جایگاه شکر در کشور نیجریه

امتیاز دهید
مزارع شکر در نیجریه

بسیاری از نانوایی‌های نیجریه به دلیل افزایش قیمت شکر مجبور شدند تا کسب‌و‌کار خود را جمع کنند.

شکر برای تهیه نان مورد نیاز است و برای 210 میلیون نفر جمعیت نیجریه یک غذای اصلی به شمار می‌رود، افزایش قیمت شکر – افزایش 55 درصدی در دو ماه – به معنای نانوایان کمتر و نان کمتر بوده است.

به گزارش دیلی صباح، شکر در سرتاسر جهان با بالاترین قیمت از سال 2011 معامله می‌شود که عمدتاً به دلیل کاهش عرضه جهانی پس از آب و هوای خشکی است که به برداشت محصول در هند و تایلند، دومین و سومین صادرکننده بزرگ جهان آسیب رسانده است.

این تازه‌ترین ضربه برای کشورهای در حال توسعه است که در حال حاضر با کمبود مواد اولیه مانند برنج و ممنوعیت تجارت مواد غذایی که بر تورم مواد غذایی افزوده است، کنار می‌آیند.

همه اینها به دلیل اثرات ترکیبی پدیده آب‌وهوایی طبیعی ال نینو، جنگ در اوکراین و ارزهای ضعیف‌تر به ناامنی غذایی کمک می‌کند.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) کاهش 2 درصدی تولید شکر جهانی در فصل 2023 تا 2024 را در مقایسه با سال قبل از آن پیش بینی کرده است که به معنای کاهش حدود 3.5 میلیون تنی متریک (3.8 میلیون تن آمریکا) است.

«فابیو پالمری»، محقق بازار جهانی کالاهای فائو می‌گوید که شکر به طور فزاینده‌ای برای سوخت‌های زیستی مانند اتانول استفاده می‌شود، بنابراین ذخایر جهانی شکر از سال 2009 به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

نیجریه 98 درصد شکر خام خود را از کشورهای دیگر خریداری می‌کند. در سال 2021، واردات شکر تصفیه شده را که در تضاد با طرح ایجاد فرآوری شکر داخلی بود، ممنوع کرد و از یک پروژه 73 میلیون دلاری برای توسعه زیرساخت‌های شکر خبر داد. اما اینها استراتژی‌های بلندمدت هستند و تاجران با مشکل برخوردار هستند چنان‌که کیسه 50 کیلویی شکری که یک هفته پیش به قیمت 66 دلار خریداری شده بود، اکنون 81 دلار قیمت دارد.

البته این تا حدودی به پدیده ال‌نینو برمی‌گردد یک پدیده طبیعی که الگوهای آب و هوای جهانی را تغییر می‌دهد و می‌تواند باعث ایجاد آب‌و‌هوای شدید از خشکسالی تا سیل شود.

طبق گزارش انجمن کارخانه‌های قند هند، تولید شکر هند نیز در سال جاری احتمالاً 8 درصد کاهش می‌یابد. پرجمعیت‌ترین کشور جهان همچنین بزرگترین مصرف‌کننده شکر است و اکنون صادرات شکر را محدود می‌کند.

«نارادیپ آنانتاسوک» – رهبر انجمن کاشت شکر تایلند می‌گوید در تایلند، اثرات ال‌نینو در اوایل فصل رشد نه تنها کمیت، بلکه کیفیت برداشت را نیز تغییر داده است.

او انتظار دارد در فصل برداشت سال 2024 تنها 76 میلیون متریک تن (84 میلیون تن آمریکا) نیشکر آسیاب شود، در حالی که آسیاب امسال، 93 میلیون تن (103 میلیون تن آمریکا) بوده است.

تحلیلگر ارشد تحقیقاتی در شرکت اطلاعات کشاورزی و تجزیه و تحلیل «گرو‌اینتلیجنس» می‌گوید با نگاهی به آینده، پیش‌بینی می‌شود که برداشت برزیل 20 درصد بیشتر از سال گذشته باشد. اما از آنجایی که این کشور در نیمکره جنوبی قرار دارد، افزایش عرضه جهانی تا ماه مارس نخواهد بود.

به گفته  USDA، این به دلیل آب و هوای مساعد اوایل امسال در برزیل و افزایش مناطقی است که نیشکر در آن کاشته شده است.

بر اساس داده‌های  USDA، اکنون جهان کمتر از 68 روز قند در انبار دارد تا نیازهای خود را برآورده کند، در مقایسه با 106 روز که در سال 2020 شروع به کاهش کرد.

اندونزی، بزرگترین واردکننده شکر در سال گذشته، طبق گزارش USDA واردات را کاهش داد و چین، مجبور شد برای جبران قیمت‌های بالای داخلی برای اولین بار در شش سال گذشته، شکر را از ذخایر خود آزاد کند.

در بزرگترین اقتصاد آفریقا، کشمکش نانوایان نیجریه‌ای جزئی از تأثیرات افزایش هزینه‌های مواد غذایی و سوخت و تأثیر بسیار زیاد قیمت‌های بالای شکر است.

نان اغلب تنها غذایی است که خانواده‌های فقیر می‌توانند تهیه کنند و این در حالی است که نانوایان، قیمت نان را افزایش می‌دهند، همانطور که در اوایل امسال، با افزایش 15 درصدی، برخی از مردم گرسنه ماندند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم