مهاجرت استارت‌آپ‌ها مانند فرار مغزها شده است

امتیاز دهید
مهاجرت استارتاپ ها

معاون حمایت و پشتیبانی فناوری پارک علم و فناوری خراسان از مهاجرت استارتاپ ها و هجرت این افراد کارآفرین و علمی خبر داد.

اکبر امینی با اشاره به پدیده فرار استارت‌آپ‌ها گفت: «این مساله چندین برابر بدتر از فرار مغزها است زیرا طی آن شاهد خروج یک تیم موفق و یک نوع ثروت از کشور هستیم. اگر این افراد در حال حاضر در ایران بودند، هیچ کاره می‌شدند. ایده این افراد و فناوری آن مناسب با بازار ایران نبود و به دلیل نداشتن ظرفیت صادراتی خوب در سال‌های اخیر از این کشور رفتند.»

به گزارش ایسنا، وی صبح دیروز در رویداد ارائه توانمندی در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی در صنایع معدنی و فلزی که در پارک علم و فناوری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: «پارک‌های علم و فناوری از سال ۱۳۸۰ و در راستای برنامه چهارم توسعه گسترش یافت. پارک خراسان نیز جزو اولین پارک‌هایی بود که در همان سال از شورای گسترش وزارت علوم مجوز فعالیت گرفت و از سال ۸۱ رسما افتتاح شد.»

امینی افزود: «نزدیک به ۲۰ سال از فعالیت این پارک می‌گذرد. در این سال‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور زیادی به پارک آمده و رفته‌اند. پارک دارای یک فضای پویا بوده و شرکت‌های مختلف در بازه‌های زمانی کوتاه و طولانی مدت در آن مستقر می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان این است که از آنجایی که فکر، ایده و خلاقیت متعلق به خود آن‌هاست، بازار نیز در اختیار آن‌ها قرار دارد. ایده‌ها همگی ناب و خوب است.

البته عده‌ای که دارای شخصیت ریسک پذیر نیستند، ممکن است در این مسیر موفق نشوند. البته مشکلات دیگری مانند نبود بازار کار محصول در کشور و نداشتن اتحاد تیمی نیز ممکن است سد راه موفقیت یک شرکت باشد.»

امینی ادامه داد: «اپلیکیشن «نشان» حدودا ۱۷ سال پیش توسط دانشجویان دانشگاه فردوسی و از طریق ایجاد یک سایت راه‌اندازی شد. این دانشجویان در ابتدا در حوزه نقشه برداری ورود پیدا کردند و این پروژه بهانه‌ای شد تا نرم‌افزار نشان ایجاد شود.

این اپلیکیشن تا امروز به عنوان یک استارت‌آپ موفق در سطح کشور شناخته می‌شود. شرکت دیگری نیز راه‌اندازی شد که به بهانه کار دانشجویی به نیروگاه خیام در نیشابور ورود پیدا کرد و بعد از تعمیر کارت‌های الکترونیکی، به یک شرکت بزرگ تبدیل شد.

مدیر عامل این شرکت با ریسکی بزرگ با اعتماد کردن به دستاورد جوانان باعث شد تا امروز شاهد شرکت نیروگاهی «آهار شرق» باشیم که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نیروگاهی در سطح دنیا محسوب می‌شود. تمام این اتفاقات که بعضا غیر قابل باور است، در پارک‌های علم و فناوری کشور رخ داده است.»

معاون حمایت و پشتیبانی فناوری پارک علم و فناوری خراسان رضوی با اشاره به فعالیت پردیس‌های پارک علم و فناوری در شهرهای کوچک‌تر خراسان رضوی بیان کرد: «حدودا ۳۸۰ ‪ شرکت مستقر در حوزه‌های مختلف فنی مهندسی، پزشکی، صنایع خلاق و صنایع کشاورزی در این پارک در حال فعالیت است. یکی از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های مشهد در حوزه فنی و مهندسی است.

مشهد و خراسان یک قطب قطعه‌سازی، خصوصا در صنعت خودرو، محسوب می‌شود. خراسان رضوی در حوزه قطعه سازی در کشور حداقل جزو سه رده اول است. دانش رسوب کرده در مشهد و وجود واحدهای کوچک و بزرگ در آن باعث ایجاد شرکت‌های  دانش بنیان خیلی خوب شده است.»

وی با اشاره به اینکه در حوزه نفت، گاز و انرژی، پارک اول کشور، پارک علم و فناوری خراسان است، تصریح کرد: «تعداد محصولات فناور موجود در شرکت‌های ما و مبلغ مالی این شرکت‌ها حداقل ۴ برابر سایر پارک‌هاست.

یکی از دلایل اصلی آن وجود پالایشگاه خانگیران و مدیران ریسک‌پذیر آن است. از ۳ سال گذشته هدف‌گذاری مهمی را در زمینه تقویت اکوسیستم فناوری در استان در بخش صنایع معدنی و فلزی تعیین کردیم. در پارک علم و فناوری شرکت‌ها به صورت خودکار متولی جریان‌ها خواهند شد.

طرح پژوهشی که منجر به محصول، کاربرد و عملیات نشود، از نظر ما مردود است. علی‌رغم اینکه ما ذیل وزارت علوم هستیم و پروژه‌های مختلفی در زمینه صنعتی، پژوهشی و فناوری داریم اما تمام این پروژه‌ها کاربردی است و در راستای رفع نیاز صنعت کار خواهیم کرد.»

امینی تصریح کرد: «ارتباط شرکت‌های عضو پارک علم و فناوری سیستماتیک است و هیچ ارتباط ساختار یافته ثبتی و درآمد هزینه‌ای با شرکت‌ها نداریم. از آنجایی که پارک ذیل وزارت علوم است، منابعی از دولت برای حمایت از استارت‌آپ‌ها دریافت می‌شود.»

معاون حمایت و پشتیبانی فناوری پارک علم و فناوری خراسان رضوی با تاکید بر اینکه استان خراسان از نظر منابع انسانی و صنعتی ظرفیت خوبی دارد، گفت: «گاهی برخی از تیم‌های ما به خصوص در حوزه IT برای شرکت‌های خارجی کار می‌کنند. شرکت‌هایی که به نوعی دارای مدیران ایرانی هستند اما در خارج از کشور فعالیت می‌کنند، به تیم‌های ایرانی سفارش می‌دهند.

می‌خواهیم این تراز به سمت جذب منابع بین‌المللی پیش رود. هرچه در این راه موفق‌تر باشیم، بهتر است. از آنجایی که پارک‌های علم و فناوری جزو مناطق آزاد محسوب می‌شود، معاملات آن شامل گمرک نمی‌شود. این روش نیز یکی از روش‌های کسب درآمد ارزی است. هرچه این مسیرها بیشتر شود، ظرفیت پارک‌ها نیز افزایش خواهد یافت.»

«ساناز حسینیان نژاد» نیز در ادامه این برنامه اظهار کرد: «پارک علم و فناوری دارای ۳ پردیس تخصصی و مجموعا ۳۵۰ شرکت مستقر است. همچنین این پارک از چند شرکت اقماری در شهرهای استان برخوردار است.»

وی افزود: «شرکت‌های دانش‌بنیان این پارک ۴۹۰۰ پرسنل در اختیار دارد که تعداد زیادی از این افراد دارای میانگین سنی زیر ۳۰ سال هستند. بیش از ۸۵ درصد از پرسنل پارک علم و فناوری جزو کارگران نبوده و دارای مدرک کارشناسی به بالا هستند.

در پارک علم و فناوری حدودا ۸۰ عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی حضور دارند. در ۵ سال اخیر اکثر شاخص‌های پارک دارای رشد خوبی بوده‌ و بیشترین افزایش را در زمینه فروش شرکت‌های عضو داشته است.»

سرپرست اداره توسعه بازار و پروژه‌های پارک علم و فناوری خراسان ادامه داد: «تلاش ما در فضای پارک این است تا تمام اجزای مختلف سیستم نوآوری و فناوری را در کنار یکدیگر قرار دهیم.

در زمینه تامین نیروی متخصص با دانشگاه ارتباطاتی برقرار شده و تلاش می‌کنیم تا نوعی همکاری تکنولوژیکی میان شرکت‌ها صورت گیرد تا پروژه‌های بزرگ میان آنان به اشتراک گذاشته شود. پارک‌ها جزو مناطق آزاد است و این مساله باعث می‌شود تا شرکت‌های مستقر در آن از برخی مزایا برخوردار شوند.»

حسینیان‌نژاد در رابطه با اصول عقد قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: «در راستای عقد قرارداد ما تلاش می‌کنیم تا با برقراری ارتباط با شرکت‌ها، نیازهای آن‌ها را شناسایی کنیم.

در همین راستا شبکه ارتباطی با پارک‌های کشور ایجاد شده و در این مسیر در صورتی که پارک خراسان قادر به حل یک نیاز نباشد، از دیگر پارک‌های کشور برای رفع نیاز استعلام گرفته می‌شود.»

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی چیست؟

مخمر چیست و انواع مخمر

مخمر چیست و چه انواعی دارد؟

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

خبرهای کشاورزی شماره 102

بینی الکترونیکی

بینی الکترونیکی چیست؟

کیک کدو حلوایی

کیک کدو حلوایی

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( همراه با پادکست)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم