رویکرد جدید مصر به کشاورزی

5/5 - (1 امتیاز)
کشاورزی در مصر

ابتکاراتی با استفاده از فناوری‌های جدید برای کشاورزی به تازگی برای حمایت از کشاورزانی که با تأثیرات تغییرات آب و هوایی در مصر سروکار دارند، پدید آمده است.

گرمایش جهانی تولید مواد غذایی را محدود می‌کند زیرا زمین‌های کشاورزی در کشوری که 25 درصد نیروی کار در آن در کشاورزی مشغول به کار هستند نسبت به دماهای بالاتر و بارندگی‌های کمتر حساس‌تر می‌شوند.

خدمات جدید علاوه بر مشاوره در مورد آبیاری، کودها و نیازهای بازار، پیش‌بینی آب‌و‌هوا را نیز ارائه می‌دهد. اما این در حالی است که برخی به سرعت روش‌های جدید کشت را اتخاذ می‌کنند، برخی دیگر به سختی می‌توانند سنت‌های قدیمی هزاره‌ها را کنار بگذارند.

تکنولوژی یا سنت؟

در سال 2013، وزارت کشاورزی و احیای اراضی مصر (MALR) همراه با برنامه جهانی غذا با کمک مالی از صندوق انطباق، ساختن سیستم‌های امنیت غذایی انعطاف‌پذیر را به نفع منطقه جنوب مصر آغاز کردند.

این برنامه با یک برنامه تلفن همراه که در فروشگاه Play موجود است، کشاورزان مصر را به پیش‌بینی آب و هوا تا پنج روز مجهز می‌کند و دستورالعمل‌های آبیاری، کوددهی و سایر دستورالعمل‌های سازگاری با تغییرات آب و هوایی را بر اساس نوع محصول، مکان و تاریخ کشت صادر می‌کند.

تیم پروژه به اطراف روستاها می‌رود و برنامه و خدمات خود را به کشاورزان در مصر معرفی می‌کند.

«خالد العزاب» 53 ساله، صاحب زمینی به مساحت 1.03 هکتار در روستای البغدادی، در الاقصر، 700 کیلومتری جنوب قاهره، یکی از اولین افرادی بود که در روستای خود از این برنامه استفاده کرد.

العذاب می‌گوید: «همه ما در ابتدا شک داشتیم، اما اکنون نمی‌توانم زندگی خود را بدون سیستم آب و هوایی هشدار دهنده اولیه تصور کنم.»

او همچنین ادامه می‌دهد: «سال گذشته، یکی از همسایه‌ها موافقت کرد که نیمی از محصول خود را با استفاده از سویه سورگوم مقاوم در برابر آب و هوا که در این برنامه توصیه می‌شودو نیمی دیگر را با استفاده از نوع معمولی بکارد.

یک روز، یک ساعت پس از اینکه مزرعه او را آبیاری کردیم، نیمی از محصولش در اثر وزش باد غیرمنتظره از ریشه کنده شد. فقط سویه مقاوم در برابر آب و هوا زنده ماند.»

این پروژه هنوز از تردید بسیاری از کشاورزان رنج می‌برد. به گفته دکتر «علی حزین»، رئیس هیئت مدیره آژانس اجرایی پروژه‌های توسعه همه جانبه در وزارت کشاورزی، تاکنون در 55 روستا در پنج استان اسیوط، سوهاگ، قنا، الاقصر و اسوان فعالیت می‌کند.

این پروژه روستاییان را با روش‌های کشاورزی مدرن و سبز مانند کشت گندم در تراس، تسطیح لیزری زمین، برداشت ماشینی، علاوه بر آبیاری بهینه و با انرژی خورشیدی آشنا کرده است. اقدامات آن‌ها باعث صرفه جویی 20 تا 30 درصدی کشاورزان در مصرف آب شده است.

راه‌حل‌های هوشمند

پروژه سرمایه‌گذاری و معیشت کشاورزی پایدار (SAIL) که در مساحتی بالغ بر 900 فددان مصر فعالیت می‌کند، در سال 2016 توسط MALR با تأمین مالی صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی (IFAD) تأسیس شد.

این پروژه دارای سیستم هشدار اولیه آب و هوای خود است که اطلاعات را به زبانی ساده از طریق پیامک به کشاورزان مشترک ارائه می‌کند.

به پنج ایستگاه هواشناسی متکی است که داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و آن‌ها را با مدل‌های جهانی و منطقه‌ای برای تأیید آن اجرا می‌کنند و روندهای بلندمدت و کوتاه‌مدت را ترکیب می‌کنند تا از عدم وجود خطا اطمینان حاصل کنند.

غیرقابل پیش بینی بودن تغییرات آب و هوایی در کشاورزی در مصر می تواند منجر به خسارات اقتصادی بزرگ شود. اتفاقی که سال گذشته در مورد انبه افتاد [انبه که  در موج گرما چروکید] یک مثال است.

«تارک عبدالمونم»، مسئول محیط زیست منطقه‌ای و آب و هوا در IFAD، می‌گوید اگر کشاورزان این موضوع را زودتر می دانستند و دستورالعمل‌هایی برای مقابله با این وضعیت به آنها ارائه می‌شد، نتیجه متفاوت می‌شد.

این پروژه با افزایش آگاهی و ایجاد زیرساخت‌های گسترده، کشاورزی پایدار را به ساکنان مناطق روستایی معرفی می‌کند. این برنامه یک برنامه توسعه کامل با مشاوره رایگان در مورد کشت و بازاریابی مبتنی بر جامعه با استفاده از ون‌های یخچال‌دار برای انتقال محصولات به بازارهای محلی در روستاهای مجاور ارائه می‌دهد.

اما SAIL هنوز فقط برای تعداد کمی از کشاورزان در سطح ملی در دسترس است و برای گسترش به منابع بیشتری نیاز دارد.

SAIL به عنوان بخشی از کار خود برای حمایت از شرکت کنندگان در این پروژه، کمک‌های بلاعوض را برای زنان در مناطق روستایی ارائه می‌دهد تا آموزش و بودجه را برای راه اندازی مشاغل کوچک به منظور داشتن درآمد متنوع‌تر دریافت کنند.

«راشا سالم»، 37 ساله، یکی از شرکت‌کنندگانی است که کمک هزینه دریافت کرده است. او در میتوبوس، کفر الشیخ، روستایی فقیر در حدود 130 کیلومتری شمال قاهره، مصر زندگی می‌کند.

«مردم اینجا به حاشیه رانده شده‌اند و بیشتر ما چیزی نداریم. آنها [Sail] یک بار به روستا آمدند و وضعیت آن را دیدند و ما را بیشتر شناختند.»

او می‌گوید:

«اکنون کل دهکده به هر طریقی از این برنامه استفاده می‌کند. همه در گروه‌های واتس‌آپ هستند تا اطلاعات حاصل از آن را به اشتراک بگذارند، حتی کسانی که شرکت نمی‌کنند. این بر زندگی همه افراد جامعه ما تأثیر گذاشته است.»

سالم برای کمک مالی از SAIL درخواست داد و بودجه برای یک تجارت زنبورداری دریافت کرد.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سعید
سعید
27 آذر 1402 9:07 ب.ظ

سلام و خدا قوت
لطفا مطالب بیشتری از توسعه کشاورزی مصر و دیگر کشور های آفریقایی در سایت بارگذاری کنید و با آمار و ارقام این پیشرفت ها را نمود دهید.
ممنون از مطالب خوبتون

دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم