کشف واریته‌ی جدید گندم قدکوتاه

3.6/5 - (7 امتیاز)
گندم قدکوتاه

واریته‌های گندم  قدکوتاه یا نیمه کوتوله با بهبود انعطاف‌پذیری در برابر خشکی ممکن است به زودی در مزارع سراسر جهان کشت شوند.

پژوهشگران مرکز «جان اینس» مستقر در «نورفولک»، ژن جدید کاهش قد Rht13 را کشف کردند به این معنی که بذرها را می‌توان در عمق بیشتری در خاک کاشت.

کشت بذرها بدین صورت، به دانه‌ها دسترسی بهتری به رطوبت می‌دهد، بدون آنکه تأثیر نامطلوبی بر رویش بذر که در گونه‌های گندم موجود مشاهده می‌شود،  ایجاد کند.

« فیلیپا بوریل» – رهبر گروه مرکز جان اینس، می‌گوید این کشف به پرورش‌دهندگان، نشانگر ژنتیکی کاملی داد تا به آنها اجازه دهد گندم‌های مقاوم در برابر آب‌و‌هوا را پرورش دهند.

آن‌ها می‌گویند ما مکانیسم جدیدی پیدا کرده‌ایم که می‌تواند گونه‌های گندم کوتاه‌قد را بدون برخی از معایب مرتبط با نسل نیمه کوتوله معمولی، تولید کند.

این مطالعه که در Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS)  منتشر شده است، نشان می دهد که مزایای زراعی اضافی ژن نیمه کوتوله جدید ممکن است شامل ساقه‌های سفت‌تری باشد که بهتر در برابر آب و‌هوای طوفانی مقاومت کند.

از دهه‌ی 1960 و «انقلاب سبز»، ژن‌های کوتاه قد باعث افزایش عملکرد جهانی گندم شده‌اند چراکه گندم‌های ساقه کوتاهی که تولید می‌کنند، سرمایه‌گذاری بیشتری روی دانه‌ها می‌گذارد تا روی ساقه‌ها و توانایی ایستادن را بهبود ‌بخشد.

با این حال، ژن‌های انقلاب سبز که در گندم پرورش داده می‌شوند یک نقطه ضعف قابل توجه نیز دارند-  زمانی که این گونه‌ها برای دسترسی به رطوبت در محیط‌های محدود آب کاشته می‌شوند، ممکن است به سطح خاک نرسند.

اما واریته کوتوله Rht13 تازه کشف شده بر این مشکل، غلبه می‌کند زیرا این ژن در بافت های بالاتر در ساقه گندم عمل می‌کند. مکانیسم کوتوله سازی تنها زمانی اثر می‌گذارد که به طور کامل ظاهر شود.

پزوهشگران می‌گویند این مزیت قابل توجهی به کشاورزان در هنگام کاشت عمیق‌تر در شرایط خشک می‌دهد. گام بعدی برای این پژوهش، آزمایش نحوه عملکرد این ژن در محیط‌های مختلف زراعی از بریتانیا تا استرالیا خواهد بود.

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
آبسه کبدی گاو

همکاری دانشمندان برای مطالعه علت و ایجاد آبسه کبدی در گاو

سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم