گرفته تا اقتصاد و مبارزه گسترده‌تر برای مقابله با بحران آب‌و‌هوا تأثیر می‌گذارد. مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی در سال 2020 (PDF) اعلام کرد که بیش از نیمی از کل تولید ناخالص داخلی (تولید ناخالص داخلی) جهان – تقریباً 44 تریلیون دلار – نیز به طور متوسط یا شدید به طبیعت وابسته است و بنابراین در برابر از دست دادن آن آسیب پذیر است.

در سال 2019، پلتفرم علمی-سیاست بین دولتی در این زمینه و خدمات اکوسیستمی تخمین زد که سه چهارم سطح زمین و 66 درصد از اقیانوس‌های آن به طور قابل توجهی تغییر کرده است. این سازمان هشدار داد که یک میلیون گونه با انقراض روبرو هستند.

از این رو کنفرانس COP15 از 7 تا 19 دسامبر نمایندگان 196 کشوری را که کنوانسیون سازمان ملل در مورد تنوع زیستی (PDF) را تصویب کرده‌اند، گرد هم می‌آورد.

هدف این جلسات  که به دلیل محدودیت‌های کووید-19 از کونمینگ چین به مونترال کانادا منتقل شدند، اما همچنان توسط چین اداره می‌شوند – دستیابی به چارچوبی برای کمک به راهنمایی کشورها در مورد بهترین روش حفاظت از تنوع زیستی است.

پیش نویس (PDF) چارچوب جدید تنوع زیستی منتشر شده در سال گذشته شامل 21 هدف برای دستیابی به تا سال 2030 بود. آنها شامل کاهش استفاده از آفت‌کش‌ها، افزایش بودجه به 200 میلیارد دلار در سال و حفاظت از حداقل 30 درصد از خشکی و دریا در سطح جهان است.

«ونزالس» از دانشگاه مک‌گیل گفت که به دست آوردن یک سند قوی و جاه طلبانه با هم، در کنار تضمین تعهدات مالی و ایجاد مکانیسم های اجرایی برای اهداف مورد توافق، اولین وظیفه اصلی کنفرانس خواهد بود.

با توجه به اینکه 80 درصد از تنوع زیستی جهان در سرزمین‌های بومیان یافت می‌شود، شواهد واضح است که بهترین راه برای حفظ اکوسیستم‌ها، حفاظت از حقوق کسانی است که در آن زندگی می‌کنند و به آنها وابسته هستند.

لبنیات بدون حیوانات چیست؟

انرژی خورشیدی، پادشاه جدید صنعت برق جهان

آیا راه‌حل، کشاورزی فراسرزمینی است؟

کشت قاصدک یا درخت لاستیک، کدام یک لاستیک طبیعی را تامین خواهد کرد؟

فناوری‌های نرم و هویت‌ساز در کشاورزی، شامل چه کسب‌و کارهایی می‌شوند؟

سهام مزرعه یا Farm share چیست؟

OLIO ، برنامه‌ی شاهکار اشتراک غذا در بریتانیا

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
کاهش ضایعات ماهی

کاهش ضایعات ماهی در جهان ، قدمی رو به جلو در اقتصاد دایره ای

صنعت کشاورزی در آمریکا

صنعت کشاورزی در آمریکا – قسمت دوم

کشاورز موفق هندی

معرفی کشاورز موفق هندی

تولید آرد از ساقه گندم

استفاده از ساقه گندم برای تولید آرد

صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی آمریکا – قسمت اول

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم