بیماری تار در محصول ذرت

امتیاز دهید
بیماری تار در ذرت

بیماری تار به صورت لکه‌های سیاه بصورت برجسته بر روی ذرت ظاهر می‌شود که برگ‌ها، پوسته‌ها و ساقه‌های گونه‌های حساس ذرت را لک می‌کند، توانایی فتوسنتزی آن‌ها را کاهش می‌دهد و در موارد شدید، گیاهان را می‌کشد و عملکرد دانه را بین 20 تا 60 بوشل در هکتار کاهش می‌دهد.

به گزارش وزارت کشاورزی آمریکا، همان لکه ها ممکن است دشمن پنهان قارچی را که باعث لکه تار می شود، به نام Phyllachora maydis را نشان دهند.

این لکه‌ها که استروماتا نامیده می‌شوند، شکلی سخت و ساختاری از قارچ هستند که آن را قادر می‌سازد در زمستان زنده بماند و در بهار سال بعد، اسپورهایی را آزاد کند که محصول بعدی ذرت را آلوده می‌کند.

اما تیمی از دانشمندان با چشم تیزبین با مرکز ملی تحقیقات بهره برداری کشاورزی ARS  در پیوریا، ایلینوی، مشاهده کردند که برخی از نمونه‌های استروماتایی که جمع‌آوری کردند موفق به جوانه زدن نشدند.

مشاهدات دانشمندان هنگام بازرسی یک قطعه تحقیقاتی ذرت در نزدیکی مرکز ARS در آوریل 2022 انجام شد. شیوع خفیف لکه قیر به طور کلی می‌تواند با کاربردهای قارچ‌کش مصنوعی و انواع ذرت که می‌توانند آسیب‌های ناشی از قارچ را تحمل کنند، کاهش یابد.

اما تحت شرایط آب و هوایی مناسب، شیوع شدید می‌تواند بر این دفاع‌ها غلبه کند و هزینه‌هایی را بر سود کشاورزان وارد کند.

خوشبختانه، طبیعت، با سیستم کنترل و تعادل خود، چندین گونه مختلف از قارچ‌ها و باکتری ها را ارائه داد که روی یا داخل استروماتای قارچ رشد و تکثیر می شوند – که برخی از آنها زمانی که محققان آن‌ها را زیر میکروسکوپ بررسی کردند، روی استروماتا به صورت توده‌ای سفید رنگ ظاهر شدند.

استفاده محققان از روش‌های شناسایی مبتنی بر DNA نشان داد که برخی از قارچ‌ها و باکتری‌ها عوامل کنترل بیولوژیکی بیماری‌هایی هستند که سایر محصولات را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

برای مثال، در آزمایش‌ها، قرار گرفتن در معرض اسپورهای Gliocladium catenulatum (یک قارچ کنترل زیستی تجاری موجود) از جوانه‌زنی 88 درصد از استروماتای قارچ لکه تار جلوگیری کرد.

قارچ آلترناریا جدا شده از استروما لکه تار از جوانه زدن حدود 45 درصد استروماتا جلوگیری کرد.

« اریک جانسون »، زیست شناس مولکولی تحقیقاتی در واحد تحقیقات حفاظت زیستی محصولات زراعی مرکز ARS در پیوریا، گفت: «چندین مطالعه تحقیقاتی نشان داده‌اند که برخی از گونه‌‌ای آلترناریا موجودات کنترل زیستی موثری هستند که می‌توانند آسیب‌های ناشی از پاتوژن‌های گیاهی را کاهش دهند.

علاوه بر این، سنجش‌های آزمایشگاهی نشان داد که سویه آلترناریای آزمایش‌شده زمانی که به بخش‌های آسیب‌دیده برگ اضافه می‌شود، باعث بیماری در انواع حساس ذرت نمی‌شود. »

جانسون افزود: «با توجه به اینکه سویه آزمایش شده در دماهای سرد به خوبی رشد می‌کند، ممکن است در از بین بردن استروماتای لکه قیر زمستان گذران نیز مفید باشد.»

مطالعات دانشمندان در مراحل اولیه است و تحقیقات بیشتری برای تعیین کامل پتانسیل قارچ‌ها و باکتری‌ها برای کنترل بیولوژیکی لکه قیر در مزارع تجاری زمانی که در طول فصل رشد استفاده می‌شود یا برای از بین بردن زمستان گذرانی ضروری است. در این میان، روش‌های دیگری برای مدیریت این بیماری هم در Peoria و هم در واحد تحقیقات تولید محصول و کنترل آفات ARS در وست لافایت، ایندیانا در حال بررسی است.

این شامل موارد زیر است:

  • بررسی بیولوژی پایه و زیربنای ژنتیکی قارچ لکه تار برای سرنخ‌های راه‌های جدید کنترل آن.
  • توسعه نشانگرهای مولکولی برای سرعت بخشیدن به جستجوی منابع جدید مقاومت به لکه قیر در ذرت.
  • بررسی استراتژی‌هایی برای استفاده بهتر از قارچ‌کش‌های ثبت‌شده برای استفاده در برابر لکه قطران در ذرت به عنوان بخشی از یک رویکرد یکپارچه برای مدیریت بیماری.

جزئیات مربوط به پتانسیل کنترل زیستی رقبای طبیعی قارچ لکه تار در شماره ژوئن 2023 مجله Microorganisms توسط جانسون و نویسندگان همکار پت داود، خوزه رامیرز و رابرت بهل منتشر شد.

زیست شناسی مصنوعی کیلیکست

از دانه تا فروش، داستان بونی پک یک شرکت چهارنسلی

راز حضور حشره سیکادا در دوره 17 ساله چیست؟

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم