روندها و ترندهای پیش روی صنعت غذا

امتیاز دهید
صنعت غذا

روندهای مختلفی در صنعت غذا در حال روی دادن است چنانکه مواد غذایی بیش از هر زمان دیگری در سراسر مرزها مبادله می‌شود و کسب‌وکارها تشنه‌ی رشد هستند.

مجموعه‌های صنایع غذایی به دنبال افزایش درآمد در بازارهای خارجی هستند و در مواجهه با حاشیه‌های بسیار کم، شرکت‌ها از تامین‌کنندگان کم‌هزینه در سراسر جهان منابع خود را تامین می‌کنند.

جهانی شدن خطرات ایمنی و کیفیت مواد غذایی را افزایش می‌دهد و قابلیت ردیابی و کنترل زنجیره تامین را چالش برانگیزتر می‌کند از این رو و با توجه به این موضوع، می‌توان به مواردی به عنوان روندهای پیش روی صنعت غذا اشاره کرد و نام برد.

ادغام زنجیره تامین

از آنجایی که تجارت جهانی مواد غذایی مشمول مقررات بیشتری می‌شود، شرکت‌های مواد غذایی، میلیون‌ها دلار را برای یکپارچه‌سازی زنجیره تامین خود برای بهبود ایمنی و قابلیت ردیابی هزینه می‌کنند.

همزمان، دولت‌ها سیاست‌ها و اعلامیه‌های راهبردی را برای تشویق ادغام زنجیره‌های تامین برای کمک به بهبود، صادر می‌کنند.

رسوایی‌ها و افزایش نظارت

رسوایی‌های پرمخاطب ایمنی مواد غذایی و تقلب نگرانی‌های بهداشت عمومی را برانگیخته و به اعتماد به صنعت غذا و دولت‌ها در سراسر جهان آسیب می‌زند.

با فراگیرشدن رسانه‌های اجتماعی و افزایش علاقه عمومی، یک اشتباه واحد در کنترل کیفیت می‌تواند به سرعت به رسوایی تبدیل شده که به تیتر اخبار بین‌المللی تبدیل شود.

افزایش استانداردهای نظارتی

دولت‌ها، به‌ویژه چین و ایالات متحده، مقررات سخت‌گیرانه‌تر و پیچیده‌تری را برای استانداردهای کیفیت، نظارت و تحریم‌ها اتخاذ می‌کنند.

این باعث ایجاد ریسک تطابق بی‌سابقه و هزینه‌های اضافی برای شرکت‌هایی با عملیات، تامین‌کنندگان یا مشتریان در حوزه‌های قضایی متعدد می‌شود.

تغییر قدرت اقتصادی جهانی

رشد اقتصادهای آسیا، به ویژه چین و هند، بازارهای مصرفی جدید عظیمی را ایجاد می‌کند. چنانکه پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2030، قدرت خرید اقتصادهای E7 از G7 پیشی بگیرد.

پیشرفت‌های فنی و علمی

پیشرفت‌های علمی، توانایی صنایع غذایی را در تشخیص خطرات و شناسایی خطرات افزایش می‌دهد. فناوری‌های جدید مانند نقشه‌برداری GPS در مزرعه و برچسب‌گذاری DNA اکنون از نظر تجاری قابل دوام هستند.

همراه با تجزیه و تحلیل داده‌ها، این فناوری‌ها می‌توانند کنترل‌های سخت‌تری را در طول کل زنجیره تامین فعال کنند که کیفیت و کارایی را بهبود می‌بخشد.

پیشرفت در قابلیت ردیابی، مسئولیت‌پذیری را افزایش می‌دهد و شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا فراخوان‌های سریع و هدفمند را اجرا کنند. قابلیت ردیابی همراه با رسانه‌های اجتماعی به مصرف‌کنندگان شفافیت بی‌سابقه‌ای در مورد منشاء و مواد تشکیل‌دهنده غذایشان می‌دهد.

تغییر تقاضای غذا

توسعه اقتصادی و رشد جمعیت باعث افزایش مصرف کلی غذا می‌شود، در حالی که طبقه متوسط رو به رشد خواستار کیفیت بهتر و تنوع بیشتر در صنعت غذا است.

قدرت خرید بیشتر منجر به افزایش قابل توجهی در مصرف محصولات پروتئینی با منابع فشرده شده است که پیامدهای قابل توجهی برای محیط زیست و کشاورزی دارد. تقاضا برای استانداردهای خاص مانند ارگانیک یا حلال نیز در حال افزایش است.

مصرف‌کنندگان توانمند

اینترنت به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا به حجم وسیعی از اطلاعات در مورد مواد غذایی و مسائل بهداشتی دسترسی داشته باشند.

در عین حال، رسانه‌های اجتماعی هر مصرف‌کننده را قادر می‌سازد تا نظرات خود را در مورد کیفیت و ایمنی محصولات غذایی به اشتراک بگذارد و مستند کند.

هر کسی می‌تواند با استفاده از متن، عکس و فیلم برای افشای مسائل و ایجاد یک رسوایی غذایی استفاده کند. در پاسخ، شرکت‌های مواد غذایی بیشتر در ارتباطات، مدیریت ریسک و برنامه‌ریزی واکنش به بحران سرمایه‌گذاری می‌کنند.

از انطباق تا مزیت رقابتی

شرکت‌های مواد غذایی در سطح جهانی استانداردهای داخلی را بسیار سخت‌گیرانه‌تر از استانداردهای قانونی تعیین می‌کنند. آن‌ها به جای رعایت الزامات ایمنی نظارتی، به دنبال کیفیت استثنایی هستند که آن‌ها را از رقبایشان متمایز می‌کند و باعث ایجاد اعتماد مصرف‌کننده و وفاداری به برند می‌شود.

رشد جمعیت و کمبود منابع

با رشد جمعیت و رونق، تولید محصولات کشاورزی باید 70 درصد افزایش یابد تا مردم جهان تا سال 2050 تغذیه کنند، اما مصرف منابع فعلی ما در حال حاضر ناپایدار است. دولت‌ها و شرکت‌ها از فن‌آوری‌های جدید، خرید شرکت‌ها و حتی روابط دیپلماتیک برای تضمین دسترسی به منابع آب، انرژی و زمین مورد نیاز برای تضمین منابع غذایی کافی در آینده استفاده می‌کنند.

علل توسعه‌نیافتگی ماشین‌ آلات صنعت غذایی کشور

بحران غذایی در کمین اسرائیل

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم