ردپای اسپیرولینا در نوشیدنی‌ها و گوشت‌های گیاهی

5/5 - (3 امتیاز)
پودر اسپیرولینا

ریزجلبک‌ها می‌توانند رنگ طبیعی مطلوبی را ارائه دهند و در عین حال، بسیار پایدار و مغذی هستند و راه خود را به طیف گسترده‌ای از کاربردها پیدا می‌کنند. تولید رنگ آبی از پروتئین‌های آبی اسپیرولینا برای نوشیدنی‌های گرم و سرد، فعالیتی است که یک شرکت صنایع غذایی، آن را در پیش گرفته است.

ریزجلبک سبز آبی معروف به اسپیرولینا تقریباً در سراسر جهان وجود داشته و به طور طبیعی در مکان‌های مختلفی با نور خورشید و دی‌اکسید‌کربن رشد می‌کند و به عنوان منبع غذایی در سراسر جهان استفاده می‌شود.

بیشتر گونه های جلبک، دارای مزایای تغذیه‌ای هستند و اسپیرولینا یکی از بهترین مشخصات سلامتی را داراست.  اسپیرولینا مملو از پروتئین بوده و 75 درصد از جرم جلبک از مواد مغذی تشکیل شده است. اسپیرولینا، حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی بوده و با تقویت سیستم ایمنی، تسکین آلرژی و سلامت قلب مرتبط است.

شکل اولیه‌ی اسپیرولینا در ایالات متحده، پودر خشک‌شده‌ای بود که برای دهه‌ها نوآوری به خود ندیده بود و طعم تلخ و بوی ماهی داشت و این در حالی بود که در آن زمان، جلبک در اندونزی و آفریقا، به صورت تازه مصرف می‌شد.

این شرکت، با انجام فرایندهایی، مواد مغذی را حفظ می‌کند تا در هر دما یا سطح pH در دسترس باشد و طعم شور و تلخ غیراشتهاآور نیز از بین می‌رود تا چیزی بسیار دلپذیرتر از خود باقی بگذارد.

مشخصات طعم تلخ جلبک، بزرگترین مانع برای پذیرش آن در بین مردم است و عدم پایداری رنگ آبی و مشکلات حلالیت جلبک نیز دلایل بزرگ دیگری هستند که تا این ماده، بیشتر مورد استفاده قرار نگیرد.

حدود 20 درصد از هر قوطی نوشابه هلو، لیمو، نعناع و زنجبیل با ماده تجاری اسپیرولینا استخراج شده ساخته می‌شود که بین 2 تا 5 درصد آن، زیست توده اسپیرولینا است.

اسپیرولینا دو برابر وزن خود می‌تواند دی‌اکسید‌کربن دریافت کند و برای زباله‌های صنعتی فرآیند تولید و استخراج مواد مغذی این جلبک باید برنامه‌ریزی کرد و طرح داشت.

از اسپیرولینا برای تولید گوشت‌های گیاهی نیز استفاده می‌شود، این شرکت یک ماده هِم مشتق شده از اسپیرولینا را به ثبت رسانده است.

به گفته‌ی مدیرعامل این شرکت، تا پاییز امسال، این شرکت قادر خواهد بود تا فرمولاسیونی برای همبرگر گیاهی که 25 درصد اسپیرولینا دارد منتشر کند، به گفته‌ی آن‌ها، 100 سال پیش، هیچ‌کس نمی‌خواست میگو بخورد و امروزه میگو محبوب‌ترین غذای دریایی است.

در واقع، آنچه ما می‌خوریم دائماً در حال تغییر است و ریزجلبک‌ها مانند یک غذای کاملاً جدید و عجیب و غریب نیست که مردم با آن آشنا نباشند بلکه تاریخچه فرهنگی طولانی در مورد این نوع غذا وجود دارد.

البته آینده غذا پیچیده‌تر از آن چیزی است که فقط با پروتئین جایگزین حل شود چنانکه تمرکز محدود بر پروتئین‌های جایگزین، تصویر بزرگ را از دست می‌‌دهد.

کارشناسان اعتقاد دارند نباید اجازه داد که بیگ فود با تسلط بر سیستم غذایی فعلی و سرمایه‌گذاری‌های عمیق در رشد شرکت‌های پروتئین جایگزین، دستور کار را تعیین کند.

پایداری یکی از کلیدواژه‌های بزرگ‌تر در تجارت مواد غذایی در حال حاضر است به طوری که اکثر شرکت‌ها برنامه‌های دقیقی را درباره چگونگی کاهش زباله و آلودگی منتشر می‌کنند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

خبرهای کشاورزی شماره 102

بینی الکترونیکی

بینی الکترونیکی چیست؟

کیک کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم