روز جهانی زنبورعسل و مروری بر تولید عسل در ترکیه

امتیاز دهید
پرورش زنبورعسل در ترکیه

از سال 2017، 20 می توسط سازمان ملل به عنوان روز جهانی زنبورعسل در تلاشی برای به رسمیت شناختن و تجلیل از نقش زنبورها و سایر گرده افشان ها برای اکوسیستم نامگذاری شده است.

این تاریخ مصادف با سالروز تولد زنبوردار اسلوونیایی «آنتون جانسا» است که پیشگام تکنیک‌های مدرن زنبورداری است.

به گزارش دیلی صباح، اسلوونی همچنین کشوری است که از سازمان ملل درخواست کرد تا این روز رسمی را برای جشن زنبورعسل و سایر گرده‌افشان‌ها مانند پروانه‌ها، خفاش‌ها و مرغ مگس خوار که برای اکوسیستم جهان بسیار مهم هستند، اما به طور فزاینده‌ای در معرض تهدید فعالیت‌های انسانی قرار دارند، اعلام کند.

گرده افشانی فرآیندی اساسی برای بقای اکوسیستم‌های ما است، زیرا نزدیک به 90 درصد از گونه‌های گیاهی گل‌دار وحشی، 75 درصد محصولات غذایی جهان و 35 درصد از زمین‌های کشاورزی جهان به گرده‌افشان‌ها وابسته است.

عسل خوش شانس ترکیه

در ترکیه، عسل همیشه یک کالای گرانبها بوده است که سابقه هزاران سال را در بر می‌گیرد، همانطور که از سکه‌های زنبور عسل یافت شده در مکان باستانی افسس و ذکر این محصول در حماسه هومر «ایلیاد» مشهود است.

هر پیاده روی در جنگل یا نگاهی پانوراما به تپه های دست نخورده طبیعت، شواهد کافی از محبوبیت حرفه زنبورداری را از طریق دیدن جعبه‌های کندوهای رنگ روشن و در نتیجه فراوانی این طلای مایع برای ترک‌ها فراهم می‌کند.

عسل در سنت آشپزی ترکیه

عسل که به دلیل نقشش در آشپزی و اهداف دارویی آن بسیار مورد احترام است، مطمئناً در اینجا در ترکیه دارایی ارزشمندی است و بیشتر خانواده ها آن را در اختیار خواهند داشت.

اغلب به عنوان یکی از مواد ثابت صبحانه ترکی مصرف می‌شود، اغلب با کره یا حتی بهتر خامه گاومیش (که به آن کایماک گفته می شود) ترکیب می‌شود و به طور فراوان روی نان‌های تازه پخته شده پخش می‌شود.

تولید عسل ترکیه

کمتر از 25 نوع عسل ثبت شده جغرافیایی در ترکیه وجود دارد، که همچنین دارای نزدیک به 9 میلیون کندو در حال فعالیت است که توسط موسسه آمار ترکیه (TurkStat) در سال 2022 مشخص شده است و در نقشه ویژه عسل این کشور تهیه شده توسط وزارت ترکیه فهرست شده است.

میانگین سالانه عسل تولید شده در هر کندو 12.8 کیلوگرم (حدود 28 پوند) است، در حالی که ترکیه سالانه نزدیک به 115000 تن تولید می‌کند.

استان موغلا با نزدیک به 1 میلیون کندو، بیشترین تعداد کندو را در خود جای داده است، آدانا بهترین ارزش را برای هر کندو تولید می کند که هر کندو به طور متوسط 25.6 کیلوگرم تولید می‌کند.

پس از آن، استان چاناکاله با میانگین 24.2 کیلوگرم و سیواس با 18.8 کیلوگرم قرار دارند. بنابراین، جای تعجب نیست که آدانا بالاترین میزان عسل را در کشور تولید می‌کند.

ترکیه با 92 درصد، بالاترین میزان عسل کاج را در جهان تولید می کند، در حالی که رایج‌ترین نوع عسل در داخل کشور بدون شک عسل گل به زبان ترکی “çiçek balı” است.

ترکیه همچنین با ثبت رکوردهای جهانی گینس در سال 2021، گرانترین عسل جهان را تولید می‌کند و عسل قنطورس را با قیمتی بیش از 11000 دلار در هر کیلوگرم به عنوان با ارزش‌ترین نوع عسل جهان معرفی می‌کند.

این عسل دارویی در منطقه‌ای خالی از سکنه در ساحل دریای سیاه سیله و در غارهایی که در ارتفاع تقریبی 2000 تا 3000 متری از سطح دریا قرار دارند و تنها با تلاش صخره‌نوردان ماهر که معمولاً فقط می‌توانند 10 تا 15 کیلوگرم را استخراج کنند، تولید می‌شود.

روز جهانی زنبور عسل مبارک

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم