تولید پوشش جدید برای بسته‌بندی‌های کاغذی

امتیاز دهید
افزایش ماندگاری با بسته بندی های جدید

پژوهشگران موسسه «فرا‌هوفر» در آلمان، یک پوشش دوستدار محیط زیست مبتنی بر بسته‌بندی کاغذی ایجاد کرده‌اند که باعث محافظت و افزایش ماندگاری موادغذایی می‌شود.

این پوشش از ترکیبی از پروتئین‌های گیاهی، موم‌ها و افزودنی‌های پایه زیستی بدست آمده که عملکردهای مختلفی را ارائه می دهند. به گفته پژوهشگران، این پروتئین به عنوان یک مانع اکسیژن عمل می‌کند و همچنین از نفوذ روغن معدنی کاغذ به غذا جلوگیری می‌کند. در همین حال، اجزای موم مانع بخارآب شده و از خشک شدن میوه ها جلوگیری می‌کند، مواد افزودنی بیو از خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدمیکروبی برخوردار هستند.

این پوشش  علاوه بر استفاده در بسته‌بندی‌های کاغذی، بر روی مقوا نیز اعمال می‌شود. به همین ترتیب، پژوهشگران پیشنهاد می‌کنند که از این بسته‌بندی‌ها می‌توان برای محصولات منجمد نیز استفاده کرد.

بسته بندی، عمر مفید را افزایش می‌دهد تا نیازهای صنعت غذای جهانی را برآورده کند. چالش بهینه‌سازی بسته‌بندی برای کمک به یک ماده غذایی برای دستیابی به ماندگاری مورد نیاز ناشی از نیاز به استفاده هوشمندانه از بسته‌بندی و اطمینان از ایمن بودن مواد غذایی و رعایت استانداردهای کیفیت در طول عمر مفید آن است.

پیش‌بینی بسته‌بندی مواد غذایی برای رسیدن به ماندگاری مطلوب، چالش برانگیز است اما برای ارزیابی گزینه‌های بسته مفید است.

بسته بندی، عمر مفید را تعریف می‌کند

نقطه پایانی ماندگاری یک غذا با پایان کیفیت آن و/یا شروع یک مسئله ایمنی موادغذایی تعریف می‌شود. اکسیداسیون لیپید، از دست دادن یا افزایش رطوبت، قهوه‌ای شدن (آنزیمی و غیر آنزیمی) و رشد میکروبی، نیروهای رو به زوالی هستند که زمان ماندگاری مواد غذایی را تعیین می‌کنند.

تغییر در طعم و محتوای مواد مغذی نیز پایان ماندگاری را تعیین می‌کند. این واکنش‌های رو به وخامت، الزامات پردازش و بسته‌بندی و شرایط توزیع، استفاده خرده‌فروشی و استفاده مصرف‌کننده را مشخص می‌کنند.

بسته‌بندی می‌تواند عمر مفید محصول را به طور قابل توجهی تغییر دهد و گاهی اوقات توسط پردازش مواد غذایی دیکته می‌شود.

به عنوان مثال، نخود، میگو و شیر را می‌توان با استفاده از مواد و قالب‌های مشابه یا متفاوت مانند قوطی، سینی، کیسه، کارتن و بطری بسته بندی کرد.

غذا و شرایط نگهداری بر عملکرد یک بسته تاثیر می‌گذارد. نخودهای کنسرو شده حرارتی دارای تاریخ «بهترین در صورت استفاده تا» تقریباً سه سال است. آنها ممکن است به دلیل تغییر در بافت و رنگ، کیفیت خود را از دست بدهند، اما برای خوردن بیش از سه سال بی‌خطر هستند.

غذاهایی که گوگرد بالایی دارند، مانند نخودفرنگی، به یک پوشش خاص در داخل قوطی و یک پوشش خاص در داخل درپوش های فولادی شیشه های شیشه‌ای نیاز دارند. با این حال، نخود پخته شده در سینی‌های غذاخوری برای مصرف بیش از سه تا پنج روز بی خطر نیست.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم