صنعت کشاورزی در عمان

3.2/5 - (4 امتیاز)
صنعت کشاورزی در عمان

آب و هوای خشک و کمبود آب از عوامل اصلی بازدارنده کشت محصولات در عمان هستند. مساحت زمین‌های زراعی به 5.2 درصد از کل اراضی 1.6 میلیون هکتاری محدود می‌شود که به 150000 زمین تقسیم شده است  و نزدیک به 80 درصد آن‌ها را زمین‌های کوچک تشکیل می‌دهند که گزینه‌های مکانیزاسیون کارآمد را محدود می‌کند.

20 درصد مزارع بزرگ 29.4 درصد از سطح زمین قابل کشت را پوشش می‌دهند و در نتیجه دارای بالاترین شاخص مکانیزاسیون هستند. با این وجود، عمان، پتانسیل‌هایی را برای تولید محصولات کشاورزی با پذیرش فناوری‌های مدرن نشان داده است.

با این حال، مزارع متوسط و بزرگ هر چند از نظر تعداد اندک هستند و از ماشین‌آلات و تکنولوژی به خوبی استفاده می کنند. روند رو به رشد کشاورزان در حال حرکت به سمت کشاورزی با محیط کنترل شده در عمان از جمله سیستم‌های هیدروپونیک و آکواپونیک با محصولات با ارزش بالا وجود دارد.

پتانسیل مکانیزاسیون در عمان در زمینه‌های وسیع‌تری مانند ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز برای محصولات زراعی و گلخانه‌ها، تجهیزات آبیاری دقیق، تجهیزات تصفیه آب و نمک‌زدایی و تجهیزات جانبی و غیره که نیاز به راندمان و ظرفیت بالاتر دارند، مثبت است.

یکی دیگر از نیازهای مهم و اولویت دار در کشور، توسعه مهارت‌های بومی در تولید، نگهداری و تامین خدمات این ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز با هزینه‌های مناسب است. سرمایه‌گذاری دولت در توسعه مهارت‌ها در دانشگاه‌های محلی، دانشکده‌های فنی و موسسات آموزش حرفه‌ای ضروری است.

با توجه به اینکه کشاورزی و شیلات بخش مرکزی اقتصاد و جامعه سلطان نشین عمان را تشکیل می دهند، مجموعه وسیعی از طرح‌ها و برنامه‌ها متمرکز بر امنیت و پایداری غذا است.

حتی در شرایطی که اکثر بخش‌ها پس از شیوع همه‌گیری کووید-19، شاهد کاهش رشد بودند، کشاورزی و شیلات در مجموع رشد قابل‌توجهی 9.8 درصدی را نشان دادند و تا پایان سپتامبر 2020 به 571 میلیون RO رسیدند.

حمایت از محصولات لبنی نوآورانه با حمایت دولت، پروژه‌های گوشت و طیور به تقویت تولید و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری ادامه می‌دهند، در حالی که بخش‌های خاص مانند کشاورزی ارگانیک به مقررات قوی‌تری نیاز دارند.

تولید مواد غذایی از بخش های کشاورزی، شیلات و دام از 1.7 میلیون تن در سال 2011 به 3.9 میلیون تن در سال 2019 افزایش یافت. در نتیجه، سهم کل بخش‌های کشاورزی و شیلات در کل مصرف مواد غذایی در سال 2019 به 53 درصد در مقایسه با 36 درصد در سال 2011 رسید.

تعدادی از برنامه‌های جدید برای سرمایه‌گذاری از پتانسیل افراد و خانواده‌ها، مشارکت دادن آنها در فرآیند توسعه و توانمندسازی برای تبدیل شدن به مولد است.

بر اساس استراتژی کشاورزی پایدار و توسعه روستایی تا سال 2040، ترکیبی از اصلاحات سیاست‌های اولویت‌دار و سرمایه‌گذاری‌های هدفمند برای ایجاد چارچوبی مناسب‌تر و ارتقای کیفیت ارائه خدمات عمومی در نظر گرفته شده است.

در این بیانیه آمده است: «این به نوبه خود، مشارکت فعال‌تر سرمایه‌گذاران خصوصی را ممکن می‌سازد و در عین حال پایداری بلندمدت را تضمین می‌کند».

هدف این استراتژی، افزایش بهره‌وری آب و ارزش کلی تولید کشور از طریق کشت محصولات با ارزش بالا، معرفی گسترده روش‌های خوب کشاورزی، به حداقل رساندن تلفات و ارزش افزوده از طریق بسته‌بندی و فرآوری، تمایز، برندسازی و غیره است.

سلطان‌نشین عمان در حال پیشبرد برنامه‌های توسعه در همه بخش‌ها است تا مسیرهای جدیدی را برای رشد باز کند.

اولویت‌های سرمایه‌گذاری شامل ایجاد زیرساخت‌های پس از برداشت در مناطق تولیدی کلیدی مانند البطینه و حمایت از کشاورزان برای تامین این امکانات با استانداردهای کیفی مورد نیاز است.

سلطان‌نشین عمان در تلاش است تا زمین‌های کشاورزی خود را حفظ کند و به کارگران بخش کشاورزی اجازه دهد در روستاهای خود ساکن شوند. آنها به پایداری این بخش کمک می‌کنند، بهره‌وری آن را ارتقا می‌دهند و در دستیابی به امنیت غذایی نقش دارند و از محیط زیست عمان در برابر تغییر و زوال محافظت می‌کنند.

کشاورزی در کانتینر

هدف این استراتژی نیز افزودن ارزش به تولید دام و کاهش تعداد آن به سطوح پایدار بدون به خطر انداختن محیط زیست است. اولویت‌های سرمایه‌گذاری شامل ایجاد سیستم‌های جمع‌آوری شیر به منظور تقویت پایه مواد خام صنایع لبنی ملی است. همچنین تأمین بهداشت حیوانات (مانند آزمایشگاه‌های تشخیصی) و زیرساخت‌های زنجیره سرد (مانند کشتارگاه‌های تعاونی‌های طیور، کامیون‌های سردخانه) و احیای مراتع در منطقه صلاله از دیگر فعالیت‌ها به شمار می‌آید.

در نوامبر سال گذشته، به گزارش یونهاپ، اعلام شد که تولیدکننده عمده تنقلات و نودل فوری در کره جنوبی، یک سیستم مزرعه هوشمند را به عمان صادر خواهد کرد.

طبق این گزارش، دولت عمان تصمیم گرفته است دو واحد کانتینر مزرعه هوشمند به ارزش 200 هزار دلار ساخت شرکت نونگشیم خریداری کند.

جعبه‌های 40 فوتی در مجموع 165 متر مربع زمین کشت را فراهم می‌کنند، جعبه‌ها دارای سیستم های داخلی هستند که به طور خودکار محیط را از لحاظ دما، رطوبت، سطح اکسیژن و میزان نور تنظیم می‌کنند.

در این گزارش به نقل از یک مقام نانگشیم آمده است: «تقاضای فزاینده‌ای برای مزارع هوشمند به سبک کارخانه‌ در خاورمیانه وجود دارد.»

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم