تفاوت تیم‌سازی پویا با تیم‌های سنتی

امتیاز دهید
تیم سازی پویا

تیم‌سازی پویا فرآیند کار در گروه‌هایی است که دارای عضویت روان هستند – به این معنی که ممکن است نیاز داشته باشند در لحظه‌ای در صنایع، کارکردها، مناطق زمانی و زبان‌ها بدون آمادگی مناسب گرد هم آیند تا شرایط و وظایف همیشه در حال تغییر را هدایت کنند.

پروفسور مدرسه بازرگانی هاروارد و رئیس دانشکده CLIMB، «امی ادموندسون»، تفاوت بین تیم‌های سنتی و پویا را چنین توضیح می‌دهد:

«به یک ویزیت معمول دندانپزشکی فکر کنید. تیم دندانپزشکی که احتمالاً سال‌ها به آنجا برای درمان می‌رفتید، آماده مراقبت از دندان‌های شما هستند، آن‌ها با هم تمرین کرده‌اند و می‌توانند با مهارت و تخصص به طور مؤثر وظایف خود را انجام می‌دهند.

حالا تصور کنید در حال بازدید از بوستون هستید و روی یخ می‌لغزید و دندانتان می‌شکند. شما به اورژانس (ER) منتقل شدید. بیمارستانی که از شما مراقبت می‌کند 24 ساعته باز است و پزشکان، کارکنان و پرستاران در شیفت‌های کاری چرخش دارند و در تیم‌های مختلف و بر روی بیماران مختلف کار می‌کنند. شما با مجموعه‌ای از چالش‌های منحصربه‌فرد و پیچیده به اورژانس می‌روید که با بیمار قبل از شما و بیمار بعد از شما تفاوت قابل‌توجهی دارد.

از آنجایی که امروزه تیم‌های تجاری کمتر شبیه «تیم دندانپزشکی» سنتی و بیشتر شبیه «تیم اتاق اورژانس» پویا شده‌اند، توانایی کارآمد و انعطاف‌پذیر برای حل هر چالشی که پیش می‌آید اهمیت فزاینده‌ای دارد.»

چرا تیم‌سازی پویا مهم است؟

نیاز به تیم‌سازی پویا نتیجه مستقیم فعالیت در چیزی است که ادمونسون آن را «دنیای VUCA» می‌نامد که مخفف موارد زیر هستند:

  • فرار: تغییرات سریع، فراز و نشیب
  • نامشخص: ناتوانی در پیش‌بینی رویدادهای آینده یا ارزش‌های اجتماعی
  • پیچیده: پیوستگی فزاینده جهان
  • مبهم: عدم اطمینان از معانی رویدادها و سیگنال‌ها

حال چرا در مورد جهان این اعتقاد وجود دارد که بی‌ثبات‌تر، نامطمئن‌تر، پیچیده‌تر و مبهم‌تر است؟ می‌تواند به عوامل زیر بستگی داشته باشد:

  • عواملی چون پیشرفت‌های تکنولوژیکی در ارتباطات که به اطلاعات اجازه می‌دهد به سرعت در مقیاس پخش شوند.
  • پیشرفت‌های حمل‌و‌نقل که مردم و کالاها را قادر می‌سازد سریع‌تر و دورتر از همیشه سفر کنند
  • ماهیت جهانی کسب‌و‌کار و اینکه چگونه زنجیره‌های تامین و بازارهای سرمایه به هم پیوسته شده‌اند

در دنیای VUCA، سبک‌های مدیریتی باید تغییر کند تا نوآوری، انعطاف‌پذیری و همکاری مورد نیاز برای رسیدن به اهداف تقویت شود.

به قول ادمونسون، کار در بیش از 100 سال گذشته تغییر کرده است، اما آن طرز فکر دوران صنعتی دوام آورده است. به جاهایی سرازیر می‌شود که به آن تعلق ندارد و کارمندان خط مقدم را تشویق می‌کند که سرشان را پایین نگه دارند، سوالی مطرح نکنند و از دستورات پیروی کنند.

مدیریت سنتی نیازمند کنترل و فرمول‌های قابل تکرار برای رسیدن به اهداف است، در حالی که مدیریت مدرن، نیازمند آزمایش، تنوع و خلاقیت است.

بنابراین حرکت از مدیریت سنتی به مدیریت در دنیای VUCA نیازمند اتخاذ یک طرز فکر جدید است و دنیای امروز به تیمی متقابل و پویا نیاز دارد.

عوامل کلیدی تیم‌های پویا

هنگام تیم‌سازی پویا برای مقابله با چالش‌های جدید و غیرمنتظره، اولین فکر شما ممکن است جمع‌آوری متخصصان برتر در زمینه خود باشد. با این حال، ایجاد یک تیم با سطوح بالایی از تنوع، پایه و اساس یک تیم قوی و پویا است.

عواملی که در ساخت یک تیم متنوع باید در نظر گرفته شوند شامل پیشینه و تربیت؛ تخصص و مهارت؛ هویت از جمله نژاد، جنسیت و گرایش جنسی؛ فرهنگ و ملیت باشد، یکی از نمونه‌های اعمال نفوذ تنوع برای تشکیل تیم‌های پویا، شبکه Freedom Team در ماساچوست است.

طیف متنوعی از مهارت‌ها و دیدگاه‌های هر تیم به آن‌ها این امکان را می‌دهد که در صورت بروز سناریوهای غیرمنتظره در جوامع‌شان با هم کار کنند.

ایمنی روانی

ایمنی روانی یک پدیده گروهی است که امکان ریسک‌پذیری بین فردی را در یک تیم فراهم می‌کند و جرقه می‌دهد و اعضای گروه را تشویق می‌کند تا بدون ترس از عواقب منفی، نظرات خود را ارائه دهند، ایده‌ها را پیشنهاد کنند، سؤال بپرسند، نگرانی‌های خود را مطرح کنند، صحبت کنند و اشتباهات را بپذیرند.

در حالی که تنوع، اولین گام در ایجاد تیم‌های پویا است، اما به تنهایی موفقیت را تضمین نمی‌کند. در واقع، بدون ایمنی روانی، تیم‌های مختلف در مقایسه با همتایان همگن خود عملکرد ضعیفی دارند.

سبک رهبری فراگیر

اگر یک تیم متنوع ایجاد کرده‌اید و محیطی از امنیت روانی برقرار شده است، قدم بعدی این است که اطمینان حاصل کنید که به طور فراگیر رهبری می‌کنید.

رهبری فراگیر، توانایی رهبری یک تیم متنوع و پویا به روشی است که آن‌ها را در ارائه راه‌حل توانمند، تشویق و مشارکت دهد. تیم شما نه تنها برای به اشتراک گذاشتن ایده‌های خود احساس امنیت می‌کند (ایمنی روانی)، بلکه باید برای موفقیت پروژه‌ها ارزش قائل شود و سرمایه‌گذاری کند.

 فرآیندها و اقدامات عمدی

در نهایت، زمانی که تیم‌های پویا را رهبری می‌کنید، باید عمداً فرآیندهایی ایجاد کنید که به شما امکان می‌دهد چالش‌های غیرمنتظره را درک کنید و تیم خود را برای موفقیت سازماندهی کنید.

فرآیندها مراحل تکرار شونده‌ای هستند که به ساده‌سازی و نظم بخشیدن به موقعیت‌های آشفته کمک می‌کنند و تمرین‌ها اقدامات و طرز فکری هستند که شما برای کار به سمت یک هدف به کار می‌گیرید.

باشگاه توسکانو، مرکز نوآوری کشاورزی

در مورد ضریب نجابت چه می‌دانید؟

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم