انجمن علمی دانشجویی اقتصاد انرژی و محیط زیست دانشگاه علامه طباطبایی، پژوهشکده اقتصاد دانشگاه این دانشگاه و انجمن علمی دانشجویی اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی، وبینار «آب مجازی از منظر اقتصاد بین الملل» را برگزار میکنند.
به گزارش باشگاه دانشجویان ایسنا، این برنامه با حضور و ارائه دکتر حامد قدوسی ـ پژوهشگر اقتصاد منابع، روز دوشنبه، امروز چهارم مرداد ماه، ساعت ۱۷ الی ۱۸:۱۵ به صورت آنلاین برگزار میشود.
علاقهمندان میتوانند جهت شرکت در این برنامه به این لینک مراجعه کنند.
تجارت آب مجازی
آب مجازی، آبی است که در محصولات، خدمات و فرآیندهایی که مردم هر روز خریداری و استفاده میکنند، پنهان شده است.
این موضوع اغلب توسط کاربر نهایی یک محصول یا خدمات دیده نمیشود، اما این آب در سراسر زنجیره ارزش مصرف شده است که ایجاد آن محصول یا خدمات را ممکن میکند.
تجارت آب مجازی (همچنین به عنوان آب تعبیه شده یا تجسم شناخته میشود) جریان پنهان آب در غذا یا سایر کالاها است که از مکانی به مکان دیگر معامله میشود و نشانگر این ایده است که وقتی کالاها و خدمات مبادله می شود، آن نیز مبادله میشود.
از نظر کل آب مورد نیاز برای تولید برنج، هند، تایلند، پاکستان و ویتنام، کشورهای عمده صادرکننده آب مجازی هستند که حدود 76 درصد از کل صادرات آب مجازی در سراسر جهان را تشکیل میدهد، از این میان، هند حدود 24 درصد از کل تجارت آب مجازی در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است.
این نوع آب به طور معمول برای طبقهبندی به سه دسته تقسیم میشود: آبی، سبز و خاکستری. آب آبی، آبی است که در رودخانهها و دریاچهها وجود دارد و آبی است که توسط شرکتهای آب برای تامین نیاز عمومی و تجاری فرآوری میشود. این آب در صنایع غذایی استفاده میشود.
آب «سبز»، بارندگی که در طول رشد محصول تبخیر میشود و آب «خاکستری» که مرتبط با آب آلوده پس از کشاورزی، مصارف صنعتی و خانگی است را شامل میشود.
ردپای آب یک فرد، جامعه یا تجارت به عنوان حجم کل آب شیرینی است که برای تولید کالاها و خدمات مصرف شده توسط آن فرد یا جامعه یا تولید شده توسط کسبوکار استفاده میشود.
دهه کشاورزی خانوادگی، از 2019 تا 2028
صنایع غذایی متولی ندارد / موارد حلال به گوشت ختم نمیشود