داستان چرخه‌ی افزایش قیمت لاستیک و کاشت درخت لاستیک

5/5 - (2 امتیاز)
درخت لاستیک

لاستیک طبیعی از درختان لاستیک به دست می‌آید که حدود 90 درصد از آن، از آب‌و‌هوای گرم آسیای جنوب شرقی، به ویژه تایلند و اندونزی تامین می‌شود.

لاستیک یک ماده خام حیاتی در ایالات متحده آمریکا است که تنها در مارس 2021، این کشور ، 140 میلیون دلار لاستیک طبیعی خام برای ایجاد لاستیک هواپیما، لاستیک اتومبیل، زیره کفش، نوار لاستیکی و محصولاتی چون دستکش و ماسک وارد کرد.

لاستیک معمولاً توسط مزارع خانوادگی کوچک تولید می‌شود که دارای چند هکتار زمین برای کشت و بهره‌برداری هستند. قیمت لاستیک چرخه‌ای است، به این معنی که در پاسخ به عوامل مختلف در بازار بالا و پایین می‌شود. وقتی قیمت ها بالا هستند، انگیزه‌ای برای کاشت درختان لاستیک وجود دارد و وقتی قیمت‌ها پایین هستند، انگیزه کمی برای کاشت و سرمایه‌گذاری در مزرعه خانوادگی درخت لاستیک وجود دارد.

با این حال، 4 تا 7 سال طول می‌کشد تا یک درخت لاستیک برای استخراج لاتکس بالغ شود. برای کاشت هزاران درخت 7 – 4 ساله، نیاز به فکر و برنامه‌ریزی است. گاهی اوقات مشخص می‌شود که 7– 4 سال پیش، درختان کافی کاشته نشده است و لاستیک با کمبود مواجه شده و باعث می‌شود تا قیمت‌ها افزایش یابد و کشاورزان ترغیب شوند تا وارد عمل شده و شروع به کاشت درخت لاستیک کنند.

این چرخه قیمت‌گذاری باعث می‌شود تا برخی از کارشناسان صنعت لاستیک به این نتیجه برسند که هرگونه کمبود آتی، دلیلی برای وحشت نیست و بازار، در ماه‌ها یا سال‌های بعدی، خود را اصلاح خواهد کرد.

فرایند تولید لاستیک

در چند سال اخیر، تغییرات آب‌و‌هوایی چون سونامی و طوفان منجر به سیل بزرگی در منطقه جنوب شرق آسیا شده و  بسیاری از محصولات را از بین برده است. تنوع ژنتیکی کمی در هر جمعیت محلی این درختان وجود دارد. این درختان نیز در مزارع تنها 8-6  فوت (183 سانتیمتر تا 244 سانتیمتر) از هم فاصله دارند و هر دوی این عوامل باعث می‌شود که آنها در برابر بیماری‌هایی مانند قارچ سوختگی برگ بسیار مستعد شوند و  بیماری می‌تواند کل محصول را از بین ببرد و کشاورزان را ملزم به کاشت درختان جدید کند که 4 تا 7 سال دیگر طول می‌کشد تا آماده بهره‌برداری شوند.

بسیاری از کسب‌و‌کارها و سازمان‌های دولتی آمریکا در مورد مسائل احتمالی در زنجیره‌ی تامین لاستیک، فعال و هوشیار هستند. چنانکه برخی از مشاغل برای ایجاد راه‌حل های پایدار جهت رشد لاستیک در ایالات متحده، از قاصدک‌ها که به طور طبیعی لاتکس تولید می‌کنند، استفاده می‌کنند. قاصدک‌ها را می‌توان چندین بار پرورش داد و نیازی به رشد آنها در آب‌و‌هوای گرم آسیای جنوب شرقی وجود ندارد.

لاستیک مصنوعی بر پایه روغن است و به درختان لاستیک وابسته نیست. محصولات مهمی که از لاستیک طبیعی استفاده می‌کنند لاستیک‌های خودرو و هواپیما هستند، لاستیک طبیعی دارای خواص منحصر به فردی است که آن را برای لاستیک‌ها و قطعات خودرو، حیاتی می‌کند. بزرگترین مصرف کننده لاستیک جهان، چین، است.

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

خبرهای کشاورزی شماره 102

بینی الکترونیکی

بینی الکترونیکی چیست؟

کیک کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم