آبیاری بهینه و تولید انرژی پاک در مزارع خورشیدی

امتیاز دهید
تولید انرژی پاک در مزارع خورشیدی

در یک پروژه آزمایشی، گیاه رازک در یک مزرعه خورشیدی پرورش داده‌ می‌شود که می‌تواند با تولید انرژی پاک، انرژی حدود 250 خانوار را تامین کند.

پنل های خورشیدی در بالای محصولات در سال‌های اخیر به عنوان انگیزه‌ها و تقاضا برای انرژی پاک به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

پژوهشگران به دنبال بهترین استفاده از زمین‌های کشاورزی‌اند، همچنین به دنبال راه‌هایی برای محافظت از محصولات خود در برابر گرمای تاول‌زا، حفظ رطوبت و افزایش بالقوه محصول هستند.

تیم این پروژه در آلمان می‌گوید که تلاش آن اولین پروژه agrivoltaic است که صرفاً بر رازک متمرکز است، اما پروژه‌هایی در سراسر جهان در چندین کشور برای انواع غلات، میوه‌ها و سبزیجات جوانه زده‌اند.

«برنهارد گروبر»، مدیر بخش خورشیدی این پروژه، می‌گوید: «رازک‌ها در صورت قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید آسیب می‌بینند و از آنجایی که قبلاً تأسیسات خورشیدی در مزرعه وجود داشت، منطقی بود که با نصب آن‌ها بر روی قطب‌های بالا، هدف دوم را برای آنها ایجاد کنیم.»

مزارع خورشیدی

گروبر گفت: «علاوه بر محافظت از گیاهان در برابر تنش‌های خورشیدی، این سایه می‌تواند به این معنی باشد که آب حاصل از بارش دوام بیشتری دارد و مقدار بیشتری در خاک باقی می‌ماند و رازک سالم‌تر می‌ماند و کمتر مستعد ابتلا به بیماری‌ها می‌شود.»

در بریتانیا، جایی که آب و هوا گرم‌تر و متغیرتر می‌شود، تیمی از محققان در حال بررسی چگونگی مقاوم‌سازی پنل‌های خورشیدی بر روی گلخانه‌ها یا تونل‌های چندگانه قاب‌هایی که با پلاستیک پوشیده شده‌اند، جایی که محصولات زیر آن رشد می‌کنند – با نصب‌های نیمه شفاف یا شفاف هستند.

«الینور تامپسون»، یک زیست‌شناس گیاهی، و تیمش با یک مزرعه میوه در کنت در جنوب انگلستان کار می‌کنند تا مطمئن شوند که گیاهان نیز بهترین بهره را از ساختارهای خورشیدی می‌برند.

به گفته‌ی پژوهشگران، برخی از محصولات زیر سایه پنل‌های خورشیدی حدود 16 درصد کمتر از آبیاری استفاده می کنند.

مزارع تحت پوشش خورشیدی شاهد افزایش بازده ذرت، شاتوت و لوبیا بودند و در حالی که تولیدکنندگان پیاز و فلفل شیرین بازده کمتری را تجربه کردند، اما همچنان از مزایای اضافی تولید برق پاک برخوردار بودند.

ذرت توسط حدود 50 درصد کشاورزان در تانزانیا کشت می شود. ذرت نیز یک گیاه آفتاب دوست است. بنابراین این واقعیت که 11 درصد افزایش عملکرد در ذرت در سایه پنل‌های خورشیدی بدست آمده است فوق‌العاده به نظر می‌رسد.

 کشاورزی در فضای بسته یا باز، کدام بهتر است؟

 مگس تاو، مهاجم قدرتمند میوه و سبزیجات

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست داشتید، بیشتر بخوانید
جدیدترین نوشته‌‌ها
سمپاشی خودکار

سمپاشی خودکار با فیلدین

تولید پنبه در ایران

خبرهای کشاورزی شماره 101

چالش‌های صنعت غذا

مروری بر صنایع غذایی ( چالش‌های صنعت غذا)

نگهداری محصولات آبزی

ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات آبزی

تولید غذای آبزیان

تولید غذای آبزیان

کشت انار در آمریکا

انار، میوه صحراهای آمریکا

محبوب‌ترین نوشته‌‌ها
صنایع تبدیلی

صنایع تبدیلی کشاورزی چیست؟ ( + فایل صوتی)

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

طرز تهیه پودر سنجد در منزل

پنیر لور

طرز تهیه پنیر لور

حلوا سوهان

حلوا سوهان با آرد جوانه گندم

صنعت کشاورزی آمریکا

صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (1)

«روز کشاورز»، کدام روز از سال است می‌خواهیم جشن بگیریم