اقدامات ترکیه بر آگاهی بخشی اهمیت گرده‌ افشان‌ ها

امتیاز دهید
اهمیت گرده افشان ها - یک زنبورعسل بر روی گل

وزارت کشاورزی ترکیه، یک برنامه اقدام بلندپروازانه را برای تقویت تلاش‌های تحقیق و توسعه متمرکز بر حشرات گرده افشان و در عین حال افزایش آگاهی دانش‌آموزان پیش‌دبستانی و دبیرستان از طریق افزایش برنامه درسی ارائه کرده است.

در قلب این ابتکار، «راهبرد و برنامه اقدام ملی حفاظت از گرده افشان»، نقشه راه جامعی است که برای شناسایی و حفاظت از گونه‌های گرده افشان در گیاهان و جانوران غنی کشور طراحی شده است.

ترکیه که به دلیل تولیدات کشاورزی قوی و اکوسیستم های متنوع خود شناخته شده است، با به حداقل رساندن اثرات نامطلوب تغییرات آب‌و‌هوایی بر گونه‌های گیاهی حیاتی، که به عنوان منبع غذایی اولیه و همچنین گرده‌افشان‌هایی که تنوع زیستی را زیربنایند، از این طرح سود می‌برد.

گرده‌افشان‌ها نقش اساسی در تکثیر گیاهان گلدار ایفا می‌کنند که به طور قابل توجهی به حیات زمینی کمک می‌کند.

در حالی که زنبورهای عسل شناخته‌شده‌ترین گرده‌افشان هستند، طیفی از گونه‌های دیگر، از جمله زنبورها، زنبورهای منفرد، مگس‌های گل، پروانه‌ها و برخی سوسک‌ها نیز نقش اساسی در این اکوسیستم دارند.

از 115 محصول غذایی که به طور گسترده تولید و مصرف می‌شود، 87 مورد به گرده افشان ها بستگی دارد. ارزش اقتصادی جهانی منتسب به سهم گرده‌افشان‌ها از 235 تا 577 میلیارد دلار متغیر است.

در چارچوب برنامه اقدام، چندین استراتژی کلیدی اجرا خواهد شد:

فهرست تنوع گرده افشان: فهرستی جامع از گونه‌های گرده افشان ایجاد خواهد شد و محدودیت‌های توزیع آن‌ها برای نظارت بر تغییرات گونه‌ها و تنوع ژنتیکی، به ویژه در واکنش به تغییرات آب‌و‌هوایی، تعیین خواهد شد.

اکوسیستم‌های حفاظت شده: اکوسیستم‌های حیاتی برای گرده‌افشان‌ها با تمرکز بر نظارت بر شاخص‌های تنوع زیستی در مناطق حفاظت شده گنجانده می‌شوند.

شناسایی و حفاظت از گونه‌ها: گونه‌های گرده افشان با اهمیت برای غذا، کشاورزی و دام شناسایی و محافظت خواهند شد تا فشارها و تهدیدات موجود برای تنوع گرده‌افشان کاهش یابد.

توسعه لانه مصنوعی: تلاش‌های تحقیق و توسعه برای ترویج استفاده از لانه‌های مصنوعی در کشاورزی تشدید خواهد شد و از تأثیر مثبت گونه‌های خاص بر بهره‌وری کشاورزی استفاده می‌شود.

کمپین ملی آگاهی: یک کمپین سراسری برای افزایش آگاهی و دانش در مورد گرده‌افشان‌ها راه‌اندازی خواهد شد. برنامه درسی از آموزش پیش دبستانی تا دبیرستان با محتوای مربوط به گرده‌افشانی و گرده افشان ها غنی خواهد شد همچنین مجموعه‌ای از رویدادها و برنامه‌های آموزشی برای کشاورزان سازماندهی خواهد شد.

این طرح رویایی بر تعهد به مراقبت از محیط زیست و حفظ منابع غذایی حیاتی و حفاظت از تنوع زیستی در مواجهه با چالش‌های تغییرات آب و هوایی تاکید دارد.

روز جهانی زنبور عسل مبارک

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم