بنیانگذار زعفروش کیست؟

امتیاز دهید
بنیانگذار زعفروش - فاطمه درویشی

زعفروش یک کسب‌وکار موفق در زمینه‌ی فروش زعفران و آموزش کاشت آن است، داستان راه‌اندازی این وب‌سایت را در مصاحبه‌ای که با فاطمه درویشی، بنیانگذار زعفروش داشته‌ایم در کافه کشاورز به نگارش درآورده‌ایم.

فاطمه درویشی،  متولد 1374 از روستای ایور خراسان رضوی، یک بانوی موفق در زمینه‌ی کشاورزی است، خانم درویشی درباره‌ی خودش و علایقش می‌گوید:

«از بچگی معروف بودم ریاضی‌ام خیلی خوبه، توی مدرسه همیشه شاگرد اول بودم و سر کلاس ریاضی هم معلم بهم می‌سپرد  که ببینم بچه‌ها تمرین‌های پای تخته را درست حل می‌کنند یا نه؟ نقطه قوت من محاسبات بود، خیلی با بچه ها دوست نمی شدم و گوشه‌گیر بودم؛ ولی سر امتحان‌های ریاضی و علوم همگی دوست من می‌شدند.

از همون بچگی، توی دفترهام برای پدرم محاسبه می‌کردم چیکارها بکنه تا سود بیشتری از کشاورزی نصیبش بشه.

همیشه اهل معامله بودم پول کتاب و دفتر و لباس‌های مدرسه‌ام را توی تابستون از راه معامله با پدرم کسب می‌کردم، یعنی بهش می‌گفتم فلان کار را می کنم در ازای فلان مقدار بادام یا زعفران در واقعیت یک حس استقلال و مستقل بودن بود که برام لذت بخش بود.

برای خودم هم محاسبه می‌کردم توی دفترم که اگه بخوام فلان چیزها را اول مهر بخرم باید چقدر پول توی تابستون جمع کنم؟ دونه دونه قیمت‌ها و راه‌هایی که می تونستم پول جمع کنم را می‌نوشتم.

پدرم کشاورز و مستخدم مدرسه دخترانه بود. معلم‌ها به پدرم توصیه کردند من را بفرستن شهر. برای همین بعد از قبولی در مدرسه نمونه از همون 11 سالگی از خونواده جدا شدم و راهی مدرسه شبانه روزی در شهر شدم.

در دوره راهنمایی و دبیرستان‌ام هم برای پدرم از ایده‌های کشاورزی‌ام می‌گفتم و اینکه چطوری می‌تونه سود بیشتری داشته باشه. پدرم خیلی خوب گوش می‌داد ولی عمل نمی‌کرد ذهنیت‌اش این بود نمیشه! موقع فروش محصول، ارزش محصول به اندازه خاک میشه از ما نمی‌خرند و ….

یعنی نقطه ضعف ایده‌هام رو زمان فروش می‌دونستم، اینکه بلد نیستیم بفروشیم ما به دلال می‌فروختیم یا تاجرهای روستا و برای همین به قول پدرم محصول ما به ارزش خاک (بی ارزش) میشه.

تلفیق استعداد و علاقه

من از اونجایی که نقطه قوتم درس بود. می‌خواستم خودم رو متفاوت کنم برای همین تمام تمرکزم رو گذاشتم روی کنکور، دانشگاه تهران مهندسی فناوری اطلاعات قبول شدم، بعد از گذشت دو ترم متوجه شدم من علاقه‌ای به برنامه نویسی ندارم فقط از بعضی از دروس خوشم می آمد برای همین به صورت خودخوان همون درس‌ها را ادامه دادم و سریع وارد بازار کار شدم.

سئو و دیجیتال مارکتینگ اون چیزی بود که من بهش علاقه پیدا کردم، حالا چرا؟ چون توش فروش بود یعنی می‌تونستی با روش‌های دیجیتال بدون زحمت‌های بازار سنتی، محصول خودت رو بفروشی. این همون گمشده بچگی من بود.

و این شد که یک راه حل برای دغدغه بچگی خودم پیدا کردم، چطور میشه محصول کشاورز را به ارزش واقعی اون فروخت بدون اینکه کسی بزنه سر محصولت! آره فروش در بستر اینترنت به کل کشور

پس چیکار کردم؟ زعفروش رو راه انداختم. زعفرون + فروش = زعفروش

زعفران، محصول اصلی روستای ما و محصول اصلی پدر من بود، محصولی که بیشترین میزان کاشت و برداشت رو در خراسان داره. و چرا فروش؟ چون زندگی من از بچگی وابسته به این کلمه بود فروش. پرمعنی‌ترین کلمه‌ای که حلفه مفقوده برای من و رویای من بود.

و این شد که زعفروش رو با هدف ایجاد یک برند جهانی راه انداختم. از روز اولی که تعهد زعفروش رو برداشتم تعهد خلق یک برند جهانی محبوب در حوزه کشاورزی رو هم برداشتم.»

فاطمه درویشی با ترس‌هایش روبرو می‌شود و زعفروش را راه می‌اندازد او هدف یکساله را در نظر می‌گیرد تا در عرض یکسال یک کیلو زعفران بفروشد ولی با کمال تعجب، در عرض کمتر از شش ماه، یک کیلو زعفران را می‌فروشد.

اهداف زعفروش

این بانو در زعفروش بر سه حوزه‌ی فروش زعفران زعفروش،  کاشت زعفران مخصوص شهرنشین‌ها و  آموزش کاشت زعفران در زمین کشاورزی با هدف درآمد‌زایی تمرکز دارد و و مهم‌ترین برگ برنده زعفروش از دید وی، سرمایه‌گذاری روی تجربه مشتریان است یعنی حس خوب خرید با زعفروش.

خانم درویشی در این باره می‌گوید: «این شعار من بود و در پیاده‌سازی‌اش هم خیلی خوب عمل کردم و این شد که مشتری برام مشتری آورد و اگر سری به  نظرات سایت زعفروش بزنید متوجه نظرات مشتریان و حس خوبی که گفتم می‌شوید.»

زعفروش در حال حاضر،  2 نیروی ثابت و 7 نیرو فصلی دارد و تا به الان جذب سرمایه‌ای نداشته و هیچ وامی را از هیچ نهاد و سازمانی دریافت نکرده است و در نظر دارد تا خودش، هزینه‌های توسعه‌اش را تامین کند.

بانو درویشی در مورد محصولات زعفروش می‌گوید: «اولین محصول زعفروش، زعفران هست که به صورت مثقالی در بسته‌بندی‌های فلزی به فروش می‌رسد. محصول بعدی، پیاز زعفران هست که برای کاشت زعفران در منزل مخصوص شهرنشین‌ها ارائه می‌شود و خدمت بعدی زعفروش؛ آموزش کاشت زعفران در زمین کشاورزی هست، این دوره آموزشی توسط کشاورزان نمونه هست که تجربیات شان را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند ولی هنوز تمام نشده است و به زودی رونمایی خواهد شد. »

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
آبسه کبدی گاو

همکاری دانشمندان برای مطالعه علت و ایجاد آبسه کبدی در گاو

سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم