خوسف، شهر پنبه مله و مله بافی؛ هنرمندان خواستار بازارهای جدید هستند

امتیاز دهید
پنبه مله

پنبه مله ارزش اقتصادی بالایی دارد؛ شهرستان خوسف منبع تولید این نوع پنبه است، روش‌های کاشت، داشت و برداشت پنبه مله همانند پنبه معمولی است، اما به لحاظ کوتاهی الیاف این نوع پنبه، آن را با کمان، حلاجی نمی‌کنند بلکه با چوبالش بر روی بالشتک حلاجی می‌شود؛ کشاورزان خوسفی این پنبه را از زمین‌ها برداشت می‌کنند، حال که برداشت تمام شد، نوبت به تولید محصولاتی از این پنبه می‌رسد. ارزش اقتصادی این پنبه سه برابر پنبه معمولی است.

به گزارش ایسنا، به علت فعالیت گسترده خوسفی‌ها و سطح زیر کشت این نوع پنبه در خوسف، این شهر به عنوان شهر پنبه مله و مله‌بافی ثبت ملی شده است.

از زمانی که این پنبه قیمت پیدا کرده، ورد زبان‌ها و ملی شده، بسیاری از افراد پنبه تولیدی خود را نمی‌فروشند، در انبارها نگه می‌دارند تا به قیمتی که شاید در آینده بالاتر رود بفروشند، به گونه‌ای که گاهی در بازارها حتی این پنبه را پس از ساعت‌ها جستجو پیدا نمی‌کنید.

آنچه هنرمندان در این شهر، انتظار دارند، ایجاد بازارهای جدید در مقابل محصولاتی است که از این پنبه جهانی تولید می‌شود، تعریف بازارهای هدف گسترده حتی در آن سوی مرزها امیدی است که هنرمندان به همت مسئولان بسته‌اند.

بافت پارچه های سنتی مله با مواد اولیه طبیعی استان خراسان جنوبی، از رواج نسبتا خوبی برخوردار بوده است. توبافی، یکی از هنرهای صناعی رایج و قابل توجه در منطقه‌ی خراسان جنوبی به حساب می‌آید که در میان بانوان این منطقه طرفداران خاص خود را دارد.

توبافی در استان خراسان جنوبی با دستگاه‌های بافندگی پدالی بافته می‌شود و ابزارهای مورد نیاز یک کارگاه عموما چوبی هستند و به صورت کاملا سنتی تولید می‌شوند.

پنبه مله دارای قدمت کاشت بیش از ۳۰۰ سال در منطقه خوسف خراسان جنوبی است، کشت این رقم به صورت بوته‌های پراکنده بسیار اندک و در بین پنبه‌های سفید محلی بوده است.

پس از چندبرگی شدن حدود یک ماه الی یک ماه‌ونیم آبیاری را قطع تا ریشه گیاه مستحکم و قوی شود بعد به فاصله ده روز یکبار آبیاری و از زمان باز شدن غوزه‌ها فواصل آبیاری را افزایش و در مرحله شروع رسیدگی غوزه‌ها آبیاری را قطع می‌کردند.

این رقم محلی انحصاری منطقه خوسف در خراسان جنوبی است  و در هیچ منطقه‌ای از ایران تا کنون گزارش نشده است.

خرده مالکی و خام فروشی؛ دو زخم قدیمی کشاورزی خراسان‌جنوبی

کشت گیاه مورینگا برای نخستین بار در زرآباد کنارک

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
جدیدترین نوشته‌‌ها
چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

خبرهای کشاورزی شماره 100

خبرهای کشاورزی شماره 100

استخراج روغن - آماده‌سازی دانه‌های روغنی

آماده‌سازی دانه‌های روغنی برای استخراج روغن

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم